Fietsen en speedpedelecs in de lift door corona?

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Lijkt me prima Henri, die 40 km max op de openbare weg in de bebouwde kom. Soms moet ik op de weg wanneer de limiet 60 km is. Ook menig 50 km weg is niet fijn te berijden vanwege de hoge snelheid van de auto's. Hier ervaar ik wel het zwakke punt van mijn ST1; het lukt niet altijd om op de omni 45 km aan te tikken. De ST 2, 3 en 5 zijn hier beter op toegerust. Bij tegenwind kies ik daarom vaak het fietspad om niet met de tong op de schoenen op mijn werk aan te komen.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb het hier al vaker gezegd, maar de ruimte die je als SP-er hebt op de weg is heerlijk. Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik voornamelijk in Amsterdam op de weg rijd, in Almere rijd ik voornamelijk op het fietspad omdat je daar nauwelijks een SP-er op de weg ziet. Vandaag las ik op Facebook dat recent een Almeerse stadsgenoot een bekeuring had ontvangen (€104) voor het met een SP rijden op het fietspad.

Soms neem ik (hartje centrum Almere) wel eens de autobaan omdat het op dat moment te druk is op het fietspad of omdat de kortste route naar mijn bestemming via de autobaan loopt. In Almere heb ik die keren dat ik me tussen de auto's begaf geen last gehad van de automobilisten.

De laatste keer in Amsterdam (gisteren) wel meegemaakt dat een automobilist het nodig vond om me in te halen om vervolgens flink te moeten remmen omdat het verkeer verderop stil stond. Dat flink moeten remmen was voor mij weer minder fijn, want de ruimte voor me was opgevuld met een auto... Dat rijdt dan weer onrustig (hard optrekken, snelheid maken en hard remmen). De tijdwinst voor deze Amsterdammer in meters gemeten: de lengte van 1 SP-er.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ben ook voor vrije keuze. Over het algemeen rijd ik het liefst op de weg, maar ik heb 2 stukken waar ik liefst het fietspad kies.

Een is een stuk 60km/h weg met slecht onderhouden en smal fietspad. Omdat dat op de weg vaak lomp en hard gereden wordt en ik er in 5,5 jaar tijd wellicht 10x een fietser gezien heb fiets ik toch liefst daar.

Het andere stuk was vroeger buiten de bebouwde kom maar door een nieuwbouwwijk nu binnen de bebouwde kom. Je mag daar 50... en sommigen houden zich eraan. Het fietspad ernaast is 4m breed, glad als een biljart laken en met zo hier en daar een fietser is het daar veel fijner dan op de weg. Zeker met flinke wind tegen en een praktische Vmax van 40 km/h.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

we hebben het dan wel over max. 40km/u voor autos ook toch?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik wel. Het wordt steeds drukker op de wegen binnen de bebouwde kom. Zonder drastische maatregelen verandert er niks, terwijl er steeds meer vervoersmiddelen op de markt komen. Auto's vragen veel ruimte, zowel om te rijden als bij het parkeren. Belachelijk hoge parkeertarieven schrikt mensen nu al niet af. Het liefst parkeren we de auto vlak voor de deur. Door auto's te weren en de straten terug te geven aan de voetganger en fietser (SP-er, scooter), krijg je een heel ander verkeersbeeld. Dat lukt alleen als de automobilist zich gaat aanpassen. Dus binnen de bebouwde kom de snelheid omlaag en binnen het echte stadcentrum alles ombouwen naar voet- en fietspad, waarbij de spaarzame automobilist te gast is (max. sneheid is dan 20 km/uur) om de veel te dure parkeergarage te bereiken.
Witte ST3 van maart 2019
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Gisteren filmde ik een politieauto die uit stilstand om een bloembak reed terwijl ik er langs Stromerde. Een aanrijding werd voorkomen doordat we beiden een noodstop maakten. Blij met de remmenbeurt die de ST2S net had gehad.
De agent gaf zijn fout direct toe door z’n hand op te steken. Ging weer goed.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Stromend schreef: 14 mei 2020, 07:15 Gisteren filmde ik een politieauto die uit stilstand om een bloembak reed terwijl ik er langs Stromerde. Een aanrijding werd voorkomen doordat we beiden een noodstop maakten. Blij met de remmenbeurt die de ST2S net had gehad.
De agent gaf zijn fout direct toe door z’n hand op te steken. Ging weer goed.
Zou het niet een idee zijn om de bebouwde kom zo snel mogelijk te verlaten en desnoods wat kilometers om te fietsen. Volgens mij kom je al die lastige verkeerssituaties vooral tegen daar waar het onoverzichtelijk en druk is.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromend schreef: 14 mei 2020, 07:15 Gisteren filmde ik een politieauto die uit stilstand om een bloembak reed terwijl ik er langs Stromerde. Een aanrijding werd voorkomen doordat we beiden een noodstop maakten. Blij met de remmenbeurt die de ST2S net had gehad.
De agent gaf zijn fout direct toe door z’n hand op te steken. Ging weer goed.
Vat dit alsjeblieft niet op als victim blaming, want zo is het niet bedoeld.

Maar ik vraag me weleens af of je niet wat te assertief rijdt. Je kent de wetten, regels en je rechten als SP-er heel goed. Je kent volgens mij de gevaarlijke plekken op je routes ook. En zelfs op onbekend terrein zal een ervaren SP-er de meeste potentieel gevaarlijke situaties wel zien aankomen.

Juridisch zijn we geen zwakke verkeersdeelnemers, terwijl we dat in de praktijk vaak wél zijn. Je meldt relatief zoveel (bijna) aanrijdingen dat ik misschien een - nog - meer defensieve rijstijl zou overwegen. In ieder geval totdat automobilisten meer gewend zijn geraakt aan SP's op de weg. .
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

+1

Om daar bij aan te sluiten: ik vond zelf altijd dat ik defensief reed, maar dit soort situaties heb ik ook veel meegemaakt. Te veel.

Voor mij was de rijvaardigheidstraining voor de SP een enorme eye opener. De cursusleider zei op een goed moment:
als ik 's ochtends weg ga, dan beloof ik mijn vrouw dat ik vandaag geen noodstop nodig ga hebben.

Bij mij klonk het vreemd, het ligt immers toch niet aan jezelf als een ander iets stoms doet? Inzicht: het ligt niet aan jou dat die ander iets stoms doet, het ligt vaak wel aan jou als je er last van hebt. Dat wordt namelijk bepaald door jouw plek op de weg icm de snelheid die je daar koos.

En ja, soms gebeurt het toch en heb je een aanrijding door een fout van een ander. Het is dan niet jouw schuld dat je niet defensief genoeg reed, maar véél ellende is simpelweg te voorkomen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Klopt dat je zelf de meest veilige route en defensieve deelneming aan het verkeer kunt kiezen. Met illegale route keuze kan ik door een park en op vrijliggend bromfietspad de kom uitrijden. Hierbij moet ik twee grote kruispunten met stoplichten nemen. De kans op verkeersconflicten is hier het laagst maar de route is voor SP niet legaal.

Mijn route keuze is de kortste en daar zitten een aantal lastige punten in, waarvan ik me zeer bewust ben maar die niet altijd bewust vermijd.

Om weer meer veilig aan het verkeer deel te nemen als fietser wordt mijn SP Binnenkort ingewisseld voor een E-bike om zo niet meer op de weg te moeten rijden in de toekomst. Ik heb geen vertrouwen meer in bescherming van SP’s door de wetgever of andere verkeersdeelnemers en merkte dat defensief rijden binnen de wet alleen me niet van ongelukken vrijwaart.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie