Vier op de vijf jonge scooterrijders rijdt te hard

Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Tot mijn spijt moet ik hier meedelen dat mijn zoon net een week een scooter heeft. Die kon 37-38 (ook net iets te hard, maar nog acceptabel wat mij betreft, ik ben ook niet Roomser dan de Paus).
Heeft van het weekend de snelheid iets opgepoetst. Kan nu ergens tussen 45-50. :bh:
Nu lijkt het wel of hij politie aantrekt (in een jaar al 3 keer staande gehouden voor controle), dus ben benieuwd hoe lang hij er mee wegkomt. Eigen risico.
Omdat hij veel autorijdt, ook zakelijk voor zijn bijbaantjes, regelmatig de Stromer gepakt heeft en dus de nodige ervaring heeft en dus de gevaren van diverse rijmethodes kent, vertrouwen we er maar op dat hij er niet één van de scootermaffia wordt die links/rechts zwieren aan alles lak hebben, maar met de nodige verantwoordelijkheid rijdt. :bn: en dat dat dan te hard is .... tja, zoals al gezegd, dat doe ik simpelweg ook wel ... (wie zonder zonde is ...)
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
mrstrom

marco-hlv schreef: 06 apr 2021, 10:42 Tot mijn spijt moet ik hier meedelen dat mijn zoon net een week een scooter heeft. Die kon 37-38 (ook net iets te hard, maar nog acceptabel wat mij betreft, ik ben ook niet Roomser dan de Paus).
Heeft van het weekend de snelheid iets opgepoetst. Kan nu ergens tussen 45-50. :bh:
Nu lijkt het wel of hij politie aantrekt (in een jaar al 3 keer staande gehouden voor controle), dus ben benieuwd hoe lang hij er mee wegkomt. Eigen risico.
Omdat hij veel autorijdt, ook zakelijk voor zijn bijbaantjes, regelmatig de Stromer gepakt heeft en dus de nodige ervaring heeft en dus de gevaren van diverse rijmethodes kent, vertrouwen we er maar op dat hij er niet één van de scootermaffia wordt die links/rechts zwieren aan alles lak hebben, maar met de nodige verantwoordelijkheid rijdt. :bn: en dat dat dan te hard is .... tja, zoals al gezegd, dat doe ik simpelweg ook wel ... (wie zonder zonde is ...)

Waarom neemt ie dan niet gewoon een scooter met geel kentekenplaatje? Dan helm op en rijdt je net zo hard, en wellicht gem. harder doordat je niet om de fietsers heen hoeft. Of koop gewoon een autootje van 800euro....

Of pak je slijptol en haal dat frame door tweeen.... je zou het bijna doen.
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

@marco-hlv: Als je er maar voor zorgt dat hij wel een helm op doet! Zonder helm zou ik mijn kinderen niet zo rond willen zien rijden.
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

En je zegt dit 'met spijt'. Dat wil dus zeggen dat je aan je zoon niets meer te zeggen hebt. Aangezien hij ook al met de stromer reed, ga ik er vanuit dat hij meerderjarig is en een rijbewijs heeft. Waarom koopt hij zich dan geen B-klasse bromfiets?
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik heb het niet zo op scooters inderdaad, daarom tot mijn spijt. Hij is 19, verdient zijn eigen geld, wil geen helm op (dat hebben zijn vrienden ook niet, kan ik van alles van vinden). En nee, dan op een gegeven moment heb je wat minder over je kind te vertellen. :bn:
Op het hart blijven drukken voorzichtig te doen. :ba
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik duim voor je mee dat het niet misloopt dan (en dan bedoel ik niet dat hij tegen de lamp loopt maar eerder tegen een lantaarnpaal oid). Toch blijf ik het vreemd vinden dat zoveel mensen iets tegen een helm hebben. Als jongere zou het me juist stoer lijken om met een brommerhelm te 'paraderen'. Je kan hem er natuurlijk één geven voor zijn verjaardag. Voelt hij zich misschien moreel iets meer verplicht. :)
Jenkins
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 feb 2021, 09:50
Locatie: Limburg
Merk SP: Flyer
Km-stand: 3750

Met 19 jaar is de gevaarherkenning nog niet volledig ontwikkeld.
De meeste jeugdigen leren zonder schade door tot hun 24e.
Dan is het vermogen voor gevaarherkenning volgroeid.
Daarna komt ervaring er bovenop.
Dat uw zoon geen helm wenst past dus volledig in een normaal puberaal gedrag. Voor hem, en voor u, hoop ik dat het een leerproces wordt zonder de spreekwoordelijke schade en schande.
Als ouder zult u zich enkel erbij neer moeten leggen dat uw kinderen “het” soms zelf moeten leren. En hoe meer dwang of druk u legt op uw wens voor het dragen van een helm (in dit voorbeeld); hoe sterker zijn weerstand zal worden.
Als u dat alles niet kunt, dan is het afsluiten van de SP een mogelijk.

Sterkte. 🙂
Plaats reactie