Fataal ongeval van vrachtauto met speedpedelec

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vreselijk ongeval in Vlaanderen.
Mijn gedachten gaan uit naar de nabestaanden wie ik veel sterkte wens in deze moeilijke tijd.
https://m.hln.be/in-de-buurt/sint-gilli ... cebook.com
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gatver... Dat zou je op die plek niet verwachten.

Heel veel sterkte aan alle betrokkenen!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inderdaad een hele rare plek om van achteren aangereden te worden door een vrachtwagen.

Wat verschrikkelijk..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Goesting
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2020, 10:20
Locatie: Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST1 (2020)
Km-stand: 950

Hier is een uitgebreider artikel: https://www.hln.be/in-de-buurt/sint-gil ... ~a964c29b/

Gisterenavond heb ik het volledig gelezen, maar ondertussen zit het achter de betaalmuur.

Hij zou de fiets net 3 dagen gehad hebben. :cry:
dreirie
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 10:14

Mijn dagelijkse route naar de haven van Antwerpen. :bh: Details van het ongeval weet ik ook niet, maar die baan naast het fietspad heeft een slechte reputatie. Meer dan 3/4e rijdt daar meer dan 100/u terwijl max 70 toegelaten. Ligt parallel naast E34 en op deze weg wordt soms zelfs sneller gereden dan op de snelweg ernaast. :ck:
Zelf ook al zwaar ongeval gehad in 2013 met de wagen, omdat tegenligger (was met vriend aan het racen) uit de bocht brak en mij frontaal raakte. 4 maand werkonbekwaam was het verdict.

Fietspad is op zich van goede kwaliteit (naar Belgische normen toch), verhoogd en zeker 3m breed voor fietsen in beide richtingen. Speedpedelec moet logischerwijs verplicht op dit fietspad, maar probleem is dat de baanvakken te smal zijn voor kruisend zwaar verkeer. Vrachtwagens moeten bij het elkaar passeren uitwijken naar modderachtige berm of fietspad, naargelang hun rijrichting.

Nogmaals, omstandigheden zijn nog niet uitgeklaard, maar los van oorzaak gewoon zo jammer dat de media de speedpedelec weer eens in negatieve verf moet zetten voor wat extra clicks, terwijl type fiets hier niks mee te maken had.
En de onwetende meute, die slikken het gretig en nagelen ons, de gebruikers van deze geweldige fietsen aan de schandpaal. Heb weer wat moeten lezen hoor als reactie, moordmachines, moest verboden worden, rijden 70/u, opgefokte cowboys, ...
Allemaal zo jammer, want de SP is voor velen de (toekomstige) vervanger van de immer geldverslindende file auto.
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

dreirie schreef: 08 jul 2020, 10:22 Vrachtwagens moeten bij het elkaar passeren uitwijken naar modderachtige berm of fietspad, naargelang hun rijrichting.
Een reactie op fb-post hierover zei dat er remsporen zouden staan op het fietspad van die vrachtwagen.
Maar uiteraard is het nog afwachten wat het onderzoek zegt. Zelf ken ik de plek niet
Laat staan dat ik een eenmalige reactie daar vertrouw onder een artikel.
Maar het loopt wel in lijn met wat jij vertelt.
dreirie schreef: 08 jul 2020, 10:22 En de onwetende meute, die slikken het gretig en nagelen ons, de gebruikers van deze geweldige fietsen aan de schandpaal. Heb weer wat moeten lezen hoor als reactie, moordmachines, moest verboden worden, rijden 70/u, opgefokte cowboys, ...
Is ongeveer ook wat ik zo lees. Ze vertellen eerst dat daar te snel gereden wordt met (vracht)wagens. Maar toch is het de fout van de SP want een "fiets" die 45km/h rijdt is te snel. :ck:
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Hallo,
Wat erg zeer triest! Op mijn routes is alleen een stuk van Buiten Dieren naar Ellecom waar je op de rijbaan moet en waarbij er rechts nog een onderbroken lijn met genoeg ruimte om te fietsen.
Maar 60 / km/uur is max. Vrachtverkeer heb je daar niet zo, en t is best auto luw. Maar toch hou je t achteropkomend verkeer in de gaten! Met snelwegen langs je pad is t bloed link! Als er achter je rug iets gebeurd dan kun je dus zo worden weggemaaid! Vreselijk!
Wim
St7
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Had die arme man met een gewone fiets gereden aan 17 per uur dan was dit ongeval ook gebeurd.
Denk wel dat een fel knipperend extra achterlicht wel in zo een geval mogelijk voor minder risico zorgt.
m2ss180
StromeremortS
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 apr 2020, 23:02

Voor hetzelfde geld is de vrachtwagenchauffeur van zijn traject afgeweken omdat hij bijvoorbeeld aan het “smartphonen” was. Het onderzoek zal het uitwijzen.
:bo: 2019 (2020) Stromer ST1 LE - “Speedy Banana” -
Voorheen: 2018 Stromer ST1 Sport
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Wimst schreef: 08 jul 2020, 12:36 Op mijn routes is alleen een stuk van Buiten Dieren naar Ellecom waar je op de rijbaan moet en waarbij er rechts nog een onderbroken lijn met genoeg ruimte om te fietsen.
Maar 60 / km/uur is max. Vrachtverkeer heb je daar niet zo, en t is best auto luw. Maar toch hou je t achteropkomend verkeer in de gaten!
Wim
Dit is het meest veilige stukje tussen Velp en Dieren voor SP’s. Toch ben ik ook daar op de Stromer al eens ingehaald door een auto die over de doorgetrokken streep op de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer reed.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie