VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Speed pedelecs in het nieuws.
Plaats reactie
Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door Stromeur »

VanMoof has announced that it will remove the US support mode of up to 32 km/h in its e-bikes intended for the EU market. The move comes after German cyclists were fined for unwittingly riding in the US support mode, which made the e-bike no longer legally compliant as a bicycle.
In addition to VanMoof, other e-bike manufacturers have also taken measures to remove the US support mode. The first e-bikes of Belgian manufacturer, Cowboy, offered an ‘off-road’ mode with 30 km/h pedal support. The company has since taken out this option on this year’s e-bikes. Estonian brand, Ampler, has also deleted the faster mode capabilities from its European models.
Lees hier het volledige artikel:
https://www.bike-eu.com/laws-regulation ... tent=Email
Stromer ST2 S 2017

AntonW
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 500

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door AntonW »

Kwam van de week voorbij een moov. Zeker 38 (GPS) ging ie (zonder helm)
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door Stromeur »

Mensen die hun e-bike illegaal opvoeren zeggen vaak dat ze 'net een beetje harder dan 25km/u' willen, maar in de praktijk jakkeren ze gewoon met dik 35km/u over het fietspad (zonder helm, zonder verplichte WA verzekering).

Het artikel impliceert dat fabrikanten de opvoermogelijkheid eraf halen omdat berijders bekeuringen krijgen, maar ik denk dat de werkelijkheid anders zit. Het duurt niet lang meer voordat e-bike fabrikanten verplicht worden om inspanningen te leveren die illegaal opvoeren moeten voorkomen. Bosch is daar al langer mee bezig.

Dan is zo'n eenvoudig door de gebruiker aan te kiezen 'Amerikaanse stand' die we zien bij Van Moof, Cowboy, Conqer etc. not done meer. Volgende stap is dat dealers die e-bikes illegaal opvoeren die niet door de gebruiker zelf op US te zetten zijn ook (b.v. Amerikaanse FW op Klever zetten, en eerder ook op Stromer trouwens) worden aangepakt.

Als je harder wil dan 25km/u, dan pak je de racer en doe je het zelf, of als het met ondersteuning moet dan koop je een SP.
Stromer ST2 S 2017

Belgium
BramVDBe
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 jun 2020, 13:34
Locatie: Bonheiden België
Merk SP: Stromer st1 2020
Km-stand: 2500

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door BramVDBe »

Volledig akkoord stromer. Ik vraag me wel af of "dan pak je de racer en doe je het zelf" ook niet valt onder snel en gevaarlijker rijden maar dan zonder verplichte helm of verzekering (of licht...).

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 5234
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door FreddyH »

Verlichting is in NL wel degelijk vereist op een racefiets, hoewel dat alleen gecontroleerd gaat worden als je door het donker rijdt.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 13864
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door Stromeur »

BramVDBe schreef:
11 nov 2020, 07:47
Volledig akkoord stromer. Ik vraag me wel af of "dan pak je de racer en doe je het zelf" ook niet valt onder snel en gevaarlijker rijden maar dan zonder verplichte helm of verzekering (of licht...).
Ik vind daar ook zo het mijne van in bepaalde situaties (vooral in kuddes) ;)
Stromer ST2 S 2017

Gebruikersavatar Netherlands
TomSP
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Locatie: Berkel-Enschot
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 5060

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door TomSP »

Als je een nieuwe Vanmoof aanschaft vanaf 17 november buiten de US, gaat deze nog maag 25km/u.
De oude Vanmoofs blijven 32 per uur kunnen gaan, afhankelijk van de settings.

De nieuwsbrief zoals Vanmoof-rijders ontvangen hebben:
Recently, a handful of VanMoof riders have been stopped and penalized by local authorities in European cities. This is because our app allows you to change to a different region setting, and potentially allows for a higher assisted support speed than local laws allow.
After consultation with the authorities involved, we’ve decided to introduce a software change that removes the option to switch region settings in the app.
This change will take effect with an app update on November 17. This applies to all VanMoof e-bike riders (with version 3.5 of the iOS app and version 5.5.0 of the Android app), and you will be notified inside the updated app.
If you are not riding with the correct region setting, you need to tap the ‘reset region settings’ button when you receive the app update. You’ll find this on the settings tab of the updated app, as shown here. This will ensure you comply with local laws and regulations.
If you have any questions, you can reach us at regionsettings@vanmoof.com at any time. We’ve also answered the four biggest questions you may have about this topic below. If you've sold or passed your bike on, please forward this email to the new owner or let us know about the change in ownership.
We know this change will be frustrating for some of you, and we appreciate your understanding. We’re confident that as e-bike use continues to grow worldwide, current laws and regulations will be updated to give riders greater freedom. Until then, happy riding.
En de bijbehorende FAQ:
https://support.vanmoof.com/en/support/ ... 4001216080

Het niet updaten van de app zorgt ervoor dat je de US-setting nog kunt (blijven) gebruiken.
Update je de app wel, kun je alsnog 32 km/h, totdat je de regio-settings reset. Dan is het terug naar 25.
Riders living outside the US currently using the US region setting will still be able to use this until they press the ‘reset region settings’ button in the VanMoof App.
Even los van de regels voor e-bikes zie ik weinig verschil tussen een e-bike die 32 gaat, of een (race)fiets die hetzelfde of harder gaat. Beide fietsen tussen de (door het lage tempo slingerende) scholieren, gewone fietsers, e-bikers en andere voertuigen op het fietspad.
Hier wordt de (verzekerde) Vanmoof met US-setting niet tot de max van 32per uur gebruikt. Hoogstens 28-30, wat ook zonder ondersteuning mogelijk zou moeten zijn, maar niet lekker fietst (maar dat is met elke gewone e-bike het geval).
2019 Stromer ST1X Ocean Blue 983wH - Kinect - Ergon GP1 - Abus Pedelec 2.0 Ace
1964 Solex Oto
1986 Citroën 2CV6 Spécial Pick Up
2002 Audi A2 1.4i

Netherlands
mrstrom
Veteraan
Veteraan
Berichten: 495
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door mrstrom »

TomSP schreef:
11 nov 2020, 10:37
Even los van de regels voor e-bikes zie ik weinig verschil tussen een e-bike die 32 gaat, of een (race)fiets die hetzelfde of harder gaat. Beide fietsen tussen de (door het lage tempo slingerende) scholieren, gewone fietsers, e-bikers en andere voertuigen op het fietspad.
Hier wordt de (verzekerde) Vanmoof met US-setting niet tot de max van 32per uur gebruikt. Hoogstens 28-30, wat ook zonder ondersteuning mogelijk zou moeten zijn, maar niet lekker fietst (maar dat is met elke gewone e-bike het geval).

Op de racefiets ben je lichter en slingerend tussen de scholieren door haal je geen 30 hoor. Maar het blijft een lastig ding op de racefiets moet je je ook aanpassen hoor.

Hoe kan jij je illegale van Moof dan verzekeren voor een WA? Dat pikt toch geen enkele verzekering? bedoel je niet de diefstalverzekering?
On the move: ST3 LE, body float

AntonW
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 aug 2020, 15:07
Locatie: Hilversum
Merk SP: Stromer ST1-2020
Km-stand: 500

Re: VanMoof to remove illegal US mode in e-bikes planned for EU market

Bericht door AntonW »

Die vanmoof gaat eerder 38 op de gps. Een riese&muller HS gaat hem nauwelijks inhalen.
ST1 2020 L - 983 wh - redshift shockstop zadelpen - verende voorvork - ortlieb classic tassen

Plaats reactie