Helmplicht? Meer dan de helft van de rijders laat de snorfiets staan

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In een recent verschenen rapport van Arcadis geeft 55 procent van de snorfietsers aan over te stappen naar een ander vervoermiddel als de helmplicht wordt ingevoerd. Vier op de tien kiest voor de auto.

Een vijfde van de afgelopen jaar verkochte snor- en bromfietsen was elektrisch aangedreven. BOVAG en RAI Vereniging benadrukken dat de snelle elektrificatie van het snorfietspark de afgesproken klimaatdoelen in hoog tempo dichterbij brengen. Bij een eventuele helmplicht voor snorfietsers zal deze ontwikkelingen spaak laten lopen.
Lees hier het volledige artikel:

https://www.tweewieler.nl/gemotoriseerd ... tent=Email
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Het is altijd de vraag hoeveel mensen die dat nu zeggen ook daadwerkelijk overstappen op een ander vervoermiddel..
Wat mij betreft zo snel mogelijk snorfietsen met helm op de rijbaan.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Het is mij niet duidelijk wat die op de rijbaan zouden moeten doen, daar zijn het rijdende obstakels. 25km/u is een prima snelheid voor op het fietspad. Dan maar beter controleren op opgevoerde exemplaren. Zonder ondersteuning fiets ik al snel 27 over het fietspad.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Een snorfiets, 25 km per uur........ Gisteren kwam ik een jongere tegen op een snorfiets en die reed idd 25/30 km per uur. Ik was verbaasd. Echter, toen ik de nummerplaat zag was het een tijdelijk opgeschroefd exemplaar van een dealer.
Mijn ervaring is dat iedere snorfiets met een berijder van onder de 40 meer dan 45 km per uur rijdt. Dus wat mij betreft, allemaal een helm op en op de baan.
Met vriendelijke groeten, peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Waarom wil men helmplicht? Dat lees ik niet in het artikel
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

In 1965 mocht ik wel eens voorop de scooter staan tussen de benen van mijn vader ik heb nog foto's gezien dat ik daar een soort potje draag.
Mijn ouweheer reed in die tijd scooter en motorfiets, een enkele keer zonder helm (vanaf 1972 verplicht) maar wel altijd zo'n stofbril.
Toen ik mijn eerste brommert kreeg zat daar ook een helm bij en mijn vader zij dat als hij mij zonder helm zag rijden, hij mijn poten zou breken. :oops:
Later (denk rond 1975) kwam de helmplicht voor brommers en toen verwachte de handel ook dat dit zoveel duizenden omzet zou schelen dat is nooit gebeurd.
Ik reed al vroeg motor, had nog geen rijbewijs, (Enduros) reed veel in het park achter ons huis maar altijd een helm op.
Tijdens een van onze motorvakanties in Italië merkte ik op dat men daar zelden een helm droeg (hoefde toen nog niet)
Nou kun je motorrijden niet met snorfietsen vergelijken maar er zijn nooit minder motorfietsen in Italië verkocht na invoeren, overigens wel luid protest, van de helmdraagplicht.
Overigens denk ik dat sinds de mogelijkheid om op je 17e al te gaan auto rijlessen meer omzet in bromfietsen en snorfietsen heeft gekost. Verder wil ik niet generaliseren maar merk op dat het toch vaak een bepaald slag is dat nog gebruik maakt van een snorvoertuig dus laat maar lekker staan, mis er niX aan.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Inderdaad.

En de discussie gaat niet veiligheid maar wel weer over geld en milieu.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

:bj
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Ron_Stromer
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2017, 13:15

Blijft een lastige discussie.

Opgevoerde snorscooters van de jeugd ja, op de rollerbank en bekeuren bij overschrijding van de constructiesnelheid. Helemaal bij asociaal rijden. Maar dan komt de vraag waarom je ze op de weg wilt hebben, dan krijg je weer irritaties met autobestuurders omdat ze niet hard genoeg gaan. Daarnaast is het gebruik van de autoweg veel gevaarlijker, de auto's veren niet mee bij een aanrijding en zijn vele malen groter qua omvang, de snelheden zijn hoger. Alsof iedere automobilist netjes 50km/u rijdt. Nee dat is in de praktijk niet zo. Maar hoe dan wel? Ik heb geen idee.

Een speed pedelec op de rijbaan, ook hier geldt hetzelfde. Voor automobilisten is dit ook lastig in te schatten hoe hard men rijdt of inhalen? Hmm... laat staan dan een enkeling zich gedraagt als superhero op zo'n fiets die denkt de hele wereld aan te kunnen door asociaal voorbij te zoeven.

In 2015 reed ik een ST2, toen kon je nog op het fietspad rijden. Wat ik toen heel tricky vond is dat automobilisten moeilijk konden inschatten als ze rechts af moesten slaan en jij kwam dan met volle vaart over het fietspad aan rijden. Gevolg? Vol in de ankers om een aanrijding van opzij te voorkomen ongeacht dat je eigenlijk als fietser voorrang hebt.

Intussen ben ik over de 40 gepasseerd, rij ik op een VanMoof S3 (voor de plezierritjes met de vrouw, geen woon-werk-verkeer) en voor de mooie zomerdagen (ja enkel met mooi warm weer) heb ik nog een Vespa ernaast en ja die kan harder dan 25 en ja, ik ben dan in overtreding, maar ik rij zelden veel harder dan 30/34. Waarom? Omdat ik wil genieten van de zon op mijn bol en de wind langs mij heen. Wanneer ik een fietser nader, matig ik mijn snelheid en pas ik mij aan zodat er geen schrikreactie komt en deze zonder verrassingen mij langzaam voorbij zie komen. Op stukken dat het kan, veelal buiten de bebouwde kom voer ik mijn snelheid op.

Maar ja de problematiek is ook weer anders in steden, dan in dorpen. Zelf woon ik al enige jaren in een dorp en daar ervaar je het verkeer toch heel anders.

Je kan niet zomaar mensen over een kam scheren of zeggen dat je dan maar gewoon op de rijbaan moet rijden. Het is en blijft een lastige materie, zaken en randvoorwaarden die allemaal bij elkaar komen waar dan een regelgeving op moet komen. Niet aan mij besteed hoor.

Een helmplicht betekent niet automatisch dat bij aanrijdingen of ongevallen de kans op letsel helemaal doet afnemen. Voor een deel misschien wel, maar voor een groot deel moet er nader worden gekeken naar de manier van het dragen van zo'n helm, ik kan mij niet voorstellen dat iedere fietser of gebruiker van een snorscooter zijn/haar helm even goed bevestigd. Men moet ook niet doen alsof een helm zo zaligmakend is, met 25 km/u kan je al flink letsel riskeren bij een valpartij, dan helpt een helm ook niet volledig om je uit de kleerscheuren te helpen. Soms wel, maar als je geen geluk hebt niet. Het draait naar mijn inziens ook om verkeersinzicht en volwassen gedrag. Niet harder rijden, als het niet kan, geven en nemen ten aanzien van elkaar en het tonen van respect als iemand per ongeluk eens een foutje maakt in het verkeer, want iedereen maakt fouten. Rest my case.
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Edgecrusher schreef: 30 jan 2021, 13:51 Het is mij niet duidelijk wat die op de rijbaan zouden moeten doen, daar zijn het rijdende obstakels. 25km/u is een prima snelheid voor op het fietspad. Dan maar beter controleren op opgevoerde exemplaren. Zonder ondersteuning fiets ik al snel 27 over het fietspad.
Hier ben ik helemaal mee eens, ze mogen maximaal 25 km/u, maar rijden meestal veel harder.
Dan kan je zeggen dat ze op de rijbaan moeten gaan rijden met een helm op maar dan geef je de snorfiets een vrijbrief om met de opgevoerde snorfiets te mogen rijden, zolang ze de helm maar opzetten.
Meer en beter controleren op de snorfietsen lijkt mij de oplossing.
Als ze op de rijbaan moeten gaan rijden mogen ze dan wel harder?
Als je als automobilist achter een snorfiets rijdt die toevallig wel de maximale constructie snelheid van 25 km/u rijdt wordt je daar ook niet vrolijk van...
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Plaats reactie