https://www.bike-eu.com/laws-regulation ... B16AA74YI4PARIS, France – It’s official, the French government has legislated the prevention of e-bike tuning. With the start of 2020, it’s forbidden for an individual, a retailer or a brand to increase the support power of the e-bike drive system with which the regulated speeds of 25 km (for regular electric bicycles) or 45 km (for speed pedelecs) can be exceeded. The new law provides for the possibility of imposing fines of up to 30,000 euro, or even one year in jail in the event of violations.
E-Bike Tuning Now Banned in France with 30,000 euro Fine
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ben benieuwd hoe het in de wet staat, maar volgens deze tekst ben je niet perse illegaal bezig als je de begrensde snelheid verlegd. Je verhoogt het vermogen immers niet...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik vermoed dat dit een vrije interpretatie is (en niet zo'n beste) van de schrijver van het artikel, en dat het in de wet beter dichtgetimmerd is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ik snap dat het gevaarlijk is wanneer mensen in hun schuurtje gaan knutselen, maar... Zou er geen markt zijn voor een racefiets met relatief zwakke (bv 200 Watt) en vooral kleine en lichte motor met ook een relatief kleine accu (bv 400 Wh) die gewoon altijd 200 Watt aan vermogen levert ipv abrupt stopt met ondersteunen bij 25/45 km/u?
Met de kleine accu en motor zou het mogelijk moeten zijn om de fiets vrij licht te houden, door de aerodynamische houding op een racefiets is het mogelijk om ook met zo weinig vermogen nog best redelijk hard te rijden. Het constante vermogen zorgt ervoor dat goede renners harder kunnen dan minder sterke renners (en hele goede zelfs richting de 50 km/u kunnen rijden).
Zo'n soort fiets kan nu niet gemaakt worden door de beperkingen van de wetgever, als 25 km/u is hij waardeloos en als 45 km/u fiets is hij te zwak met wind tegen om veilig op de weg te rijden en moet hij bovendien aan allerlei extra regels voldoen (kenteken, claxon, licht) die hem weer zwaarder maken. Bovendien kan een goede renner de fiets weer niet ten volste benutten wanneer je beperkt bent tot 45 km/u.
Met de kleine accu en motor zou het mogelijk moeten zijn om de fiets vrij licht te houden, door de aerodynamische houding op een racefiets is het mogelijk om ook met zo weinig vermogen nog best redelijk hard te rijden. Het constante vermogen zorgt ervoor dat goede renners harder kunnen dan minder sterke renners (en hele goede zelfs richting de 50 km/u kunnen rijden).
Zo'n soort fiets kan nu niet gemaakt worden door de beperkingen van de wetgever, als 25 km/u is hij waardeloos en als 45 km/u fiets is hij te zwak met wind tegen om veilig op de weg te rijden en moet hij bovendien aan allerlei extra regels voldoen (kenteken, claxon, licht) die hem weer zwaarder maken. Bovendien kan een goede renner de fiets weer niet ten volste benutten wanneer je beperkt bent tot 45 km/u.
Stromer ST1 2019, rood