9 facts about refurbishing e-bike batteries
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Dat een tweedehands accu een klap kan hebben gehad, ja dat is waar. Naja, gewoon mn koppelsensor wat terugschroeven en mijn ziel bezitten in lijdzaamheid.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Klinkt tegenstrijdig. Aan de ene kant zeg je dat je accu revisie niet vertrouwd, omdat je niet kunt beoordelen hoe vakkundig dat gegaan is. Op zich een redelijk standpunt.
Maar naar mijn mening geldt hetzelfde voor een 2e hands accu: he kunt niet beoordelen hoe die accu behandeld is, met een keer vallen kan daar onzichtbare en gevaarlijke schade ontstaan.
Same difference in mijn ogen, maar toch accepteer je het ene risico niet een het andere wel
Maar naar mijn mening geldt hetzelfde voor een 2e hands accu: he kunt niet beoordelen hoe die accu behandeld is, met een keer vallen kan daar onzichtbare en gevaarlijke schade ontstaan.
Same difference in mijn ogen, maar toch accepteer je het ene risico niet een het andere wel
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Als advocaat van de duivel:
Ik vind de besparing op grondstoffen om een accu te reviseren minimaal tov een nieuwe accu. Een gereviseerde accu heeft ook nieuwe cellen, verpakkingen en vervoer voor heen en terug naar revisiebedrijf, de logistieke stromen om een revisiebedrijf van revisiemateriaal te voorzien, energie verbruik van revisiebedrijf en werknemers. En wat ik nog ben vergeten.
Kort door de bocht wordt alleen het accu omhulsel en printplaatje van het BMS hergebruikt. De aluminium en kunststof onderdelen kunnen ook grotendeels gerecycled worden. Printje en wat koperwerk ook.
Een marginale besparing van grondstoffen vind ik.
Financieel is het grootste motief
Ik vind de besparing op grondstoffen om een accu te reviseren minimaal tov een nieuwe accu. Een gereviseerde accu heeft ook nieuwe cellen, verpakkingen en vervoer voor heen en terug naar revisiebedrijf, de logistieke stromen om een revisiebedrijf van revisiemateriaal te voorzien, energie verbruik van revisiebedrijf en werknemers. En wat ik nog ben vergeten.
Kort door de bocht wordt alleen het accu omhulsel en printplaatje van het BMS hergebruikt. De aluminium en kunststof onderdelen kunnen ook grotendeels gerecycled worden. Printje en wat koperwerk ook.
Een marginale besparing van grondstoffen vind ik.
Financieel is het grootste motief
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
-
- Pro
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
- Locatie: Limburg
- Merk SP: Flyer
- Km-stand: 3750
Dat pleidooi hou je voor elk refurbished onderdeel van een fiets of auto?mboelis schreef: ↑06 mar 2021, 15:27 Als advocaat van de duivel:
Ik vind de besparing op grondstoffen om een accu te reviseren minimaal tov een nieuwe accu. Een gereviseerde accu heeft ook nieuwe cellen, verpakkingen en vervoer voor heen en terug naar revisiebedrijf, de logistieke stromen om een revisiebedrijf van revisiemateriaal te voorzien, energie verbruik van revisiebedrijf en werknemers. En wat ik nog ben vergeten.
Kort door de bocht wordt alleen het accu omhulsel en printplaatje van het BMS hergebruikt. De aluminium en kunststof onderdelen kunnen ook grotendeels gerecycled worden. Printje en wat koperwerk ook.
Een marginale besparing van grondstoffen vind ik.
Financieel is het grootste motief
Hopelijk niet.
De automotive industrie kán bijna niet meer zonder, namelijk.
Gewoon omdat opknappen van bijna goede onderdelen gewoon logisch, duurzaam en goedkoper is.
-
- Veteraan
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51
Uiteraard is financieel een belangrijk argument.
Kijk maar op de site van diezelfde Heskon:
https://www.heskon.nl/revisie/stromer/stromer-bq618
En gelijk je oude 618Wh accu opwaarderen naar 814 of 983Ah.
Capaciteit na revisie: Verandering actieradius*:
17,4 Ah 40% groter
20,4 Ah 65% groter
*t.o.v. een nieuwe 12,3 Ah accu
Geadviseerde consumentenprijs (incl. BTW):
17,4 Ah (€ 649) | 20,4 Ah (€ 749)
Kijk maar op de site van diezelfde Heskon:
https://www.heskon.nl/revisie/stromer/stromer-bq618
En gelijk je oude 618Wh accu opwaarderen naar 814 of 983Ah.
Capaciteit na revisie: Verandering actieradius*:
17,4 Ah 40% groter
20,4 Ah 65% groter
*t.o.v. een nieuwe 12,3 Ah accu
Geadviseerde consumentenprijs (incl. BTW):
17,4 Ah (€ 649) | 20,4 Ah (€ 749)
- Peerke1960
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
- Locatie: Nijmegen
- Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
- Km-stand: 10001
Nee Freddyh, ik accepteer je argument dat een tweedehandsje ook risico's met zich meebrengt en dat ik mijn blauwtje gewoon nog een jaar of anderhalf moet gebruiken
Met vriendelijke groeten, Peter
Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Nee, ik rijd op een gereviseerde oldtimer motor uit 1939, reed 25 jaar met mijn eerste auto, heb nog meubels uit 1992. De Holland Elektro stofzuiger uit 1992 is pas in december afgedankt na veel reparaties. Ik doe mijn uiterste best alles bijna eindeloos te repareren. Dat lukt aardig en is duurzaam. Mijn iPhone 6s Plus gebruik ik al 5,5 jaar en heeft net de 2e nieuwe accu.
bij e-Bike accu’s reviseren ligt de verhouding te scheef als je alleen naar de milieukant kijkt. Vind ik. Alleen financieel is het interessant. Dat is vergroting van capaciteit ook.
Leuke discussie
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
-
- Pro
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
- Locatie: Limburg
- Merk SP: Flyer
- Km-stand: 3750
Dank voor deze toelichting.mboelis schreef: ↑06 mar 2021, 17:34Ik doe mijn uiterste best alles bijna eindeloos te repareren. Dat lukt aardig en is duurzaam. Mijn iPhone 6s Plus gebruik ik al 5,5 jaar en heeft net de 2e nieuwe accu.
bij e-Bike accu’s reviseren ligt de verhouding te scheef als je alleen naar de milieukant kijkt. Vind ik. Alleen financieel is het interessant. Dat is vergroting van capaciteit ook.
Leuke discussie
Repareren laat ik ook graag doen, boven vervangen.
Daarnaast probeer ik onze spulletjes zo zuinig mogelijk te gebruiken.
Dus rustig autorijden en zo weinig mogelijk onnodig richtig en snelheid wisselen.
Mijn oplaadbare spulletjes probeer ik altijd tussen de 20~80% van hun accu capaciteit te houden. Ook mijn iPhone 7 die nog steeds prima functioneert met de eerste accu.
Refurbished batterijen, of eender wat voor onderdeel, is financieel zeker interessant.
Eerlijk is eerlijk; dat is de initiële reden waarom die industrie zo aan het groeien is.
In hoeverre het milieu ermee gebaat is kan ik moeilijk beoordelen.
Mijn onderbuik zegt me dat dat een welkome bijzaak is.
Misschien vergist zich mijn onderbuik daarin.
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
Danke für den LinkEdgecrusher schreef: ↑06 mar 2021, 17:10 Uiteraard is financieel een belangrijk argument.
Kijk maar op de site van diezelfde Heskon:
https://www.heskon.nl/revisie/stromer/stromer-bq618
En gelijk je oude 618Wh accu opwaarderen naar 814 of 983Ah.
Capaciteit na revisie: Verandering actieradius*:
17,4 Ah 40% groter
20,4 Ah 65% groter
*t.o.v. een nieuwe 12,3 Ah accu
Geadviseerde consumentenprijs (incl. BTW):
17,4 Ah (€ 649) | 20,4 Ah (€ 749)
Bisher habe ich noch keinen Anbieter gefunden, der auch die Akkus von Klever neu bestückt. Bisher sind die beiden Akkus noch gut zu benutzen, obwohl sie schon 500 Zyklen haben.
Bedankt voor de link
Tot nu toe heb ik geen leverancier gevonden die ook Klever-batterijen uitrust. Tot nu toe zijn de twee batterijen nog steeds gemakkelijk te gebruiken, hoewel ze al 500 cycli hebben.
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
Klever ist immer wieder für positive Überraschungen gut.Chrissi80 schrieb:
Klever ist zur Zeit mit einer Firma im Gespräch zur Aufbereitung „alter Akku‘s“ mit Ladezyklen >800.
Einen Prototyp gibt es wohl auch schon (Gehäuse wird mit neuen Zellen befüllt). Hierdurch würde die Kapazität sogar größer als vorher. Ist zur Zeit aber alles noch in Klärung bezüglich Garantie.
Quelle: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1634737
Klever is altijd goed voor positieve verrassingen. Chrissi80 schreef:
Klever is momenteel in gesprek met een bedrijf om ‘oude batterijen’ met laadcycli> 800 op te werken.
Waarschijnlijk is er al een prototype (woningen worden gevuld met nieuwe cellen). Dit zou de capaciteit nog groter maken dan voorheen. Op dit moment wordt alles nog opgehelderd met betrekking tot de garantie.
Bron: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1634737