Branche verwacht stormloop op e-bike

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a34738b8/
DF5A4F6B-1ACB-475C-BAD1-BBAF0B6692CA.jpeg
DF5A4F6B-1ACB-475C-BAD1-BBAF0B6692CA.jpeg (2.78 MiB) 2201 keer bekeken
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

“Verzint eer ge begint”.

Mede naar aanleiding van de reacties op een post over private lease, hierbij een toepasselijk stukje tekst van het internet geplukt (ook te vinden via de link in het hierboven geplaatste post)

“Maar de regeling is lang niet altijd gunstig, waarschuwt Jan-Bertram Rietveld van accountants- en adviesorganisatie EY. ,,Je moet wel bedenken dat je de reiskostenvergoeding kwijtraakt als je een elektrische fiets least’’, waarschuwt hij. En dat kan er flink inhakken.

Wie 15 kilometer van zijn werk woont, krijgt bij een volledige werkweek zo’n 114 euro aan reiskostenvergoeding per maand, ofwel 1368 per jaar. Dat raakt de werknemer ‘kwijt’. In de plaats daarvan betaalt hij voortaan de bijtelling. ,,Bij een elektrische fiets van 1500 euro heb je die dan na een jaar al helemaal zelf betaald’’, schetst Rietveld. En aan het einde van de leaseperiode is de fiets geen eigendom.”


“Voor niks gaat de zon op”, is een bekend Nederlands spreekwoord. Die blijkt ook hier weer op te gaan.
Zo meteen maar de opgaande zon bekijken in Marrakesh. Na het betalen van het vliegticket is die inderdaad gratis. :)
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dus direct een voorbeeld voor B, waar leasen dan wel interessant kan zijn :mrgreen:

Je kan voor < 250 EUR per maand een speed-pedelec met achterwielmotor van een zwitsers merk leasen in België. Indien je werkgever een cafetaria-plan heeft (heel veel bedrijven hebben dat), via de werkgever, dan wordt die 250 EUR van je bruto-salaris afgetrokken. Dat wil zeggen dat je netto ongeveer 125 EUR per maand betaalt voor die fiets en zijn onderhoud*. Dat is dus 4500 EUR over een periode van 3 jaar. Je kan die speed-pedelec dan na drie jaar voor een vaste prijs overnemen (ik ken de exacte voorwaarden niet, maar die zijn blijkbaar erg interessant).
Bovendien mag de werkgever je 0.21 EUR per km betalen voor woon-werkverkeer, netto. Dus iemand die iedere dag 70 km aflegt, om makkelijk te rekenen 70 x 200 = 14000 km, krijgt van zijn werkgever netto 2940 EUR per jaar uitbetaald**. Let wel, daar moet je niet voor leasen.


Even duidelijk zijn, ik lease mijn Stromer niet (niet mogelijk bij mijn werkgever). :lol: Ik heb zelfs geen fietsvergoeding :bj

En neen, daar zitten geen addertjes onder het gras tenzij
*Als je minder dan 57 602,62 EUR bruto per jaar verdient verlies je in theorie wel nog wat opbouw van pensioenrechten.
** Afhankelijk van de sector waarin je werkt verlies je wel de gewone vergoeding voor woon-werkverkeer, maar die is zelfs niet kostendekkend voor je vervoer. Vergoeding voor openbaar vervoer is wat ruimer bemeten, maar is ook nooit meer dan kostendekkend. De fietsvergoeding zijn gewoon netto inkomsten (in dit geval voor 2940EUR-1250 EUR*12= 1440 EUR) indien je ver genoeg van je werk woont. In België is er iemand die > 20000 km per jaar fietst met de racefiets en daar fietsvergoeding voor opstrijkt. Tel maar uit
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
jakke121
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 sep 2019, 17:16

Tomasj schreef: 31 dec 2019, 09:26 Dus direct een voorbeeld voor B, waar leasen dan wel interessant kan zijn :mrgreen:

Je kan die speed-pedelec dan na drie jaar voor een vaste prijs overnemen (ik ken de exacte voorwaarden niet, maar die zijn blijkbaar erg interessant).

Beetje afhankelijk van de leasemaatschappij (in mijn geval 16% van de aankoopwaarde).

Bovendien mag de werkgever je 0.21 EUR per km betalen voor woon-werkverkeer, netto.

Is ondertussen 0,24 EUR per km ;p (max. vrijstelling)

En neen, daar zitten geen addertjes onder het gras tenzij
*Als je minder dan 57 602,62 EUR bruto per jaar verdient verlies je in theorie wel nog wat opbouw van pensioenrechten.
** Afhankelijk van de sector waarin je werkt verlies je wel de gewone vergoeding voor woon-werkverkeer, maar die is zelfs niet kostendekkend voor je vervoer. Vergoeding voor openbaar vervoer is wat ruimer bemeten, maar is ook nooit meer dan kostendekkend. De fietsvergoeding zijn gewoon netto inkomsten (in dit geval voor 2940EUR-1250 EUR*12= 1440 EUR) indien je ver genoeg van je werk woont. In België is er iemand die > 20000 km per jaar fietst met de racefiets en daar fietsvergoeding voor opstrijkt. Tel maar uit


Ik zit ook aan een 20000km per jaar vergoeding ;p :cool2:
ST1 LE 2019
Plaats reactie