Fietsen en speedpedelecs in de lift door corona?

mrstrom

Kwam deze tegen, zal het een grotere verkoop gaan geven van de SP?

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... 1589262725

Ik hoop van wel, kan wel wat meer SP's gebruiken in mijn omgeving. Dan raken die automobilisten er eens aangewend. En gaan de gemeenten hun infrastructuur er hopelijk beter op inrichten.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

En hopen dat de SP op het fietspad mag gaan rijden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Misschien fijn om in sommige gevallen de keuze te hebben, maar ik vind het heerlijk, vlammen op de rijbaan. Ikzelf vind het onverantwoord om met een sp op het fietspad te rijden. Het snelheidsverschil is daarvoor veel te groot. Los van het feit dat het niet opschiet, weet ik niet of je kan verwachten dat sp-ers hun snelheid voldoende naar beneden bijstellen. Fietsers schrikken zich al dood op een fiets-brommerpad. Een fossiele brommer hoor je nog aankomen. Wellicht dat iemand zoals ik, die na de nieuwe regelgeving een sp kocht er anders in staat, dan iemand voor wie de wetswijziging een directe verandering heeft betekend. Uiteraard weet ook ik dat de condities niet in alle gevallen ideaal zijn op de de rijbaan. Hier moet de infrastructuur dan verfijnd worden.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Of het verantwoord is om op een brom/fietspad hard te rijden met je SP hangt helemaal van de situatie af. Zo kan ik je fietspaden laten zien die lekker breed zijn en waar nauwelijks iemand rijdt. Je zou op deze fietspaden makkelijk veilig 45 km/uur kunnen trappen, ongeacht of die binnen- of buiten de bebouwde kom liggen.

Ik kan je ook fietspaden laten zien (bijvoorbeeld elk fietspad in Amsterdam) waarbij je blij mag zijn als je daar de 30 km/uur kunt halen. Ze zijn smal, slecht onderhouden en het barst er ook nog van de fietsers.

Vlammen op de rijbaan is inderdaad prachtig als je zeker weet dat je de afstand met je accu kunt overbruggen. De laatste paar weken heb ik regelmatig afstanden afgelegd die boven de 70 km enkele reis uit kwamen. Als je die volledig “vlammend op de rijbaan” wilt rijden, zou je wel eens tot de conclusie kunnen komen dat je accu daar niet voldoende capaciteit voor heeft.

Vlammen op de rijbaan heeft ook mijn voorkeur niet in situaties waarbij het wegdek gladder is geworden, bijvoorbeeld door een regenbui.

Al met al kun je volgens mij is het niet alleen fijn om soms de keuze te hebben, het is soms keiharde noodzaak. Automobilisten hebben soms korte lontjes, bijvoorbeeld als het gaat om bijvoorbeeld te zacht rijden.

Gisteren las ik een artikel over “auto’s te gast”, waarbij volgens dat artikel een automobilist zich echt als gast gaat gedragen als de maximum snelheid beperkt is tot 20 km/uur. Om onnodige agressie te voorkomen, zouden ze om die reden voor mij straten in woonwijken en stadscentra mogen ombouwen tot wegen waarbij de auto er mag komen, maar zich als een gast dient te gedragen.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op veel doorgaande wegen van stadsgebieden is de infrastructuur primair ingericht voor auto’s. Met houtje touwtje oplossingen zoals bloembakken, wegversmallingen en shicanes wordt getracht de weg veiliger te maken door snelheid te verminderen. Het recht van de sterkste viert hier hoogtij en op mijn woonwerk rit kan ik me hier dagelijks laten doodrijden doordat de voorrang hier structureel door auto’s genomen wordt ook al staat de blokkade op een smalle weg aan hun kant.
Gemeenten geven niet thuis bij feedback hierop. Heb er al uren film van gemaakt.
De SP heeft geen eerlijke kans als ondergeschikt voertuig met onbeschermde status.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
mrstrom

mboelis schreef: 13 mei 2020, 00:33 En hopen dat de SP op het fietspad mag gaan rijden.
Nou dat ben ik niet met je eens. OP de rijbaan gaat zoveel vlotter, zelfs door heerhugowaard. (weet dat Boelis uit de buurt komt en dat ellendige verkeer daar wel kent)

De wegen moeten er wat beter op ingericht worden hier en daar en de automobilisten moeten betere voorlichting krijgen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 13 mei 2020, 06:26 Al met al kun je volgens mij is het niet alleen fijn om soms de keuze te hebben, het is soms keiharde noodzaak.
Eens. Ik blijf ook voorstander van de vrije keus: op de rijbaan, of met aangepaste snelheid (25 a 30km/u max) op het fietspad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 13 mei 2020, 09:38
Henry schreef: 13 mei 2020, 06:26 Al met al kun je volgens mij is het niet alleen fijn om soms de keuze te hebben, het is soms keiharde noodzaak.
Eens. Ik blijf ook voorstander van de vrije keus: op de rijbaan, of met aangepaste snelheid (25 a 30km/u max) op het fietspad.
maar als je keuze hebt, dan gaan de automobilisten je misschien juist wel weer pushen van de rijbaan af. Nu moet je er rijden en is er geen andere optie.

Mijn hoop ligt meer in, meer SP-ers op de rijbaan. Dan wennen de automobilisten en weten ze dat ze rustiger moeten rijden. (en dan kunnen ze dus zelf ook beter op de SP gaan.) En de combinatie van meer voorlichting. Maar ook verkeerslichten die wel reageren op je fiets, ipv dat je staat te wachten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 13 mei 2020, 09:46
Stromeur schreef: 13 mei 2020, 09:38
Henry schreef: 13 mei 2020, 06:26 Al met al kun je volgens mij is het niet alleen fijn om soms de keuze te hebben, het is soms keiharde noodzaak.
Eens. Ik blijf ook voorstander van de vrije keus: op de rijbaan, of met aangepaste snelheid (25 a 30km/u max) op het fietspad.
maar als je keuze hebt, dan gaan de automobilisten je misschien juist wel weer pushen van de rijbaan af. Nu moet je er rijden en is er geen andere optie.
Weet je wat de ellende is: dat doen ze toch wel. "Het recht van de snelste" regeert momenteel op alle infra, gebeurt op de snelwegen tussen auto's onderling ook.

Daarnaast denk ik dat vrije keus voor SP-ers er nog steeds voor zorgt dat het gros de rijbaan kiest, want waarom zou je een snelle e-bike kopen als je alleen wil slakken op het fietspad.
mrstrom schreef: 13 mei 2020, 09:46 Mijn hoop ligt meer in, meer SP-ers op de rijbaan. Dan wennen de automobilisten en weten ze dat ze rustiger moeten rijden. (en dan kunnen ze dus zelf ook beter op de SP gaan.) En de combinatie van meer voorlichting. Maar ook verkeerslichten die wel reageren op je fiets, ipv dat je staat te wachten.
Ik hoop dat ook. Hoe normaler de SP in het verkeersbeeld wordt, hoe beter. Uiteindelijk gaat dat ook echt wel gebeuren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor mij is het de combinatie:
- SP binnen de bebouwde kom op de weg
- maximum snelheid binnen de bebouwde kom naar beneden (max 40 km/uur, tolerantie tot 45 km/uur)
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie