sinds kort maakt mijn ST1x een krak geluid wanneer ik in een putje rij aan het bovenste balhoofd
het is wat verbeterd wanneer ik mijn fits heb gekuist en ingespoten met Teflon spray
als het warm is kraakt het harder
voordien was er geen enkel geluid
al iemand gelijkaardige ervaring
krakend balhoofd
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Lastig. Als de kraak echt uit het balhoofd komt (soms lijkt dat zo, maar komt het toch ergens anders vandaan), dan kan dat meerdere dingen betekenen, waaronder: balhoofd is niet lekker (meer) afgesteld, lagers zijn te droog, balhoofd is versleten/niet goed.
Ik zou er even mee naar de dealer gaan, want "een kraakje" valt in de categorie vage klachten en daar kun je het beste even een specialist naar laten kijken.
Ik zou er even mee naar de dealer gaan, want "een kraakje" valt in de categorie vage klachten en daar kun je het beste even een specialist naar laten kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- marco-hlv
- Veteraan
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
- Locatie: Hooglanderveen
- Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
- Km-stand: 50.063
hmmm, ik heb 'm ook al enige tijd. maar zou niet weten wat er tegen te doen. De ene keer kraakt ie al bij het rijden over een kiezelsteentje, maar als ik even later door een sinkhole rij dan hoor ik niets Ofwel, geen pijl op te trekken.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug
- Pieter
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
- Locatie: Mierlo
- Merk SP: Stromer ST1X
- Km-stand: 30.000
Zojuist mijn fiets (ST1X) voor een beurt laten opkomen. Ook hier een krakend balhoofd. De FM heeft het geheel uit elkaar gehaald en opnieuw ingesmeerd. Het probleem is nu verholpen (geen krakend geluid meer).
Ik had vorig jaar last van een stuur dat een tikkend geluid maakte (ala een geiger teller). Dit is in Oktober/November verholpen door een nieuwe stuurvork. Ik vond het wel snel dat het balhoofd opnieuw ingevet moest worden ...
Ik had vorig jaar last van een stuur dat een tikkend geluid maakte (ala een geiger teller). Dit is in Oktober/November verholpen door een nieuwe stuurvork. Ik vond het wel snel dat het balhoofd opnieuw ingevet moest worden ...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer adviseert om het balhoofd elke 3.000km te servicen. Wil niet zeggen dat de boel dan meteen gereinigd en opnieuw moet worden ingevet, en vervangen al helemaal niet, maar bij wijze van periodiek onderhoud/controle is dat de richtlijn.
Ik denk dat we met zijn allen weleens onderschatten hoe hard bepaalde onderdelen slijten, omdat we met gemak zoveel kilometers wegtikken. Als ik me niet vergis zijn de balhoofd lagers van de ST1 X van Reinout ergens rond de 10.000km vervangen. Of de lagers bij hem tussendoor geserviced zijn weet ik niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemorgen Pieter en Stromeur,
nope....
Nieuw balhoofdlager na 10.000 km. Voor de rest nog nooit geserviced.
Ik maak nogal wat stuiters onderweg en opeens voelde ik wat speling. Da's het begin van ellende....
Bij mijn FM werd het lager even opengemaakt en inderdaad was er slijtage zichtbaar. Direct vervangen.
Om vervolgens weer heerlijk door te Stromeren.
Ben nu bijna weer 10.000 km verder en het stuur beweegt nog steeds heerlijk soepel. Ik voorzie dus nu geen wissel.
Zal vast te maken hebben met een wat aangepast rijgedrag want eerlijk gezegd klapte ik voor de wissel vrolijk door iedere kuil want de Redshift ShockStop verende stuurpen ving de ellende toch wel op.
En nu slalom ik vrolijk om de kuilen heen.
Al doende leert men.
Ik denk dus dat het balhoofdlager op zich nog veeeeeel langer mee kan.
Grtz, Reinout
nope....
Nieuw balhoofdlager na 10.000 km. Voor de rest nog nooit geserviced.
Ik maak nogal wat stuiters onderweg en opeens voelde ik wat speling. Da's het begin van ellende....
Bij mijn FM werd het lager even opengemaakt en inderdaad was er slijtage zichtbaar. Direct vervangen.
Om vervolgens weer heerlijk door te Stromeren.
Ben nu bijna weer 10.000 km verder en het stuur beweegt nog steeds heerlijk soepel. Ik voorzie dus nu geen wissel.
Zal vast te maken hebben met een wat aangepast rijgedrag want eerlijk gezegd klapte ik voor de wissel vrolijk door iedere kuil want de Redshift ShockStop verende stuurpen ving de ellende toch wel op.
En nu slalom ik vrolijk om de kuilen heen.
Al doende leert men.
Ik denk dus dat het balhoofdlager op zich nog veeeeeel langer mee kan.
Grtz, Reinout
Ook mijn balhoofdlager was al geheel doorgeroest na 2900km (jaartje in gebruik)
Verder stond de voorwiellager kurkdroog (vervangen).
Cassette (kleinste wiel) versleten (jammer dat er niet alleen 1 tandwiel vervangen kan worden maar meteen de gehele cassette). Prijs van 400 euro werd genoemd maar volgens mij kwam ik ze rond de 70 euro tegen?
Verder zit er een irritante kraak in de trapas (lager ingevet maar nog steeds niet opgelost) dus volgende wordt complete trap-as.
Op alles geen garantie (deels begrijpelijk). Ik krijg een beetje het gevoel dat wat je voor een fiets als Stromer betaald, mbt kwaliteit weinig terug krijgt...
Verder stond de voorwiellager kurkdroog (vervangen).
Cassette (kleinste wiel) versleten (jammer dat er niet alleen 1 tandwiel vervangen kan worden maar meteen de gehele cassette). Prijs van 400 euro werd genoemd maar volgens mij kwam ik ze rond de 70 euro tegen?
Verder zit er een irritante kraak in de trapas (lager ingevet maar nog steeds niet opgelost) dus volgende wordt complete trap-as.
Op alles geen garantie (deels begrijpelijk). Ik krijg een beetje het gevoel dat wat je voor een fiets als Stromer betaald, mbt kwaliteit weinig terug krijgt...
- marco-hlv
- Veteraan
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
- Locatie: Hooglanderveen
- Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
- Km-stand: 50.063
Hmmm, zit inmiddels over de 7.000 en geen idee of de FM dit bij de service van 5.000 onder handen genomen heeft. Zal eens een keer een mail eraan wagen.
Kun je daar zelf ook naar kijken en invetten etc? Zoja, staat dat in de handleiding of moet je daar gevorderde fietskunde voor hebben gestudeerd?
Kun je daar zelf ook naar kijken en invetten etc? Zoja, staat dat in de handleiding of moet je daar gevorderde fietskunde voor hebben gestudeerd?
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Staat niet in je Stromer handleiding en officieel is het servicen van je balhoofd een taakje voor je dealer.
Maar het is echt geen hogere wiskunde hoor. Gewoon youtube erbij pakken, goed opletten dat je alles in de juiste volgorde weer terug plaatst, dat je niks aan ringetjes overhoudt, en even nakijken hoe je een balhoofd correct afstelt.
Maar het is echt geen hogere wiskunde hoor. Gewoon youtube erbij pakken, goed opletten dat je alles in de juiste volgorde weer terug plaatst, dat je niks aan ringetjes overhoudt, en even nakijken hoe je een balhoofd correct afstelt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Pro
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 06 jun 2020, 11:31
- Locatie: weet ik veel
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 0
Hier ook een behoorlijke krak lijkt uit het balhoofd te komen.
alleen eigenlijk hoorbaar tijdens fiets aan de hand manouvreren.
zijn het kogels of kegeltjes. fiets heeft iets van 12.000km gepeddeld dus kan wel eens wat aandacht krijgen.
opnieuw vet smeren is vaak korte duur.
kogels slaan in op lagerring.
voorvork krijgt wel wat te verduren heb iets van 40 verkeersdrempels op m,n route.
alleen eigenlijk hoorbaar tijdens fiets aan de hand manouvreren.
zijn het kogels of kegeltjes. fiets heeft iets van 12.000km gepeddeld dus kan wel eens wat aandacht krijgen.
opnieuw vet smeren is vaak korte duur.
kogels slaan in op lagerring.
voorvork krijgt wel wat te verduren heb iets van 40 verkeersdrempels op m,n route.