Fietsen en speedpedelecs in de lift door corona?

Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromend schreef: 17 mei 2020, 07:57 Klopt dat je zelf de meest veilige route en defensieve deelneming aan het verkeer kunt kiezen. Met illegale route keuze kan ik door een park en op vrijliggend bromfietspad de kom uitrijden. Hierbij moet ik twee grote kruispunten met stoplichten nemen. De kans op verkeersconflicten is hier het laagst maar de route is voor SP niet legaal.

Mijn route keuze is de kortste en daar zitten een aantal lastige punten in, waarvan ik me zeer bewust ben maar die niet altijd bewust vermijd.

Om weer meer veilig aan het verkeer deel te nemen als fietser wordt mijn SP Binnenkort ingewisseld voor een E-bike om zo niet meer op de weg te moeten rijden in de toekomst. Ik heb geen vertrouwen meer in bescherming van SP’s door de wetgever of andere verkeersdeelnemers en merkte dat defensief rijden binnen de wet alleen me niet van ongelukken vrijwaart.
Ik vind het toch echt wel zonde dat je geen SP meer rijdt vanwege de veiligheid. Persoonlijk zou ik dan eerder zeggen dat je wet niet als een soort goddelijk decreet moet zien. Als de wet je in gevaar brengt dan is het jammer voor de wetgever, maar ik denk dan liever zelf na en kies dat wat veilig is ipv ook als dat strikt genomen niet mag. Als jij je niet om je eigen veiligheid bekommert, wie doet het dan wel?
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Jammer dat het zover heeft moeten komen, maar ik geef je groot gelijk, want vaak is het gewoon het beste om dan maar de verstandigste te zijn. Als de situatie in de toekomst ooit nog eens verandert in het voordeel van de SP-er, dan kun je altijd nog overstappen.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Dank.
Ik laat nog wel even weten wanneer de ST2S verkocht is en wat er voor terugkomt. Het Stromerforum is en blijft een geweldige plek om informatie en ideeën rond Stromers, SP’s en andere merken uit te wisselen. Ik kijk met veel plezier terug op de tijd die ik doorbracht samen met deze community. Bij een terugblik komen mooie momenten rond foto’s maken voor de kalender, ontmoeten van leden in het echt, winkelbezoeken en een schitterende BBQ in herinnering.
Dank jullie wel allemaal en ik lees graag nog wat langer In een wat passievere rol mee.
👍
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
ocra

Dit word denk ik wel interessant boekje met betrekking tot de gedacht over alternatieve vervoersmiddelen ook als dat langzamer is.

https://www.folia.nl/actueel/138180/we- ... eller-moet

Boekje komt morgen uit bij de correspondent.

edit:
https://kiosk.decorrespondent.nl/produc ... de-snelste
E-book is 7 euro.
Werkt ook als je geen lid bent heb ik net even gecheckt.
Laatst gewijzigd door ocra op 25 mei 2020, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker interessant!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Vraag me af hoe de rest van je leven is als je het mist om in een overvolle stinkende trein te zitten
Of elke dag aan te schuiven in de file
ocra

Het boekje van de Correspondent is zeker de moeite waard om te lezen, je blijft wel enigzins verward achter. hieruit blijkt ook dat het denken vanuit auto's zo ingeburgerd is(door verkeers deskundige maar ook taalkundig) dat eigenlijk per definitie de rest op achterstaand staat.

Voorbeelden zijn; het verkeer is in van dale het volgende:
Verkeer; 2. het zich bewegen of het vervoer van personen, voertuigen en goederen: autoverkeer, betalingsverkeer, luchtverkeer, scheepvaartverkeer, telefoonverkeer, treinverkeer, woon-werkverkeer
Maar in spreektaal wordt alles behalve de auto bij de naam genoemd. Het verkeer staat vast in de file maar de trein heeft vertraging bijvoorbeeld. En het was een fiets ongeluk maar 2 autos zijn een verkeersongeluk. Ofwel de auto wordt nauwelijks concreet genoemd.

Ander voorbeeld is dat er over zwakkere deelnemers wordt gesproken en jawel dat is tov de auto. Waar is auto niet de overtreffende trap van ander verkeer. De auto was later namelijk dan diegene per voet.

Ander interessant punt wat betreft files is dat tov de jaren 60 de gemiddelde reistijd nagenoeg gelijk is gebleven. De tijdswinst is gebruikt om verder weg te wonen (dus netto geen winst). Ook heeft extra asfalt het psychologisch effect dat nieuwe dingen extra volk aantrekt, ofwel over het algemeen is de doorstroming niet beter want er komen vanzelf meer autos bij dus hoe zinvol is het allemaal?

Wat ik ook interessant vind is dat er in berekeningen van rijkswaterstaat met allerlei veiligheids uitgangspunten word gewerkt maar dat er nauwelijks pschologie wordt meegenomen van de mens. Bijvoorbeeld de oversteek plaats op het mr visserplein in amsterdam werd afgeschoten in de klassieke verkeerskundige modellen. Daar is op dit moment de opstelplaats van de fiets breder dan het einde (iets wat altijd al natuurlijk gebeurd). Bij groen licht wordt het vanzelf een lint, iedereen weet dat eigenlijk die op de fiets heeft gezeten. Daar hebben ze dat gepland dus de middenlijn loopt scheef, dat kon echt niet. Resultaat; de oversteek is vele malen veiliger.

(https://www.google.com/maps/@52.3684333 ... 384!8i8192)

Ik vind het wel een aanrader!
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

ocramarco schreef: 07 jul 2020, 10:36 Bijvoorbeeld de oversteek plaats op het mr visserplein in amsterdam werd afgeschoten in de klassieke verkeerskundige modellen. Daar is op dit moment de opstelplaats van de fiets breder dan het einde (iets wat altijd al natuurlijk gebeurd). Bij groen licht wordt het vanzelf een lint, iedereen weet dat eigenlijk die op de fiets heeft gezeten. Daar hebben ze dat gepland dus de middenlijn loopt scheef, dat kon echt niet. Resultaat; de oversteek is vele malen veiliger.

(https://www.google.com/maps/@52.3684333 ... 384!8i8192)
Intressant! Wanneer je de foto van de andere kant laat zien is imho duidelijker;
https://www.google.com/maps/@52.3684333 ... 384!8i8192
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Is niet alleen psychologie, zo kun je met 4 naast elkaar voor het verkeerslicht wachten zonder andere richtingen te blokkeren, wat bij 2 aan 2 al het geval is, zie vooral de laatste foto. (aangezien veel fietsers ook een kruis niet vrij houden)
ocra

Dat het er uiteindelijk is gekomen heeft wel alles met psychologie te maken. Verkeerskundige kunnen normaal gesproken dit niet verzinnen met hun modellen aangezien het niet logisch wordt geacht. Maar het gedrag is heel logisch vanuit menselijk brein gezien, het gebeurde namelijk altijd al maar is nu meer gereguleerd en meer ruimte gegeven in totaal. Ik heb er jaren gefietst en het was echt een klote stuk waar je vaak meerdere keren op groen moest wachten. Nadien ook nog daar gefietst en het gaat veel soepeler en sneller dan voorheen.
Plaats reactie