Grondwettelijk Hof (BE): ook elektrische rolstoelen, steps en hoverboards hebben verplichte verzekering nodig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22828
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mag u nog de straat op met een elektrische step, een monowiel of zelfs een elektrische rolstoel als u niet verzekerd bent? Het Grondwettelijk Hof vindt van niet. Een opmerkelijke uitspraak met mogelijk grote gevolgen.

...

Het Hof had een vraag gekregen van de rechtbank van Oost-Vlaanderen, over twee zaken waarin er discussie was over die snelheidsbepaling. De eerste zaak ging over een man die met een bromfiets klasse A reed zonder verzekering. De man werd daarvoor veroordeeld, maar ging in beroep. Hij vond het niet eerlijk dat zijn bromfiets wél verzekerd moet zijn, en steps of elektrische fietsen niet, terwijl die even snel kunnen rijden. De tweede zaak ging over een man die was veroordeeld omdat hij met een hoogtewerker reed die niet verzekerd was. Maar, argumenteerde de man: die hoogtewerker kan niet sneller dan 25 en is geen bromfiets, en dus is een verzekering niet nodig.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/29 ... 7VmNi5N1es
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

OK, daar gaan we weer. Is de familiale verzekering uiteindelijk ook geen aansprakelijkheidsverzekering? Die dekt schade die jij toebrengt aan derden, ook met de fiets, en expliciet bij mij opgenomen, met mijn Stromer ST3.
BramVDBe
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 11000

allesstroomt schreef: 31 jan 2021, 21:23 OK, daar gaan we weer. Is de familiale verzekering uiteindelijk ook geen aansprakelijkheidsverzekering? Die dekt schade die jij toebrengt aan derden, ook met de fiets, en expliciet bij mij opgenomen, met mijn Stromer ST3.
Het grondwettelijk hof sprak zich vnl uit over zaken die <25km/h rijden zonder trappen. Daar vallen onze stromers, denk ik, dus niet onder.
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

allesstroomt schreef: 31 jan 2021, 21:23 OK, daar gaan we weer. Is de familiale verzekering uiteindelijk ook geen aansprakelijkheidsverzekering? Die dekt schade die jij toebrengt aan derden, ook met de fiets, en expliciet bij mij opgenomen, met mijn Stromer ST3.
De familiale verzekering is vooralsnog geen verplichte verzekering.
Bluuf me je fikn van me velo!
Plaats reactie