Pagina 1 van 4

België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 08:29
door Patrick63
Gisteren in het nieuws , België wil een snelheidsbeperking beperking op de fietspaden voor de speed pedelecs

Voor of tegen !

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 09:12
door FreddyH
Op fietspaden binnen dorpen/steden lijkt me dat een prima plan, daarbuiten niet zo (dan heb je effectief niks meer aan je SP).

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 09:57
door Ena1968
Ik ben voor, maar alleen op bepaalde tijdstippen, bvb begin of einde school. Anders kunnen we beter stoppen met de SP. Trouwens hoe controleer je dat bij een wielertoerist? Of een andere fiets? Die hebben geen nrplaat.

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 10:19
door Stromend
Hier de link naar het document van het fietsberaad.be
https://fietsberaad.be/documenten/advie ... cbcUdrGjps

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 13:28
door Tomasj
Weer een ronduit uitstekend advies van Fietsberaad. Die organisatie heeft echt visie

Aan de Vlaamse overheid bevelen we aan om een aantal wijzigingen met betrekking tot de snelheidsregimes op de openbare wegen te onderzoeken:
• Max. 30 km/u koppelen aan borden bebouwde kom – veralgemening
• Snelheidsverhoging tot max. 45 km/u mogelijk maken op F99
• Binnen het Scheepvaartreglement een snelheidsverhoging op jaagpaden mogelijk maken: max. 30 km/u binnen bebouwde kom en max. 45 km/u buiten bebouwde kom.

Aan de Federale overheid bevelen we aan om een aantal wijzigingen in de wegcode te onderzoeken:
• Speedpedelecs laten meegenieten van alle fietsers tegelijk groen en rechtsaf/rechtdoor vrij voor fietsers
• Speedpedelecs toelaten op busbanen
• Speedpedelecs toelaten op D9 en D10, met absolute bescherming van de voetganger


Law speedpedelec in bebouwde kom = 30 km/h erbuiten zo goed als altijd 45 km/h (ook op jaagpaden)
En speedpedelec mag op alle fietspaden

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 13:39
door Zoran
Dat is op zich een prima voorstel, 30 km/u betekent dat je toch nog altijd zo'n 34 op de OMNI kunt rijden zonder risico op een boete dus zo erg is die beperking ook weer niet. En dan buiten de bebouwde kom wel lekker doortrappen, prima geregeld. Beter dan in (het grootste gedeelte van) Nederland.

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 08 mar 2020, 13:47
door Stromeur
Geweldig voorstel.

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 19 mei 2020, 11:54
door Ernie
Op zich prima maar waarom altijd de speedpedelec eruit pakken? Zondag gefietst langs een jaagpad/fietssnelweg, ik had mijn dochter mee en vrouw op normale e-bike. Niet harder dan 20/22 per uur en dat wil ik ook niet in deze setting. Gevolg is wel dat je continu door wielrenners wordt ingehaald die sneller gaan ook dan 30 km/h. Ik snap natuurlijk dat je wielrenners niet kunt flisten oid maar er zijn ook andere manieren om te handhaven

Daarnaast: Vlaanderen in een grote bebouwde kom, anders dan in Nederland bouwt men hier in linten, heel veel bebouwde kom dus. De infrastructuur is ook suboptimaal, slecht uitgebouwd, slecht ondehouden, smal etc.

De Pedelec moet een normale plek krijgen in de wet, ik kan er niet bij dat ik formeel op sommige wegen niet mag rijden, dat ik 45 kan rijden betekend niet dat ik dat ook doe.

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 19 mei 2020, 20:02
door ESTEE1
ik vind dat ze de wielrenners dan ook maar eens een nummerplaatje mogen geven wanneer we fietsen gaan controleren op hun rijgegedrag. Met een speed pedelec rij je inderdaad snel, maar dit is geen must.
Je kan je op een dynamische manier aan je omgeving aanpassen. Je kan uitbollen, stoppen en opnieuw aanzetten zonder al te veel (spier)krachtverbruik. Een wielrenner die aan 35km/u voorbij komt gevlamd heeft in mijn ogen geen controle bij onverwachtse maneuvers en is bijgevolg een ongeleid projectiel. Ik vind het levensgevaarlijk als ze bij vb. 40 km/u in mijn wiel proberen te hangen.

Pedelec vs. Coureur: Een groot verschil in verkeersveiligheid. Speed pedelecs rijden meestal ook alleen, en niet per 2 of meer...

Re: België overweegt snelheidsbeperking voor speed-pedelecs op fietspaden

Geplaatst: 19 mei 2020, 20:25
door WFVst5
ESTEE1 schreef: 19 mei 2020, 20:02 ik vind dat ze de wielrenners dan ook maar eens een nummerplaatje mogen geven wanneer we fietsen gaan controleren op hun rijgegedrag. Met een speed pedelec rij je inderdaad snel, maar dit is geen must.
Je kan je op een dynamische manier aan je omgeving aanpassen. Je kan uitbollen, stoppen en opnieuw aanzetten zonder al te veel (spier)krachtverbruik. Een wielrenner die aan 35km/u voorbij komt gevlamd heeft in mijn ogen geen controle bij onverwachtse maneuvers en is bijgevolg een ongeleid projectiel. Ik vind het levensgevaarlijk als ze bij vb. 40 km/u in mijn wiel proberen te hangen.

Pedelec vs. Coureur: Een groot verschil in verkeersveiligheid. Speed pedelecs rijden meestal ook alleen, en niet per 2 of meer...
Met alle respect hoor de gemiddelde wielrenner (dus licentiehouder die koerst of trimmer/liefhebber die op clubparkoers met renners mee traint) is 102% stuurvaster en behendiger dan de meeste SP berijders en uitwijken door goed anticiperen op plotselinge gebeurtenissen behoort daar ook bij.
Niet elke berijder van een fiets met een krom stuur is even behendig dat hij tussen de wielen op parkoers kan rijden.