Verschil Koppelsensor en beweeglijkheid
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat nu daadwerkelijk de verschillen tussen beide zijn. Wie kan mij dit uitleggen?
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De trapsensor (koppelsensor) meet, aan de hand van de spanning op de ketting, hoeveel druk je op de pedalen zet. Met het instellen van de trapsensor kun je bepalen hoeveel motorondersteuning je krijgt bij een bepaalde hoeveekheid druk op de pedalen. Hoe hoger je de sensorgevoeligheid instelt, hoe meer ondersteuning je krijgt bij lichtere druk op de pedalen.
Hou er rekening mee dat je Stromer, bij een hoog ingestelde gevoeligheid, sneller gaat "zoeken" naar de juiste mate van ondersteuning als je de druk op je pedalen niet gelijkmatig kunt houden, bijvoorbeeld bij hobbelig wegdek of sterke wind tegen.
De beweeglijkheid bepaalt de reactiesnelheid van de motorondersteuning. Met een hogere gevoeligheid anticipeert de motorondersteuning sneller op veranderende omstandigheden. Een hogere gevoeligheid zorgt (net als een hoger ingestelde trapsensor) voor een hoger accuverbruik.
Hou er rekening mee dat je Stromer, bij een hoog ingestelde gevoeligheid, sneller gaat "zoeken" naar de juiste mate van ondersteuning als je de druk op je pedalen niet gelijkmatig kunt houden, bijvoorbeeld bij hobbelig wegdek of sterke wind tegen.
De beweeglijkheid bepaalt de reactiesnelheid van de motorondersteuning. Met een hogere gevoeligheid anticipeert de motorondersteuning sneller op veranderende omstandigheden. Een hogere gevoeligheid zorgt (net als een hoger ingestelde trapsensor) voor een hoger accuverbruik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Duidelijk verhaal. Thx! En de beweeglijkheid dan? Die is me nl nog niet helemaal helder..
Betekent een hogere Koppelsensor gevoeligheid ook een mogelijk hogere topsnelheid?
Betekent een hogere Koppelsensor gevoeligheid ook een mogelijk hogere topsnelheid?
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Woeps sorry, waar ik gevoeligheid schreef, bedoel ik beweeglijkheid! Ik heb het in mijn eerste reactie aangepast.
In theorie zou je in ieder geval met een gevoelige ingestelde koppelsensor met minder inspanning je topsnelheid moeten kunnen halen. Of de topsnelheid ook daadwerkelijk hoger wordt, zal van je eigen kracht afhangen, want vanaf een bepaalde snelheid neemt de motorondersteuning gradueel af.
In theorie zou je in ieder geval met een gevoelige ingestelde koppelsensor met minder inspanning je topsnelheid moeten kunnen halen. Of de topsnelheid ook daadwerkelijk hoger wordt, zal van je eigen kracht afhangen, want vanaf een bepaalde snelheid neemt de motorondersteuning gradueel af.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Top! Super bedankt...het is me nu duidelijk!
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla...