ST2 - 983Wh batterij - wanneer opladen?

lander
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2018, 07:51

Geachte,
Ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een ST2 (983Wh batteri)j met bijhorende handleiding.
Het is de eerste keer dat ik een handleiding volledig heb gelezen, maar jammer genoeg kan ik daar geen info terugvinden over het opladen van de batterij... meer specifiek... wanneer?
Wanneer laad je de batterij dus best op?
Doe je dit zodra het mogelijk is (ook al heb je nog bv 85%), of is het beter om te wachten tot hij wat leger is (20-30%)?
Helemaal leeg laten lopen is - volgens de handleiding - blijkbaar een slecht idee, maar dat is dan ook het enigste wat ik kan terugvinden...
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Lander
tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

De eerste 2 of 3 keer van 100 tot 0 oprijden en volledig opladen.
Daarna zo vaak mogelijk opladen: 10km gereden en thuis? Opladen, niet wachten.
Geldt voor alle lithium ion batterijen
lander
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2018, 07:51

Dank voor de snelle reactie Tim!
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik dacht dat de eerste paar keer oprijden ook niet meer van toepassing was op huidige generatie accus. Voor de rest idd gewoon altijd lekker aan de laadpaal.

Mocht je de accu voor langere tijd niet gaan gebruiken (onvoorstelbaar met je stromer, maar toch) dan schijn je deze het beste met een capaciteit tussen de 40% en 80% te kunnen opslaan.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

Precies, zelfs dat van de eerste keren volledig opladen wordt overal wel gezegd, maar zou in principe niet meer nodig zijn zoals je zegt.

laten we een bron zoeken om te bevestigen😜 kan wel geen kwaad om te doen
lander
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2018, 07:51

Als je de accu voor langere tijd niet gaat gebruiken, raden ze (handleiding) inderdaad aan om deze op 40 a 60% te bewaren.
Aanstaande donderdag informeer ik nog eens (ivm wanneer opladen batterij) bij mijn handelaar....
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wiebe schreef: 10 apr 2018, 09:41 Ik dacht dat de eerste paar keer oprijden ook niet meer van toepassing was op huidige generatie accus. Voor de rest idd gewoon altijd lekker aan de laadpaal.
Klopt: altijd zoveel mogelijk tussenladingen doen.

Eerste drie keer leeg rijden hoeft volgens mij ook niet meer, staat ook niet in de Stromer handleiding. Maar veel dealers (waaronder ook de mijne en dat is een Stromer Concept Store) raden het toch aan. Baadt het niet, schaadt het niet denk ik. Als je er maar voor zorgt dat je de accu direct nadat je hem volledig hebt leeg gereden weer oplaadt, om diepontlading te voorkomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Ik heb zelf de eerste drie keer mijn accu helemaal leeg gereden. Stond trouwens ook als advies in mijn Stromer handleiding. Daarna laad ik de accu elke keer volledig op. Heb mijn Stromer ST2 nog niet zo lang, dus weet niet zeker of dit op lange termijn het beste is. Echter bij mijn gewone elektrische fiets (heb nu nr 3) werkte dit altijd prima.
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Wat ik afvraag is of jullie de Stromer aan de lader laten zitten als de accu vol is of koppelen jullie de fiets los van de lade? Ik weet niet wat het best is en kan hierover ook niets in de handleiding vinden.
lander
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2018, 07:51

Vandaag nog eens gepasseerd bij mijn handelaar.
Hij beaamt dat je de batterij de eerste 3 keer moet leegrijden en asap opladen, daarna opladen telkens je de mogelijkheid hebt.
Plaats reactie