Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad. Het is ook interessant om iemand de fiets rechtop te laten houden en dan 50m verder vanaf "automobilist ooghoogte" da in de lamp te kijken. Dat hebben wij met de grote koplampentest hier op het forum toen ook gedaan. Dan weet je precies wat een automobilist te zien krijgt!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Hele topic doorgelezen, mooie foto's en uitleg.
Is het bij deze 4 ST2's gebleven of hebben inmiddels meer mensen een M99 Pro geïnstalleerd?
Dit trucje moet toch ook werken bij een ST3?
48 Volt van de accu plukken, (SS) relais sturen met spanning van de lamp, groot licht schakelaar op rechter rem hendel.

Iemand nog van die vage storingen gekregen sinds de M99 er op zit? Lijkt me niet, gezien de manier van installeren.
Alleen garantie is dan een puntje als de fiets nog geen 2 jaar is, hoe netjes je het er ook in bouwt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zou op een ST3 verwachten dat het inbouwen nog makkelijker gaat, namelijk simpelweg vervangen van de bestaande lamp (en evt achterlicht, afhankelijk van wie dat aanstuurt).

Maar dit is gebaseerd op vermoedens, ik kan de plank hiermee volledig mis slaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 562
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 28527

Het fysiek ophangen is misschien even een puntje.
De Roxim wordt gestuurd door 12V. Het vermogen is alleen een stuk lager dan de M99 Pro, dus rechtstreeks op de controller ga ik niet proberen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ah, ik was er vanuit gegaan dat het vermogen vergelijkbaar is. Als dat niet zo is dan moet je hem inderdaad niet direct aansluiten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Quiz
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2021, 23:58
Locatie: Katwijk
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 8228

Ik ben sinds kort in het bezit van een ST1X, super blij mee.

Na een paar kleine updates, nieuwe banden, nieuw slot ivm rammelen en een paar 3d geprinte dingen bij van Zijp besteld te hebben zit ik toch aan een andere koplamp te denken.

Ik werk in wisseldiensten en fiets dus geregeld in t donker langs fietspaden die slecht verlicht zijn.

Ik kan een band verwisselen, draadje doorknippen en strippen durf ik heus wel, maar aan solderen durf ik mijn vingers niet te branden.

Is er iemand die ervaring heeft met een FM die het zou doen?
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Vandaag de M99 PRO, AKA de bouwlamp, op m’n X gezet. De garantie is voorbij dus waarom niet…
Benodigdheden:
- bouwlamp, dat spreekt voor zich
- SSR: ik heb deze gebruikt --> 70S2-01-A-03-V maar andere types of relais zijn ook bruikbaar (het voordeel van SSR is dat er geen bewegende delen zijn + lage stuurstroom, een relais gaat makkelijk 50mA tot 200mA trekken, afh van het type)
- weerstand 10k: hiermee daalt de stuurstroom van 30mA naar 1mA (getest in het labo, 1,37V is het minimum en met 10k kom ik op 1,5V stuurspanning met resultaat dat de stuurstroom 30x kleiner is dan zonder weerstand)
- zekering houder met zekering F2A
- enkel draadjes
- soldeerbout en krimpkous

Het hart, van boven naar onder:
1: accu connector
2: zoemer
3: controller
4: DC-DC converter, maakt 12 VDC voor verlichting/claxon
1.png
1.png (3.53 MiB) 1605 keer bekeken
Volgende stap is plaats maken om de kabel door het frame te leggen en de draden te zoeken van de bestaande verlichting om de stuurstroom af te takken.
2.jpg
2.jpg (296.28 KiB) 1605 keer bekeken
Kabel door het stuur, door het balhoofd en door het frame geleid tot aan de controller behuizing.
3.png
3.png (3.78 MiB) 1605 keer bekeken
Drukknop op de rechter remhendel en klaar.
4.jpg
4.jpg (230.3 KiB) 1605 keer bekeken
Verder geen bestaande draden moeten doorsnijden, bij de M99 zitten doordruk aftakkingen en door de lage stroomsterktes (stuurstroom 1mA en lamp max 0,7A) is dit niet echt een probleem.
5.jpg
5.jpg (492.06 KiB) 1605 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gefeliciteerd. Knappe upgrade!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2022, 20:39
Locatie: Heist op den Berg
Merk SP: Stromer

Ik ben ook overstag gegaan. Ik heb een ST2 2016 op weg naar het werk meerdere onverlichte paden. De ST2 heb ik een paar jaren door omstandigheden minder gebruikt (waaronder thuiswerk en al, ... ) maar sinds een dik halfjaar gebruik ik hem weer 100% voor woon-werverkeer. Net de M99 pro aangeschaft, een mosfet die ik eerder in het topic terug zag komen en een omni removal tool. Ik heb thuis nog krimpkousen en een soldeerbout en de meeste standaard tools. Wat heb je nodig om "deftig" de 48V af te takken? En mis ik nog iets om hier aan te beginnen? Kan ik de originele koplamp er gewoon a halen en op dezelfde beugel de M99 Pro hangen?
Plaats reactie