Ontbranding accu oorzaak brand bij Edense tweewielerzaak

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De brand die zaterdagavond woedde bij Auke Tweewielers aan de Notaris Fischerstraat in Ede is begonnen bij de accu van een elektrische fiets. Dat blijkt uit bewakingsbeelden die in de zaak gemaakt zijn. De accu ontbrandde spontaan terwijl deze niet aan een oplader gekoppeld was.
Lees hier het volledige artikel:

http://edestad.nl/lokaal/fietsaccu-oorz ... ers-291704

Beelden van de beveiligingscamera in de winkel:

http://bdu.bbvms.com/p/ede_stad/c/28675 ... stad.nl%2F
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Heftige beelden !

Da's bijna vuurwerk. Maar dan heel sip. Dit gun je niemand. Blij dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
Ben heel geinteresseerd in de oorzaak zelf. Het merk boeit me iets minder.

Grtz, reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Doodeng, en inderdaad heel erg zielig voor de eigenaar en werknemers van deze winkel. Gelukkig maar dat er geen gewonden bij gevallen zijn, ook niet onder de omwonenden.

Er komen wel vaker berichten voorbij van spontane zelfontbranding van e-bike accu's (die dus niet eens ergens op aangesloten zijn). Geen idee van de oorzaak.

Daarnaast heb je natuurlijk al het probleem dat als er door een andere oorzaak brand ontstaat in de ruimte waar je e-bike/speed pedelec staat, dat de almaar grotere accu's min of meer een bom zijn. Ik verwacht dan ook niet dat het laatste woord over deze materie al gezegd is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Mogelijk is kortsluiting de oorzaak.

Met een simpel AA batterijtje kun je al vuur maken (survival tip). Op YouTube staan genoeg filmpjes die dat laten zien.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kan, er was in ieder geval iets mis met de accu, want daarom stond-ie bij de fietsenmaker.

Met een Stromer accu heb je wel éng veel AA-batterijtjes op een hoop :?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Ik heb 6 rookmelders hangen in mijn huis, alleen niet in de veranda waar de STROMER slaapt. Maar eens werk van maken.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ben nu wel aan het denken, heb hier in de winter dan een stromer accu, ebike accu en een zwik drone lipo's liggen, misschien eens kijken of daar een veilige container voor te vinden is..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 06 nov 2017, 17:18 Ben heel geinteresseerd in de oorzaak zelf. Het merk boeit me iets minder.
Ik las vandaag dat deze spontaan-ontplofte accu een half jaar eerder was gereviseerd.

Ik heb er al vaker een punt van gemaakt hier op het forum, dat accu-revisie/upgrade/refurbish, of hoe je het ook noemen wil, bepaald niet zonder gevaar is en dat de wildgroei aan revisie-bedrijfjes die veelal NIET aan de fabrikant van de accu gelieerd zijn mij grote zorgen baart.

Veel forumleden gaan wat makkelijk aan mijn punt voorbij. En dat snap ik ergens wel, want de prijzen van revisie zijn verleidelijk laag als je het vergelijkt met de aanschafprijs van een nieuwe accu, maar dit is dus wel waar ik me de hele tijd zo'n zorgen om maak: een niet goed functionerende accu is gewoon een bom, een accu is niet voor niets een officieel gevarengoed!

Dit griezelige ongeval, waarbij GELUKKIG geen gewonden zijn gevallen maar waarbij een middenstander wel een deel van zijn zaak in rook heeft zien opgaan (en verzekering of niet, dat zal 'm sowieso geld en een hoop andere ellende hebben gekost), onderschrijft dit dus helaas maar al te sterk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik laad mijn accu nu in huis op in de kelderkast in verband met de kou. Ik heb een brandmelder geplaatst in de kelderkast.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Li-ion en Lipo accu's kun je het beste "blussen" met zand of met een hermetisch afgesloten container.
water o.i.d. is geen optie in deze..
Nu is zand vrij lastig als de accu in de fiets zit.
Het is dus veiliger om de accu op te laden als deze uit de fiets genomen wordt.
Het is toch sneu als je fiets ook gaat hemelen als gevolg van een accu brand.

Misschien toch iets om over na te denken :aq
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie