Groepsinitatief: zelf Supernova M99 PRO op Stromer monteren

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

thijser schreef: 02 jul 2019, 15:05 maar Stromer heeft wel geconstateerd dat er een andere koplamp was gemonteerd.
thijser schreef: 02 jul 2019, 23:49 Ik denk dat ze ook historische data opslaan, dus dan zullen ze waarschijnlijk alsnog kunnen constateren dat er een andere lamp op heeft gezeten. Wat ze precies kunnen zien en hoever terug weet ik ook niet.
De vraag is even hoe Stromer het heeft geconstateerd. Wat voor koplamp zat er oorspronkelijk op en wat voor interface heeft die met je fiets? Zat daarop alleen + en - of ook een CAN bus aansluiting?

Indien alleen +en - dan vraag ik mij af of Stromer dit op afstand kan zien. Zou het niet gewoon zo zijn dat Stromer het opgemerkt heeft omdat de FM dit heeft doorgegeven?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

FreddyH schreef: 03 jul 2019, 10:10 De vraag is even hoe Stromer het heeft geconstateerd. Wat voor koplamp zat er oorspronkelijk op en wat voor interface heeft die met je fiets? Zat daarop alleen + en - of ook een CAN bus aansluiting?

Indien alleen +en - dan vraag ik mij af of Stromer dit op afstand kan zien. Zou het niet gewoon zo zijn dat Stromer het opgemerkt heeft omdat de FM dit heeft doorgegeven?
Goeie vraag, de oorspronkelijke lamp was een Supernove E3. Volgens mij heeft die alleen een + en een -. Verder zit de schakeling helemaal buiten het Stromer systeem om, dus het is mij ook een raadsel hoe ze kunnen zien dat er een andere lamp op zit.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ze zien dat de lamp minder stroom strekt dan gebruikelijk. Daar zit namelijk nu een relais ipv de echte lamp. En het relais gebruikt natuurlijk nauwelijks stroom.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Misschien heeft de dealer het aan Stromer gemeld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik vermoed ook dat de dealer het gezegd heeft. De kans is zeer klein dat de originele lamp aansturing meet en logt hoeveel stroom er getrokken wordt, da's namelijk véél te duur, extra kans op fouten én compleet nutteloos.

Met andere woorden: ik zou de bouwlamp gewoon laten zitten en pas bij een volgende storing waarvoor garantie geldt terug bouwen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik heb nog even nagevraagd, volgens de dealer heeft Stromer kunnen zien dat de ingangsspanning anders was dan normaal, aangezien de M99 Pro dus wat spanning afsnoept.

Ik heb nu op de nieuwe controller + motor weer 2 jaar garantie. Ik moet voor mezelf nog steeds een keuze maken wat ik met de M99 Pro doe... Eerst maar eens kijken of ik een koper kan vinden voor de M99 Pro (met pijn in 't hart)
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

thijser schreef: 04 jul 2019, 09:17 Ik heb nog even nagevraagd, volgens de dealer heeft Stromer kunnen zien dat de ingangsspanning anders was dan normaal, aangezien de M99 Pro dus wat spanning afsnoept.
Aha, dus toch.

En Stromer weet natuurlijk dat wij met deze mod bezig zijn, ze lezen mee op het forum. Stromer zal niet meteen een username aan een Stromer kunnen koppelen, maar ze kunnen wel 1+1 optellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Dat lijkt mij sterk gezien de beperkte wattage van de lamp. De motor verbruikt vele malen meer. Thijser ik neem niet aan dat je altijd met groot licht rijdt.

Een niet nader te noemen dealer beweerde dat mijn actieradius minder was geworden door de montage van de M99 PRO.... Yeah right.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

thijser schreef: 04 jul 2019, 09:17 Ik heb nog even nagevraagd, volgens de dealer heeft Stromer kunnen zien dat de ingangsspanning anders was dan normaal, aangezien de M99 Pro dus wat spanning afsnoept.
Als ik 50V heb en 1 lamp aansluit heb ik 50V en een bepaalde stroom, als ik nu 2 lampen aansluit heb ik nog altijd 50V maar met meer stroom. Laat die mV owv belasting achterwegen want de fiets verbruikt een veelvoud hiervan. Een verbruiker snoept geen spanning, die verbruikt stroom en die is ifv de spanning.
Mijn mening is dat de dealer dit zegt om niet te moeten toegeven dat hij het "gelekt" heeft. Maar ik kan fout zijn.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

In principe is er ook helemaal niets mis mee als de FM het aan Stromer heeft doorgegeven. Aangezien dit om garantiekwesties gaat heeft Stromer m.i. ook het recht om te weten of er aanwezige modificaties aan fiets zijn gemaakt, omdat dat mogelijk wel van invloed kan zijn geweest.

Ik vind het dan ook zeker niet terecht dat er gesproken wordt van 'lekken' of 'mond voorbij praten' van de FM.

Mocht daarentegen de modificatie absoluut niet gelinkt kunnen worden aan het defect, dan zou ik het van Stromer ook flauw vinden als de garantie niet wordt gegeven.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Eens, ik vind het ook helemaal geen probleem als de FM het doorgeeft, dat is hun goed recht. Ik heb het gevraagd aan hun hoe Stromer dit zag en dit was hun antwoord, dus tja.

Ik vond het ook niet heel plausibel klinken dat ze het kunnen zien aan de ingangsspanning, maar ja.

De lamp haal zijn stroom nu direct van de accu, vóórdat het naar de controller gaat. Op de plek van de oorspronkelijke lamp zit een relais die de stroomtoevoer naar de M99 schakelt
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Plaats reactie