Levensgevaarlijk! "je kunt hun snelheid niet inschatten"

WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Achiel schreef: 23 nov 2020, 10:58 Als motorrijder gewend defensief te rijden, ze zien je over het hoofd, ben van plan dat voort te zetten op de pedelec die ik straks ga ophalen :az
Ja ik ben dat als motorrijder ook gewend maar dit is toch anders. Zeker op de rijbaan waar men je liever niet ziet en je ook geen kant op kan meestal. Dus dat gaat wel anders zijn.

Om ongelukken te voorkomen gaat defensief rijden zeker helpen! Goed anticiperen en er vanuit gaan dat men je NIET ziet. :)

Veel plezier met je SP!! :bp:
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Hij gaat als de brandweer, net ff in het donker getest, de koplamp heeft inderdaad niet voor niks de bijnaam bouwlamp.
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 145
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Kan me heel goed voorstellen dat mensen speed pedelecs regelmatig verkeerd inschatten qua snelheid. Als je er niet bekend mee bent dan zou je zomaar kunnen denken dat het hooguit iemand met een elektrische fiets is die voor de veiligheid een helm draagt en dan het niet herkent als een fiets die 45 km/u kan en/of veel sneller dichtbij is dan je verwacht. En dan dus inschatten dat je nog er wel even voor langs kan als bijv. automobilist.

Dan zou je iets universeels moeten verzinnen waaraan een speed pedelec altijd herkenbaar is, maar weet niet of dat realistisch is.

Dus dan komt het er toch op neer dat je als speed pedelecrijder altijd er vanuit moet gaan dat men je als doorsnee fietser zal behandelen qua snelheid. Zelf ga ik nooit met 45 km/u langs uitritten of onoverzichtelijke kruisingen e.d. maar beperk de snelheid behoorlijk. Er zijn rechte stukken op mijn route waar ik prima door het groene licht kan rijden met hoge snelheid, maar ik vertrouw die plekken toch niet, bosjes en bomen vanuit een parkeerplaats waar zomaar iemand uit gekkigheid denkt omdat het rustig is wel de weg op te kunnen. Dus ook daar rijd ik ondanks dat het veilig zou moeten zijn rustiger voorbij.

Lange rechte stukken met bijna geen fietsers ga ik op de hoogste stand, maar zodra je in de stad komt of de bewoonde wereld gaat het niet meer zo hard.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik kan bij een brommer/scooter 25 km/h of 45 km/h ook niet van de voorkant inschatten hoe hard hij rijd.....oh wacht ze rijden zelfs 60 km/h of harder vaak......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Dan zou je iets universeels moeten verzinnen waaraan een speed pedelec altijd herkenbaar is, maar weet niet of dat realistisch is.


Zwaailicht op de helm?😁😁
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Een zwiepstok met daaraan een oranje vlaggetje :bj
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Stickertje op de helm :lol:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toch ben ik er niet mee akkoord dat "wij" als levensgevaarlijk worden bestempeld omdat anderen niet op de hoogte zijn van regelgeving en/of onze snelheid verkeerd inschatten.

Natuurlijk rijden automobliisten voor een deel op "schatting", maar iemand achter het stuur moet altijd rekening houden met onverwachte gebeurtenissen en situaties dubbelchecken, b.v. bij afslaan of verlaten uitrit etc. Probleem is dat velen dát niet doen, ze rijden puur op routine en ja dan kan het mis gaan. Maar als een automobilist mij hierdoor niet ziet aankomen (verkeerd inschatten en niet goed kijken), dan kan ik daar op mijn SP echt niks aan doen.

Combineer dit met het feit dat verreweg de meeste SP'ers - vanwege bovenstaande - erg anticiperend en defensief rijden, en dat wij er zelf niet voor hebben gekozen om de rijbaan op te gaan. Dan lijkt mij dat ons nog wel het minste verweten kan worden van alle betrokkenen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 24 nov 2020, 19:15 Combineer dit met het feit dat verreweg de meeste SP'ers - vanwege bovenstaande - erg anticiperend en defensief rijden, en dat wij er zelf niet voor hebben gekozen om de rijbaan op te gaan.
En dat wij nogal flink de sjaak kunnen zijn als het mis gaat, terwijl de automobilist wat krasjes en wellicht een deuk heeft...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dat klopt. Het is nu een jaar geleden dat een 80 jarige me van achteren aanreed op een zebrapad terwijl ik daar op de rijbaan reed met de SP. Dit was overdag, met verlichting en fluoriserende kleding. De man vond gewoon dat ik daar niet hoorde en toonde geen enkel berouw na de aanrijding en blijft tot vandaag ontkennen dat hij me raakte.
€2500,- schade aan de ST2S en blijvend verlies van vertrouwen in wetsbescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers.
ST2S verkocht en verder met een snelle E-bike.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie