Onverzekerd om gewetensbezwaren

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Slowracer schreef: 22 nov 2020, 18:28 Hoeveel tijd zouden we hieraan besteden als de dader alleen onverzekerd (dus niet onverzekerd vanuit geloofsovertuiging) was
In beide gevallen zou ik even verontwaardigd zijn, alleen dan was ik er nog harder over uit mijn stekker gegaan. Ik hou me nu nog in om de gelovige medemens niet al teveel te kwetsen. Op de één of andere manier voel ik mezelf daar tegenover deze groep altijd min of meer toe gedwongen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 22 nov 2020, 19:14
Slowracer schreef: 22 nov 2020, 18:28 Hoeveel tijd zouden we hieraan besteden als de dader alleen onverzekerd (dus niet onverzekerd vanuit geloofsovertuiging) was
In beide gevallen zou ik even verontwaardigd zijn, alleen dan was ik er nog harder over uit mijn stekker gegaan. Ik hou me nu nog in om de gelovige medemens niet al teveel te kwetsen. Op de één of andere manier voel ik mezelf daar tegenover deze groep altijd min of meer toe gedwongen.
+1
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Slowracer schreef: 22 nov 2020, 18:28 een behoorlijk goed rechtssysteem in Nederland, maar laten wij ons beïnvloeden door gevoelens en/of publieke opinie
Toegestaan onverzekerd uit geloofsovertuiging is een relikwie uit de tijd van verzuiling van geloven.
Rondrijden tussen gelijkgestemden, prima. Trek je de grote wereld van anders gelovigen in en rijd je onverzekerd veel te hard door rood. Dan ga je voor velen een grens over. Daarmee verlies je alle respect, ook van je eigen God.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

+1
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Stromeur schreef: 22 nov 2020, 19:14 om de gelovige medemens niet al teveel te kwetsen
Het zou beter zijn als je anderen helemaal niet kwetst i.p.v. 'niet al teveel' . Zelf ben ik ook gelovig maar wel verzekerd. Ik heb dit draadje met verbazing gelezen en merk dat er een zekere generalisatie plaats vindt naar gelovigen toe. Erg jammer.
Als je niet gelooft in God, waarom vloek je dan? Waarom zeg je dan 'Jezus'? Laten we respectvol omgaan met elkaar.
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
vincent1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:57

Ik denk dat of je nu gelooft ergens in of niet, je je altijd de vraag moet stellen waarom je nu precies vloekt. Overigens is hier al veel onderzoek naar gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik niet begrijp waarom 'Jezus' wordt gezien als een vloek in deze. Dat is toch gewoon de naam van de zoon van God? Ik vind dat niet vloeken. Ja, het kan gezien worden als "verkeerd gebruik van de naam van Jezus", maar wat is verkeerd? De bijbel is niet voor niets zo dik om dit uit te kunnen leggen en dan nog is het niet duidelijk, zelfs voor de gelovigen (kruistochten?). Ik denk dat we soms ook te gevoelig reageren vanaf verschillende kanten, maar goed we zijn mensen heh, we hebben nu eenmaal gevoel.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mhuibers schreef: 07 dec 2020, 09:19 Zelf ben ik ook gelovig maar wel verzekerd. Ik heb dit draadje met verbazing gelezen en merk dat er een zekere generalisatie plaats vindt naar gelovigen toe. Erg jammer.
Als je niet gelooft in God, waarom vloek je dan? Waarom zeg je dan 'Jezus'? Laten we respectvol omgaan met elkaar.

Ik denk dat je hier dingen oppikt die niet zo bedoeld zijn.

Waar Stromeur (naar mijn mening terecht) fel tegenin gaat is het doen van stomme dingen in naam van geloof. Of in naam van wat dan ook.

Dat iemand bepaalde ideeën heeft of bepaalde dingen gelooft: helemaal top. Iedereen heeft daar alle recht in. Maar als je daarmee dingen gaat doen die anderen niet mogen dan wordt er naar mijn mening een grens overschreden. Dan claim je namelijk een bepaald recht, zonder dat je de bijbehorende plichten wilt accepteren.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhuibers schreef: 07 dec 2020, 09:19
Stromeur schreef: 22 nov 2020, 19:14 om de gelovige medemens niet al teveel te kwetsen
Het zou beter zijn als je anderen helemaal niet kwetst i.p.v. 'niet al teveel' .
Geloof hoort thuis in de privésfeer. In de publieke sfeer gelden de wet en het recht op vrijheid van meningsuiting.

Ik heb in dit topic twee belerende vingertjes cadeau gekregen zonder dat daarbij verder nog naar de inhoud wordt gekeken. Dat hautain/belerende toontje illustreert precies het probleem dat ik ondervind met gelovigen in een publiek debat. Religie gaat in deze context niet vrijuit, in tegendeel.

De aandacht verleggen van inhoud naar 'kwetsen' verandert daar niks aan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik geloof dat het niet slim was te reageren...het gesprek lag al twee weken stil......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Plaats reactie