Levensgevaarlijk! "je kunt hun snelheid niet inschatten"

WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Zojuist op de Nederlandse Qmusic een kort nieuwsbericht over de SP, het afgelopen jaar is het aantal SP's op de weg verdubbelt. Volgens de presentatoren is het hét nieuwe speeltje voor de midlife crisis. (Want in het nieuws werd vermeld dat de meeste berijders 40-65 jaar oud zijn)

Maar wat me opviel is een argument wat ik vaker tegen de SP hoor (want men is overwegend negatief over het verschijnsel merk ik): "ze zijn gevaarlijk want je kunt de snelheid niet inschatten."

Ik begrijp dat argument nooit zo. Dus omdat JIJ mijn snelheid weigert goed in te schatten moet IK van de weg af?

Hoe zien jullie dit?

Uiteraard hou ik er op de fiets rekening mee dat men mijn snelheid overwegend verkeerd inschat. Voor mijn eigen veiligheid, vooral, maar ook dat van de ander. Ik zie dat als een periode van gewenning. Zo lang er meer SP's komen went men vanzelf aan het verschijnsel "snelle fiets". Maar ik vind het echt krom geredeneerd om SP's niet in het verkeer te willen omdat men er niet aan gewend is... Zo krijgen we nooit verandering.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Is geen weigeren om in te schatten natuurlijk. Probleem is dat van voren slecht het verschil te zien is tussen een gewone fiets, e-bike of SP. Bij meer helm gebruik nog minder verschil.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zie het ook niet als weigeren, maar een gebrek aan ervaring.

Wat ik wel serieus jammer vind is dat het verzet tegen SP's vooral komt van automobilisten. Je weet wel, die gasten die met even niet opletten een ander serieus in gevaar brengen. Dus omdat het voor hen even wennen is, zijn *wij* levensgevaarlijk. Juist :ck:
Iets met een pot en een ketel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

FreddyH schreef: 23 nov 2020, 08:06 Ik zie het ook niet als weigeren, maar een gebrek aan ervaring.

Wat ik wel serieus jammer vind is dat het verzet tegen SP's vooral komt van automobilisten. Je weet wel, die gasten die met even niet opletten een ander serieus in gevaar brengen. Dus omdat het voor hen even wennen is, zijn *wij* levensgevaarlijk. Juist :ck:
Iets met een pot en een ketel.
Exact mijn punt. Best jammer.

Maar goed, wat dat betreft neem ik mijn verantwoordelijkheid en houd ik er altijd rekening mee dat men mij niet gezien heeft of m'n snelheid verkeerd inschat. Maar het is zo jammer dat, als er wat gebeurd, je het als SP'er altijd gedaan hebt "want ik schatte je snelheid lager in", zeg maar. Dat is nog wel iets wat mettertijd moet veranderen, hopelijk gáát veranderen.
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

WillemvdK schreef: 23 nov 2020, 08:41
Maar goed, wat dat betreft neem ik mijn verantwoordelijkheid en houd ik er altijd rekening mee dat men mij niet gezien heeft of m'n snelheid verkeerd inschat. Maar het is zo jammer dat, als er wat gebeurd, je het als SP'er altijd gedaan hebt "want ik schatte je snelheid lager in", zeg maar. Dat is nog wel iets wat mettertijd moet veranderen, hopelijk gáát veranderen.
Inderdaad, maar dat gaat veranderen. Is een kwestie van ervaring zoals anderen zeiden. Is ook zo bij de elektrische auto maar dan in: 'ik hoorde je niet afkomen'. Iedereen moet gewoon leren om te anticiperen en te kijken en niet meer op de oren te betrouwen voor snelheid of gevaar.
Wel vreemd dat je bij elektrische auto's die roep niet hoort van ik hoor je niet afkomen dus jij moet de weg af; zal zijn omdat speedbikes een nieuwe productcategorie zijn en er is altijd weerstand tegen nieuwe dingen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Als motorrijder gewend defensief te rijden, ze zien je over het hoofd, ben van plan dat voort te zetten op de pedelec die ik straks ga ophalen :az
Renalt130
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 okt 2020, 09:53
Merk SP: Stromer ST1

Heel goed, ben zelf ook motorrijder, maar met een SP moet je nog meer oppassen omdat je niet als zodanig wordt herkent c.q. veel weggebruikers niet bekend zijn met het fenomeen SP. Overigens moende mijn collega het een flits fiets FF. Mooie Nederlandse benaming.

Gr. Rene
Thijs88
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:17
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 2017
Km-stand: 20000

Met snelheid niet inschatten bedoelen ze volgens mij gewoon dat je een fietser niet zo snel verwacht. En dit is correct, niet omdat de mensen zich niet willen aanpassen maar omdat ze dit gewoon na al die jaren gewoon zijn dat een fietser niet zo snel rijd en verschieten is als dit wel zo is.
Voor mensen die er zelf mee rijden is dit evident maar andere mensen niet altijd.

We rijden nu eenmaal met een relatief nieuw voortuig waar niet iedereen aan gewent is, niet alle wegen zijn op afgestemd maar we hebben er zelf voor gekozen. Soms vindt ik dat we ons hier teveel als slachtoffer opstellen. Er zijn en er zullen nog beperkingen komen die niet echt tof zijn maar deze heb je voor elk vervoersmiddel.
:bike: Stromer ST2 2017 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Thijs88 schreef: 23 nov 2020, 16:53 Met snelheid niet inschatten bedoelen ze volgens mij gewoon dat je een fietser niet zo snel verwacht. En dit is correct, niet omdat de mensen zich niet willen aanpassen maar omdat ze dit gewoon na al die jaren gewoon zijn dat een fietser niet zo snel rijd en verschieten is als dit wel zo is.
Voor mensen die er zelf mee rijden is dit evident maar andere mensen niet altijd.

We rijden nu eenmaal met een relatief nieuw voortuig waar niet iedereen aan gewent is, niet alle wegen zijn op afgestemd maar we hebben er zelf voor gekozen. Soms vindt ik dat we ons hier teveel als slachtoffer opstellen. Er zijn en er zullen nog beperkingen komen die niet echt tof zijn maar deze heb je voor elk vervoersmiddel.
Realisme is sommige mensen vreemd. +1
:ay
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 aug 2020, 20:50

Bram Roose schreef: 23 nov 2020, 10:57
WillemvdK schreef: 23 nov 2020, 08:41
Maar goed, wat dat betreft neem ik mijn verantwoordelijkheid en houd ik er altijd rekening mee dat men mij niet gezien heeft of m'n snelheid verkeerd inschat. Maar het is zo jammer dat, als er wat gebeurd, je het als SP'er altijd gedaan hebt "want ik schatte je snelheid lager in", zeg maar. Dat is nog wel iets wat mettertijd moet veranderen, hopelijk gáát veranderen.
Inderdaad, maar dat gaat veranderen. Is een kwestie van ervaring zoals anderen zeiden. Is ook zo bij de elektrische auto maar dan in: 'ik hoorde je niet afkomen'. Iedereen moet gewoon leren om te anticiperen en te kijken en niet meer op de oren te betrouwen voor snelheid of gevaar.
Wel vreemd dat je bij elektrische auto's die roep niet hoort van ik hoor je niet afkomen dus jij moet de weg af; zal zijn omdat speedbikes een nieuwe productcategorie zijn en er is altijd weerstand tegen nieuwe dingen.
Toevallig rijd ik ook al sinds 2015 een elektrische auto (mijn tweede, inmiddels) en ik moet zeggen dat ik dat soort opmerkingen zelden nog krijg inderdaad. In het begin had ik ook vaak boze mensen die mij niet hoorde aankomen op parkeerplaatsen e.d.. Daaraan is men inmiddels al lang gewend.

Zo zal het vast ook gaan met de adoptie van de SP. Hoop ik ;)
Plaats reactie