"1 op 5 pakt dagelijks de bolide"

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Uit eigen onderzoek van BNR blijkt dat 1 op de 5 automobilisten dagelijks de bolide pakt voor afstanden van minder dan 10 km naar het werk.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... spartanntp
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik merk dat daar toch stilaan verandering in in komt. Waar mijn collega's me als vreemde snuiter ervaarden 3 jaar geleden met mijn speedbike, krijg ik nu meer en meer vragen van geïnteresseerde collega's die de stap naar de speedpedelec ook overwegen. Er zit een kentering aan te komen denk ik.
ST3 black 983wh
mrstrom

op zich is 1 op de 5 in de auto niet heel slecht voor deze afstand, denk ik op basis van mijn gevoel.
Het is ook afhankelijk van je type werk en diensten. Als je als vrouw uit avond of nachtdienst komt voelt de auto wellicht veiliger als dat je op de fiets ergens door een donker bos moet bv.

Bij mijn collega's zie ik nog weinig verschuiving naar de fiets. De meeste doen meer dan 20km en over de snelweg. Voor hen is met de SP toch snel 20 minuten meer reistijd, en omkleden etc. Ik zou het het wel waard vinden, maar is een keuze die iedereen anders maakt.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mijn collega's vinden het erg sportief dat ik fiets maar ook een beetje wereldvreemd. Het begint echter wel te wennen. Vanuit Nijmegen wordt er wel veel gecarpoold naar Tiel. Soms met 5 mensen in 1 auto......
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Vanochtend een vroege klus 01:15 u op weg naar het werk. Mijn collega's vonden het maar vreemd dat ik zelfs in de nacht op de "fiets" naar het werk kom. Maar zei ik: "Jij komt toch ook met je auto in de nacht?" Ja dat was waar.

Ik hoor wel meer dat collega's vragen hebben en sommige zijn aan het oriënteren en zijn benieuwd naar de lease constructie. Aan die laatste doe ik niet mee denk ik. Reiskosten vervalt, extra een vast bedrag per maand en dat 3-5 jaar. Nee hoor.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Lamkram schreef: 05 feb 2020, 20:12 Vanochtend een vroege klus 01:15 u op weg naar het werk. Mijn collega's vonden het maar vreemd dat ik zelfs in de nacht op de "fiets" naar het werk kom. Maar zei ik: "Jij komt toch ook met je auto in de nacht?" Ja dat was waar.

Ik hoor wel meer dat collega's vragen hebben en sommige zijn aan het oriënteren en zijn benieuwd naar de lease constructie. Aan die laatste doe ik niet mee denk ik. Reiskosten vervalt, extra een vast bedrag per maand en dat 3-5 jaar. Nee hoor.

Groet Mark
Ik betaal voor mijn leasing 180 euro Bruto, Stromer ST5 met alle accessoires inbegrepen. Dit levert me een fietsvergoeding op van 0.23 cent per km woon werk 80km. Dit wil zeggen 80km * 20 werkdagen * 0.23 cent = 368 euro netto. + Ik moet niet tanken 1600 km per maand = +-130 euro Diesel...
Natuurlijk valt ook de vergoeding woon werk voor de auto weg +- 100 euro.
Ik doe er netto dus een mooie winst aan, ook al lease ik de fiets. Met volledige ongevallenverzekering, omniumverzekering, onderhoud, inbegrepen. Na 3 jaar kan ik een nieuwe nemen of de fiets afkopen voor +-1500 euro.
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Dat is dus precie het verschil tussen B en NL. In NL vervalt de reiskostenvergoeding als je via de werkgever een SP (of auto) least. Met de bijtelling van 7% kan je goed uitrekenen waar dan het omslagpunt ligt. Dat is in ieder geval bij een kleinere afstand dan de mijne (3 x pw 46 km enkele reis, dus kleine 300 km per week).
Snelle berekening: Ik krijg via de belastingregels voor 10,8 keer per maand (drie werkdagen, meerekenen feest en vakantiedagen) 0,19 per km, ongeveer 180 euro per maand. Dat is een jaarvergoeding van ruim 2100 euro per jaar.
een goede SP schrijven we in 5 jaar af. Aanschaf 5000, dus kosten 1000 euro per jaar. Onderhoud 200 euro, verzekering 250 euro, 1 x accuvervanging 1500 euro (dus 300 per jaar afschrijving accu). Dan zijn de totale kosten per jaar 1.750 euro. Met deze ww-afstand en werkdagen houd ik in NL dus ongeveer 300-400 euro per jaar over.

Als ik lease kost me dat 5000 x 7% = 350 euro bruto, reken op 200 euro netto.

Het wordt dus voordeliger om te leasen, als de reiskostenvegoeding lager is dan 1500 euro per jaar, 120 euro per maand dus. Dat zou voor mij neerkomen op ongeveer 30 km enkele reis (3xpw) of bij 5xpw 18 km enkele reis.

Maar dan zijn de kosten per jaar ook lager (minder km = minder onderhoud en minder slijtage, ook van de accu). Dus komt het dan nog iets positiever uit om niet te leasen.

Conclusie (grote natte vinger) is dat je financieel beter niet kunt leasen als je bij full-time-job verder dan 15 km van je werk woont.

Koop je een dure SP (8000 euro) en zijn de accu’s ook duurder (2000 euro,) dan wordt de berekening natuurlijk anders:
Afschrijving 1600 euro pj + 400 euro accu, overige kosten gelijk, totaal per jaar 2450,
Leasebedrag 560 euro per jaar,
De rest rekenen jullie zelf maar uit. ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

kcornelis schreef: 07 feb 2020, 11:00
Lamkram schreef: 05 feb 2020, 20:12 Vanochtend een vroege klus 01:15 u op weg naar het werk. Mijn collega's vonden het maar vreemd dat ik zelfs in de nacht op de "fiets" naar het werk kom. Maar zei ik: "Jij komt toch ook met je auto in de nacht?" Ja dat was waar.

Ik hoor wel meer dat collega's vragen hebben en sommige zijn aan het oriënteren en zijn benieuwd naar de lease constructie. Aan die laatste doe ik niet mee denk ik. Reiskosten vervalt, extra een vast bedrag per maand en dat 3-5 jaar. Nee hoor.

Groet Mark
Ik betaal voor mijn leasing 180 euro Bruto, Stromer ST5 met alle accessoires inbegrepen. Dit levert me een fietsvergoeding op van 0.23 cent per km woon werk 80km. Dit wil zeggen 80km * 20 werkdagen * 0.23 cent = 368 euro netto. + Ik moet niet tanken 1600 km per maand = +-130 euro Diesel...
Natuurlijk valt ook de vergoeding woon werk voor de auto weg +- 100 euro.
Ik doe er netto dus een mooie winst aan, ook al lease ik de fiets. Met volledige ongevallenverzekering, omniumverzekering, onderhoud, inbegrepen. Na 3 jaar kan ik een nieuwe nemen of de fiets afkopen voor +-1500 euro.

Ik neem aan dat dit in België is. Mooi dat alles in Europa het zelfde is. Niet dus.

Mooie regeling. Verloopt dat allemaal via je werkgever of via een belastingconstructie of doe je dit privé. Wanneer je dat privé doet is de vergelijking met wat ik eerder schreef anders. Wanneer ik privé zou gaan leasen houd ik wel mijn reiskosten van €0,19 per km.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
kcornelis
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:46
Locatie: Wingene

Lamkram schreef: 07 feb 2020, 15:46
kcornelis schreef: 07 feb 2020, 11:00
Lamkram schreef: 05 feb 2020, 20:12 Vanochtend een vroege klus 01:15 u op weg naar het werk. Mijn collega's vonden het maar vreemd dat ik zelfs in de nacht op de "fiets" naar het werk kom. Maar zei ik: "Jij komt toch ook met je auto in de nacht?" Ja dat was waar.

Ik hoor wel meer dat collega's vragen hebben en sommige zijn aan het oriënteren en zijn benieuwd naar de lease constructie. Aan die laatste doe ik niet mee denk ik. Reiskosten vervalt, extra een vast bedrag per maand en dat 3-5 jaar. Nee hoor.

Groet Mark
Ik betaal voor mijn leasing 180 euro Bruto, Stromer ST5 met alle accessoires inbegrepen. Dit levert me een fietsvergoeding op van 0.23 cent per km woon werk 80km. Dit wil zeggen 80km * 20 werkdagen * 0.23 cent = 368 euro netto. + Ik moet niet tanken 1600 km per maand = +-130 euro Diesel...
Natuurlijk valt ook de vergoeding woon werk voor de auto weg +- 100 euro.
Ik doe er netto dus een mooie winst aan, ook al lease ik de fiets. Met volledige ongevallenverzekering, omniumverzekering, onderhoud, inbegrepen. Na 3 jaar kan ik een nieuwe nemen of de fiets afkopen voor +-1500 euro.

Ik neem aan dat dit in België is. Mooi dat alles in Europa het zelfde is. Niet dus.

Mooie regeling. Verloopt dat allemaal via je werkgever of via een belastingconstructie of doe je dit privé. Wanneer je dat privé doet is de vergelijking met wat ik eerder schreef anders. Wanneer ik privé zou gaan leasen houd ik wel mijn reiskosten van €0,19 per km.

Groet Mark
Dit verloopt allemaal via de werkgever, groot voordeel hierbij is dat mijn werkgever (KBC) zelf de Leasefirma is (KBC Lease) waardoor dus ook extra mooie kortingen komen...
* 10% korting op alles (fiets & accessoires) bij de FM
* 9% korting op alle leaseproducten door een bepaald pensioenplan waarin ik zit als werknemer
* conversiefactor van 1,4 voor elke euro verbruikt door de lage CO² waarde van het voertuig
* Dit alles van mijn Brutoloon. Dus kost me maandelijks +- 70 euro netto = 2500 op 3 jaar plus eindwaarde 1500 euro. = 4100 euro voor een fiets van +- 10 000 euro.
Stromer ST5 (°februari 2020) - Ergon GP4 - Kinekt zadelpen - oktober 2020: 8500km
Stromer ST3 (°september 2019 - december 2019 :bc ) - Gestolen
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Jaloers, maar zeer gegund hoor. :hy:

Er wordt trouwens wel veel afgeschreven in 3 jaar.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie