Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
VENLO – In tegenstelling tot wat vaak beweerd word zijn e-bikes niet gevaarlijker dan gewone fietsen. De kans om na een ongeluk op de Spoed Eisende Hulp (SEH) terecht te is even groot. Dat blijkt uit onderzoek dat VieCuri Medical Center in Venlo.
Er staat dat het letselgevaar na een ongeluk even groot is.
Dat is nog iets anders dan dat de kans op een ongeluk even groot is.
Overigens staat in de aanhef "De kans om na een ongeluk op de Spoed Eisende Hulp (SEH) terecht te is even groot." terwijl er onderzoek is gedaan onder 200 mensen die op de SEH terecht gekomen is. Niet hoeveel er niet op de SEH terecht zijn gekomen.
Het letselgevaar op een e-bike kan dus wel degelijk groter zijn dan op een gewone fiets.
Als ik probeer het goed te lezen kom ik tot de volgende conclusie op basis van het zeer summiere artikeltje:
Van de fietsers die na een ongeluk op de SEH zijn beland is er geen statistisch verschil te zien in de ernst van de verwondingen tussen berijders van een e-bike en een gewone fiets.
En dat ongeveer 3/4 van de gevallen een enkelvoudig ongeluk was.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
En dat 40% op een e-bike reed en dus 60% op de gewone fiets.
Zonder de verhoudingen van de aantallen op straat of nog beter de totaal gereden km's zegt dit dus nog maar weinig.
De kop is inderdaad aardig tendentieus, en vraag me ook sterk af of dat het doel / vraagstuk van het onderzoek was.
Overledenen en huisartsen bezoeken zijn ook niet meegenomen.
Een "kwart" (dus niet zo goed als een kwart, of bijna een kwart) + 75,6 % is geen 100%.
Sowieso begrijp maar weinig van de percentages.
75,6% = enkelvoudig ongeval -> vaak met matige snelheid tot 15km/u
83,3 % is het percentage bij gewone fietsen (neem aan dat dit op op de snelheid slaat (of op de enkelvoudige ongelukken), is dat ook vaak??)
25% van ebikes rijdt harder dan 15km/u en bij de gewone fiets is dat 17%. Dit lijkt weer op bovenstaande percentages te passen maar dat zou wel erg toevallig zijn als de 75,6 % op enkelvoudige ongelukken slaat.