9 facts about refurbishing e-bike batteries

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou graag willen dat fabrikanten zelf herstel en refurb van hun accu's aanboden. Dan weet je dat het goed gebeurt (en daar wil ik best wat extra voor betalen), blijft je garantie intact en de fabrikant krijgt een 'groener' imago. Helaas bieden SP-fabrikanten dit zelden/nooit aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de Stromer rijder onder ons zijn er drie opties:

1. Stromer verkopen/inruilen.

2. Vóór het aflopen van de 2-jarige garantieperiode de garantie verlengen. Dat kan via Stromer zelf of via een externe partij (zit veelal ook een bepaald accu-percentage in).

3. Garantie laten verlopen en zo lang mogelijk doorrijden met de accu. Hoe lang dat kan hangt af van de conditie van de accu en de benodigde actieradius. Bij een ww-rit tot 20km enkel met bijladen op het werk b.v. kun je heel lang door op een 983Wh accu. (Al vind ik garantieverlenging sowieso aan te raden omdat ook andere Stromer-onderdelen steenduur zijn.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Optie 4: accu (laten) hacken/klonen/reviseren/dinges.

Hoewel dit met de huidige Stromer accu's nauwelijks (niet?) gebeurt, zijn sommigen ervan overtuigd dat dit eenvoudig mogelijk is. Het is een optie om die aanname aan de realiteit te toetsen. Iemand moet (en zal) uiteindelijk de eerste zijn en we lezen allemaal graag de bevindingen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

De kans dat de BMS (electronisch (chip) circuit) kapot gaat lijkt mij niet zo groot. Ik doe een gooi voor potentiele oorzaken:
-Overloading (peak voltage)
-Mechanisch defect door trillingen/vibratie van het rijden
-Radiatie (zeer onwaarschijnlijk, dus lage kans)
-EMP (zeer onwaarschijnlijk, dus lage kans)
-..... iemand nog toevoegingen?

Wat ik me wel zou kunnen voorstellen, is Stromer de BMS zo 'slim' heeft gemaakt dat het een cell-refresh zou kunnen detecteren en zichzelf daarna 'onschadelijk' maakt. Iets wat je dan alleen als orginele Stromer hersteller zou kunnen resetten met de juiste software & interface. Zou voorkom je als Stromer zijnde, dat refurbishments worden gedaan door 3e partijen, welke potentieel slecht werk afleveren. Wat vervolgens bij brand (ik noem maar iets extreems) weer afstraalt op het Stromer merk.

Het argument hiertegen is dat het sommigen 3e partijen naar het lijkt, wel lukt om Stromer accu's te refurbishen. (Al dan niet met een 'no cure no pay' clausule). Wellicht is de truc om tijdens de revisie, de spanning op de BMS te houden en het cellenpakket te 'simuleren' en zo het BMS om de tuin te lijden :D
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Also; Dat Stromer meerdere beveiligingen in de BMS heeft ingebouwd klinkt aannemelijk natuurlijk.

Ik denk edgecrusher met zijn 'Stromers zijn een niche markt' argument wel eens in de buurt kan zitten. Vraag en aanbod. Hoeveel stromers zijn er nu verkocht? En hoeveel bezitters daarvan hebben nu een accu welke zover is gedegradeerd dat deze niet meer bruikbaar is, voor de use-case van die persoon? (Los van garantie gevallen natuurlijk waarbij Stromer netjes de accu heeft vervangen). En hoeveel gaan daadwerkelijk op zoek naar een revisie(bedrijf)?

Ik heb er 1 liggen welke ik op zich zou willen reviseren. SoH van 88% en eigenlijk net niet lekker meer voor mijn enkele reis ww van 58km op standje 3 met wind tegen en koud weer. Maar nu ik een 2e accu erbij heb gekocht ga ik de eerste niet meer reviseren maar wissel ik gewoon tijdens de rit. Had ik vanaf het begin er 2 gekocht, dan had ik de degradatie over 2 accu's kunnen verdelen.. en er in theorie 2x zo lang er mee doen.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De speed pedelec markt is een niche markt. Binnen die niche markt is Stromer met kop en schouders marktleider in o.a. NL en BE, maar als je de aantallen vergelijkt met die in automotive industrie of de 25km/u e-bike markt stelt het inderdaad niks voor.

De hoge aanschafprijs van een nieuwe Stromer accu is daarentegen voor een revisiebedrijf een prima stimulans om er wel aan te beginnen. Aanbod creëert ook vraag. Nu kiezen mensen (zoals jij) voor aanschaf van een tweede accu. Dat had je waarschijnlijk niet gedaan als je je eerste accu om de hoek voor een euro of 500 had kunnen laten reviseren, liefst i.c.m. met een upgrade.


Stromer heeft naar eigen zeggen momenteel ongeveer 90.000 bikes rondrijden.

Zolang ik niet lees dat mensen met een succesvol gereviseerde 48V Stromer accu's rijden, ga ik er vanuit dat revisie op papier haalbaar klinkt, maar in de praktijk lastig uitvoerbaar is. Ook al staat er op de website van een handjevol revisiebedrijven dat ze dit kunnen (ook dat is 'papier').
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik heb mijn 2e accu voor een heel schappelijk prijsje kunnen aanschaffen. Was uit de handen geglipt bij uithalen fiets en daarbij was alleen het plastic kapje kapot. En heb deze kunnen repareren met een nieuw kapje van (Jeroen) van Zijp. Natuurlijk goed gechecked voor aankoop en na aankoop tijd lang opgeladen met brandmelder erbij. Na een jaar nominaal gebruik zonder ook maar 1 issue vertrouw ik hem wel inmiddels.

Maar je hebt gelijk; voor 500euro had ik wellicht wel een revisie willen overwegen. Weet niet of met een ander celltype een upgrade hoger dan 983Wh zou kunnen; maar waarschijnlijk niet zonder BMS aanpassing.

Interessant om te weten dat de Stromer vloot inmiddels bijna richting de 100.000 gaat!

Er heeft zich nog niemand gemeld op dit forum met een succesvolle 48v revisie dus?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 04 jun 2021, 00:43 Weet niet of met een ander celltype een upgrade hoger dan 983Wh zou kunnen; maar waarschijnlijk niet zonder BMS aanpassing.


Mijn fiets is geen Stromer, maar ik ben van 735 Wh naar 1260 Wh gegaan zonder BMS aanpassing ;)
Jan-Willem Wisselink schreef: 04 jun 2021, 00:43Er heeft zich nog niemand gemeld op dit forum met een succesvolle 48v revisie dus?
Ik heb er nog niets over gelezen hier... En gezien mijn focus op techniek en mijn persoonlijke ervaring met accu revisie denk ik dat ik het mij zou herinneren als iemand een ervaring gedeeld had.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
hearquad
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 aug 2021, 11:12
Locatie: Rhenen
Merk SP: Stromer ST2S
Km-stand: 7000

Ik hen sinds een paar weken in het bezit van een Stromer met gerefurbishte accu. De cellen zijn vervangen (13x6 dus) en de originele BMS is behouden, ik zit nog in de inrij cyclus van 6 x laden en ontladen tot ondersteuning uitvalt. Ik merk wel een duidelijke verbetering van de aktie- radius inmiddels ☺️Hou jullie op de hoogte.
Revisie is overigens uitgevoerd door fietsaccu-revisie.nl
ST2S 2018 White 8000Km
835Wh refurbished
Continental Urban 55-559
Brooks Conqueror
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Dan ben je de eerste op dit forum (zover ik weet)! Interessant! Maar die Wh waarde die je noemt is wat weinig voor een 983Wh accu toch? Waar komt die waarde vandaan?

Zie de post van Jins in dit topic:
https://www.speedpedelecreview.com/view ... t=2516#top
Jins schreef: 14 apr 2019, 12:04 13S6P configuratie voor beide. Lader is of kan voor beide dus ook hetzelfde zijn.
Cel spanning wordt al eens anders weergegeven, van 3,6V/cel tot 3,7V/cel ook al zijn het de zelfde cellen (= chemie).
Als je de accu capaciteit wil weergeven dan ga je de stroom ifv tijd en (gemiddelde) spanning vermenigvuldigen. Als je dieper ontlaad is je gemiddelde spanning lager maar er wordt langer ontladen dus meer Ah :
1) 47,06 : 13 = 3,62V/cel
x
20,4 : 6 = 3,4Ah/cel
of voor deze accu 960Wh.
2) 48 : 13 = 3,69V/cel
x
19,8 : 6 = 3,3Ah/cel
of voor deze accu 950Wh.
Het verschil zit dus in de BMS/software die eerder of later de accu als "leeg" beschouwd.
Als je ze nu nog wat verder zou ontladen kom je aan de volgende cijfers :
3) 3,6V/cel x 3,5Ah/cel x 13 x 6 = 982,8 Wh en dat is wat Stromer aangeeft als accu capaciteit. Maar niemand wil zo diep ontladen omv accu levensduur.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie