Vork van Stromer ST1 LE afgebroken

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 25 mei 2020, 21:45 Ik vroeg het me niet af om te panikeren, was alleen benieuwd.
Ah sorry: die laatste opmerking was zeker niet aan jouw adres bedoeld, maar meer van algemene aard. Ik had dat beter in een losse post kunnen zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bob
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020, 20:55

Whow, vandaag allemaal jullie reacties gelezen. Vrijdag staat mijn stromer klaar om opgehaald te worden....ik denk dat ik maar eerst ff met de FM ga praten en zijn mening aan te horen. Bah.
Jroen
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 231
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:55
Locatie: Akersloot

Zou zomaar kunnen dat er nu een x aantal fietsen uit dezelfde serie onderzocht gaan worden op scheurtjes. Die zijn (na demontage) op te sporen met een inktachtig spuitbus omdat ze met het blote oog lastig te zien zijn. https://www.griffon.nl/nl/product.960
Als daar verder niets wordt ontdekt zou het ook zomaar een enkel geval kunnen zijn....omdat een taiwanees op maandagmorgen even niet op heeft zitten letten?
Veel succes met herstel en de afhandeling!
:d3: ST1X + ST1 :d3: #VanZijpTechniek voor alle Stromer accessoires!
StromerLE
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mei 2020, 09:58

Omdat ik exact dezelfde ST1 heb en ik me zorgen maakte, heb ik Stromer AG benaderd. Zie hier de verwachtte reactie vanuit Stromer.
Bijlagen
89063984-319B-4B29-8659-6C236588E2DB.png
89063984-319B-4B29-8659-6C236588E2DB.png (790.33 KiB) 2671 keer bekeken
Bob
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2020, 20:55

Ik ben zelf naar mijn dealer geweest daar mijn stromer st1 LE dan nieuw klaar staat om opgehaald te worden. Via mail heeft de dealer bovenstaand antwoord ook gekregen en zou de dealer morgen op de hoogte gesteld worden over mogelijke volg acties. Verder gaat hij sowieso de stuurpen extra checken.

Zo vervelend voor het slachtoffer maar wel heel blij dat dit gepost is waarin we kunnen delen en acties op kunnen verrichten. Volgens mij heeft het nu zijn aandacht.

Heel veel beterschap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bob schreef: 26 mei 2020, 10:47 Verder gaat hij sowieso de stuurpen extra checken.
De stuurpen is niet het probleem. Het is de stuurbuis/voorvork. Dat is een ander onderdeel. Maar ik neem aan dat de dealer wel weet waar hij naar moet kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Bart-V schreef: 25 mei 2020, 18:19 Als ik die foto's zo zie hierboven, dan wordt ik daar met 25 jaar ervaring in de metaal...nou niet echt vrolijk van
Dat laswerk of de restanten er van na het afslijpen ziet er idd niet fraai uit.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

MarcelH schreef: 24 mei 2020, 16:29 Stromer zou eigenlijk een spoed terugroepactie moeten houden en een fiets stop...

Bekend fenomeen bij lassen is dat het metaal naast de las zwakker is geworden.....hoop dat dit echt een incident is...je moet er niet aan denken.
Dat is niet waar. bij mij in het bedrijf komen professionele lassers (RUSH Crane Repair)masten en onderdelen van kranen repareren. vroeger deden wij dat zelf maar omdat het geen dagelijkse kost meer is verlies je de vaardigheid en helaas kennis.
Wij doen vooraf onderzoek met Devmor/Verrimor, is het vervolgens behapbaar (ook qua tijd) voor ons gaan we zelf aan de slag.

Als je het materiaal goed schoon voorbewerkt dus brandschoon, voorverwarmd, de juiste stroom en gasdruk of elektroden gebruikt en nog het belangrijkste uren de tijd neem om na te verwarmen en langzaam afkoelen verzwakt het naastliggende materiaal niet.
Hierna volgt altijd materiaal onderzoek met contraststof en stroom (inductie-magnetisch veld) om zo nog aanwezige haarscheurtjes zichtbaar te maken.
Er zijn bedrijven die de lassen willen laten röntgenen, dan komt RUSCH sowieso.
Ik ben mij er van bewust dat dit ander werk is dan een Alu vorkbuis aan de kroon lassen en oplassen zodat er een 1,5" balhoofdlager op past.............de procedure zou eigenlijk niet anders moeten zijn maar dat is een kwestie van pecunia.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
ocra

Wat je beschrijft hoort in een las aanwijzing te staan en dat moet conform een NEN norm zijn. In inspectie is echt wel anders bij enkelstuk als bij serie productie (zeker bij kranen en off shore). Denk dat het alleen visueel gebeurd en wellicht steekproeven of per batch meet uitgebreide test, maargoed ook dat kan alleen Stromer en partners weten. Er zijn veel variaties denkbaar binnen de kaders van de normen.
Gebruikersavatar
depsycholoog
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:05
Merk SP: Stromer ST1x 2019
Km-stand: 15040

Ik had dit liever niet gelezen. Maakt me angstig!
Heb zelf een st1x, maar toch.
Veel sterkte.
Gesloten