Verschil Koppelsensor en beweeglijkheid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat nu daadwerkelijk de verschillen tussen beide zijn. Wie kan mij dit uitleggen?
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De trapsensor (koppelsensor) meet, aan de hand van de spanning op de ketting, hoeveel druk je op de pedalen zet. Met het instellen van de trapsensor kun je bepalen hoeveel motorondersteuning je krijgt bij een bepaalde hoeveekheid druk op de pedalen. Hoe hoger je de sensorgevoeligheid instelt, hoe meer ondersteuning je krijgt bij lichtere druk op de pedalen.
Hou er rekening mee dat je Stromer, bij een hoog ingestelde gevoeligheid, sneller gaat "zoeken" naar de juiste mate van ondersteuning als je de druk op je pedalen niet gelijkmatig kunt houden, bijvoorbeeld bij hobbelig wegdek of sterke wind tegen.

De beweeglijkheid bepaalt de reactiesnelheid van de motorondersteuning. Met een hogere gevoeligheid anticipeert de motorondersteuning sneller op veranderende omstandigheden. Een hogere gevoeligheid zorgt (net als een hoger ingestelde trapsensor) voor een hoger accuverbruik.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Duidelijk verhaal. Thx! En de beweeglijkheid dan? Die is me nl nog niet helemaal helder..

Betekent een hogere Koppelsensor gevoeligheid ook een mogelijk hogere topsnelheid?
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Woeps sorry, waar ik gevoeligheid schreef, bedoel ik beweeglijkheid! Ik heb het in mijn eerste reactie aangepast.

In theorie zou je in ieder geval met een gevoelige ingestelde koppelsensor met minder inspanning je topsnelheid moeten kunnen halen. Of de topsnelheid ook daadwerkelijk hoger wordt, zal van je eigen kracht afhangen, want vanaf een bepaalde snelheid neemt de motorondersteuning gradueel af.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Top! Super bedankt...het is me nu duidelijk!
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Plaats reactie