Hln.be: Speed pedelecs in opmars, onze man testte zes maanden een Stromer ST5

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Speed pedelecs in opmars, onze man testte zes maanden een Stromer ST5: “Kortrijk rolt fietsplan uit en verwelkomt eerste speciaalzaken”

De populariteit van elektrisch ondersteunde fietsen neemt razendsnel toe en de belangstelling in speed pedelecs groeit. De helft van de 470.000 fietsen die in 2019 in ons land verkocht werden, is elektrisch ondersteund. Waaronder een stijgend aandeel van 3 procent speed pedelecs. “Speed pedelecs hebben een hogere gemiddelde verkoopprijs, maar steeds meer fietsers zijn bereid om dieper in de buidel te tasten voor een betere kwaliteit”, stelde Guy Crab van de sectorfederatie Traxio begin 2020. Wij kregen namens Het Laatste Nieuws en HLN van de bekende Zwitserse speedbikefabrikant Stromer de kans om enkele maanden een Stromer ST5 te testen in fietsstad Kortrijk. Waar de stad een ambitieus fietsrouteplan aan het uitrollen is en waar de eerste speciaalzaken met enkel elektrische tweewielers openen. “Speed pedelecs zoals Stromer zijn van harte welkom in Kortrijk”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).
Link naar het artikel (waar niets meer te lezen valt dan bovenstaande quote, de rest zit helaas achter een betaald abonnement):

https://m.hln.be/in-de-buurt/kortrijk/s ... ook.com%2F
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ronny
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jul 2020, 15:25
Locatie: Hamont
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 3000

Speed pedelecs in opmars, onze man testte zes maanden een Stromer ST5: “Kortrijk rolt fietsplan uit en verwelkomt eerste speciaalzaken”
De populariteit van elektrisch ondersteunde fietsen neemt razendsnel toe en de belangstelling in speed pedelecs groeit. De helft van de 470.000 fietsen die in 2019 in ons land verkocht werden, is elektrisch ondersteund. Waaronder een stijgend aandeel van 3 procent speed pedelecs. “Speed pedelecs hebben een hogere gemiddelde verkoopprijs, maar steeds meer fietsers zijn bereid om dieper in de buidel te tasten voor een betere kwaliteit”, stelde Guy Crab van de sectorfederatie Traxio begin 2020. Wij kregen namens Het Laatste Nieuws en HLN van de bekende Zwitserse speedbikefabrikant Stromer de kans om enkele maanden een Stromer ST5 te testen in fietsstad Kortrijk. Waar de stad een ambitieus fietsrouteplan aan het uitrollen is en waar de eerste speciaalzaken met enkel elektrische tweewielers openen. “Speed pedelecs zoals Stromer zijn van harte welkom in Kortrijk”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).


• 27 september 2020
Fietsstad Kortrijk staat open voor de komst van speed pedelecs zoals Stromer. “Het is onze bedoeling om in Kortrijk de speed pedelecs zoveel mogelijk gelijk te schakelen met fietsen of bromfietsen klasse A”, zegt schepen Axel Weydts. De verkeerssignalisatie moet op veel plaatsen nog aangepast worden. We maken daar werk van. Als eerste stap werd de signalisatie op fiets(snel)wegen zoals het Guldenspoorpad al aangepast.”
In onze fietsstraten geldt de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor alle weggebruikers, dus ook voor speed pedelecs. In de praktijk houden de meeste gebruikers zich aan die snelheidsbeperking in zones 30.
schepen Axel Weydts
“We vragen dat gebruikers van speed pedelecs zich aan de regels in de wegcode houden. Een belangrijke tip: laat je horen door je claxon te gebruiken bij het kruisen van andere fietsers of voetgangers op het fietspad. Zo zijn die gewaarschuwd en worden bruuske bewegingen en conflicten vermeden. In de fietsstraten in Kortrijk en deelgemeenten geldt de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor alle weggebruikers, dus ook voor speed pedelecs. In de praktijk houden de meeste gebruikers zich aan die snelheidsbeperking in zones 30. Ze mogen volgens de geldende regels in fietsstraten en zones 30 wel fietsers en gemotoriseerd verkeer inhalen.”
5stad Kortrijk:Ook speed pedelecs moeten zich in de fietszones in Kortrijk aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur houden. Anders riskeren ze een boete van 58 euro.
Wat opviel tijdens de vele testritten de voorbije maanden: de staat van fietspaden en -stroken is toch vaak nog ondermaats, zoals in de Rekkemsestraat in Marke om een van vele voorbeelden te geven. Waardoor je aan een vrij hoge snelheid op en top geconcentreerd moet blijven om niet ten val te komen. “De oncomfortabele kantstroken in de Rekkemsestraat worden na de heraanleg van de N43 tussen Aalbeke en Marke vernieuwd. Vroeger kan niet omdat de Rekkemsestraat momenteel als omleidingsroute gebruikt wordt”, zegt Weydts.
De richtlijnen gaan naar steeds bredere fietspaden: vier meter voor fietssnelwegen en 1,75 tot twee meter voor enkelrichtingsfietspaden.
schepen Axel Weydts
Kortrijk bouwt haar fietsinfrastructuur verder uit. “De richtlijnen gaan naar steeds bredere fietspaden: vier meter voor fietssnelwegen en 1,75 tot twee meter voor enkelrichtingsfietspaden”, legt Axel Weydts uit. “Deze legislatuur tot en met 2024 wordt op volgende fiets(snel-)wegen ingezet: de fietsroute tussen het Astridpark en de Izegemsestraat (via de reservatiestrook waar vroeger de gewestweg N50c gepland was, red.) en de fietsroute tussen de Leie, sportpark Wembley, de Gezellelaan, de Zuidstraat en de Oude Ieperseweg (via de reservatiestrook waar vroeger de gewestweg N328 gepland was, red.).”
“Het jaagpad langs de Leie - ook een fietssnelweg - werd recent vernieuwd tussen Bissegem en het centrum van Kortrijk, met een nieuwe asfaltverharding en nieuwe fietsverlichting. Er wordt verder samen met spoorinfrastructuurbeheerder infrabel en de provincie onderzocht om het Guldenspoorpad door te trekken tot in Lauwe en zelfs Moeskroen, langs de spoorweg Kortrijk-Moeskroen. De ‘missing link’ tussen de Kleine Marktstraat, Baliestraat en rotonde Ijzerpoort in Marke wordt in dat kader na de heraanleg van de N43 weggewerkt.”
Verder voorzien: de komst van de nieuwe fietssnelweg F7, waarbij een nieuw traject van 13 kilometer langs de spoorlijn Kortrijk-Gent de stations van Kortrijk, Harelbeke en Waregem zal verbinden. In afwachting van die realisatie wordt de Passionistenlaan in Kortrijk alvast een nieuwe fietsstraat. En tot slot niet meer voor deze legislatuur, maar wel al in onderzoek: een nieuwe bovenlokale fietsverbinding tussen de bedrijvenparken Evolis en Benelux, via de Vlasakker in Kortrijk.”
Ook op het vlak van nieuwe comfortabele brede fietspaden beweegt er wat: “De aanleg van nieuwe fietspaden langs de N43 tussen Aalbeke en Marke is bezig. De heraanleg van de Overzetweg tussen Marke en Bissegem is voltooid. Voor de Bergstraat in Aalbeke, een rioleringsdossier met ook nieuwe fietspaden, is een startnota in opmaak. En de Don Boscolaan aan het Don Boscocollege in Kortrijk krijgt een vrijliggend tweerichtingsfietspad.”
“Daarnaast zijn er tal van projecten waarbij ook nieuwe fietsinfrastructuur een centrale rol speelt zoals de komst van een fietstunnel tussen de rotonde Panorama en de Zandstraat en in Bissegem de komst van een fietsstraat in de Driekerkenstraat. Verder loopt het onderzoek naar hoogwaardig openbaar vervoer tussen de achterkant van het station en Hoog Kortrijk, via de Doorniksewijk, en parallel de komst van een fietsas tussen de Bloemistenstraat en het terrein van het gewezen ziekenhuis Maria’s Voorzienigheid.”
Schepen Weydts wijst ook op het (reeds gebeurd) schrappen van een parkeerstrook voor fietspaden in de Magdalenastraat, Marksesteenweg, Beheerstraat en Consciencestraat. Hij wijst verder op de fietszones in hartje Kortrijk en sinds kort ook Heule en Marke. “De fietszone in het centrum van Kortrijk vormt de link tussen het Guldenspoorpad en het jaagpad langs de Leie, die allebei een fietssnelweg zijn.” Wie de toekomstvisie van de stad Kortrijk wil raadplegen, kan dat op https://www.kortrijk.be/toekomstvisie-fietsrouteplan.
Vroeger vond ik elektrische fietsen voor sukkelaars, maar ik ben van mening veranderd. Nu fiets ik vaak zelf elektrisch, het is bijzonder comfortabel. Je bent in Kortrijk vaak sneller ter plaatse met de fiets, dan met de auto. Regen? Uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld maar negen procent van de tijd regent tijdens het fietsen, 91 procent van de tijd blijft het dus droog.
burgemeester Vincent Van Quickenborne
Wat eveneens opmerkelijk is in fietsstad Kortrijk: een nieuwe trend van speciaalzaken waar enkel elektrische tweewielers verkocht worden. Zo openden recent Bike Concept in de Oudenaardsesteenweg en de ruime beleveniswinkel Cool Electro Cycles in de Doorniksestraat de deuren. “Vroeger vond ik elektrische fietsen voor sukkelaars, maar ik ben van mening veranderd”, zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester). “Nu fiets ik vaak zelf elektrisch, het is bijzonder comfortabel. Je bent in Kortrijk vaak sneller ter plaatse met de fiets, dan met de auto. Regen? Uit onderzoek blijkt dat het gemiddeld maar negen procent van de tijd regent tijdens het fietsen, 91 procent van de tijd blijft het dus droog. We zijn niet tegen de auto’s. Maar je kan er niet omheen dat fietsen gezond is. Fietsen maakt je als mens gelukkiger”, aldus Q.
“Cool Electro Cycles is door zijn sterke specialisatie in elektrische fietsen uniek in de regio”, vertellen zaakvoerders Christophe en Nicolas Cool. De zaak in Kortrijk heeft een breed gamma van elektrische citybikes, trekking bikes, mountainbikes en elektrische racefietsen. Elektrische bakfietsen en steps vullen het assortiment aan. Kers op de taart zijn de highspeed-fietsen van Stromer. “Elektrische fietsen zijn nu een vaste waarde in het straatbeeld, voor jong en oud. Het is een openbaring voor wie eraan begint. Fietsen en plezier zijn weer één. Ook jonge mensen zien de voordelen van extra ondersteuning voor woon-werkverkeer in. Klanten kunnen rekenen op een uitstekende service van vriendelijke en gekwalificeerde e-bikespecialisten. Zij nemen tijd om alle wensen te bespreken en een fiets op maat te bezorgen, waar je lang plezier aan hebt. Alle modellen die je bevallen, kan je testen. En ‘last but not least’: elektrische fietsen vragen gespecialiseerd onderhoud en deskundige herstelling. Onze technici volgen in dat kader regelmatig bijscholing”, besluiten Christophe en Nicolas Cool.
De Stromer ST5 is een high performer met een technische schoonheid, dankzij het strakke aerodynamische design. De fiets trekt op als een speer door zijn krachtige achterwielmotor en haalt moeiteloos 45 kilometer per uur. Super om mee te rijden. De houding op de fiets is sportief en comfortabel. De e-bike rijdt soepel en zo goed als geruisloos. De Stromer ST5 is door zijn kracht en snelheid iets voor echte snelheidsliefhebbers.
Je haalt er tot 180 kilometer mee, met een laadtijd van zo’n zes uur. De aankoopprijs van 9.490 euro is stevig, maar de fiets is echt wel van een uitzonderlijk niveau. Met tal van technische hoogstandjes ook zoals een ‘keyless bluetooth locking’-systeem en een OMNI kleurendisplay. Met OMNI kan je als het ware met je fiets praten, via je smartphone. Zo kan je een anti-diefstalfunctie inschakelen. Ook heel handig: een derailleur waar je elektronisch mee kan schakelen, met twee knoppen op het stuur. Een stevige fiets ook, met aluminium frame en ingebouwde batterij. Zelfs hevige wind brengt je niet snel uit balans, op de Stromer ST5. Ideaal voor woon-werkverkeer.
Er zijn meerdere modellen. Wie het verschil wil weten tussen de Stromer ST1, ST3 en ST5: klik hier.
Joren
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
Locatie: Rollegem
Merk SP: ST1 2020
Km-stand: 11000

Wauw, blij dat Kortrijk zich hier zo voor inzet. Ik rijd elke dag van Rollegem (deelgemeente Kortrijk) naar Waregem dus die nieuwe fietssnelweg zal zeker van pas komen.
Ik had inderdaad al wat enthousiaste politici gespot op de opening van CEC store, dat legt dus geen windeieren.
Plaats reactie