Poging tot doodslag

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... t-doodslag

Dus wanneer je probeert een motoragent van de weg te rijden is dat een poging tot doodslag en waar wij dit vrijwel dagelijks meemaken is er kennelijk niets aan de hand.

Ben zelf vandaag door een rolstoeltaxibus bewust bijna van de weg gereden en eerder al door een lijnbus.
Meld je dit bij politie dan doen ze niets. "is geen misdrijf"
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
mrstrom

Mee eens. Ze mogen weleens meer handhaven en ingrijpen en straffen. Zeker bewust gevaarlijk gedrag. Gewoon dat rijbewijs door de shredder en opnieuw les nemen. Anders leert met het nooit.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromend schreef: 31 okt 2019, 11:28 en waar wij dit vrijwel dagelijks meemaken
Ik weet niet waar jij fietst, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden agressie meemaak. Stromer nu ruim een jaar en het aantal incidenten is op 1 hand te tellen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Stromend: Dat is dus nog helemaal niet gezegd. Je kunt het gewoon voor laten komen al dan niet met een goede advocaat. Poging tot doodslag kun je ook eisen.

Eerst maar wat theorie.

Uit de tekst achter de link: "Mensen schrikken vaak van een dergelijke beschuldiging, omdat doodslag ook een ernstig feit is. Met andere woorden wordt u verweten dat u geprobeerd hebt om een ander om het leven te brengen.
U hoeft echter niet meteen te schrikken hoor. Vaak zien we dat het in de praktijk reuze meevalt bij een verdenking poging tot doodslag. Dit noemen wij ook wel 'politie-inflatie'; de politie maakt de beschuldiging ernstiger dan het vaak in de praktijk is geweest. Dit wordt onder meer gedaan met het oog op het kunnen toepassen van bepaalde dwangmiddelen, waaronder de voorlopige hechtenis. Door het feit zwaarder aan te zetten, heeft de officier van justitie iets meer mogelijkheden om zwaarder in te zetten bij het verlengen van de duur van het voorarrest en het inzetten van opsporingsbevoegdheden, maar met de juiste verdediging kunnen wij de verdenking vaak al vrij snel terugbrengen tot de juiste proportie zodat de rechter al snel door deze zware aantijging kan prikken."
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een belangrijk punt is dat bij poging tot doodslag de opzet bewezen moet worden. Dat betekend in de praktijk bijna altijd dat het door een agent waargenomen moet zijn, of dat er videobeelden moeten zijn.

Als ik jou dus flink afsnijd en er zijn geen getuigen of camerabeelden, dan is het jouw woord tegen het mijne. Ik ontken uiteraard dus er is geen bewijs, en dus geen zaak. Als ik een agent flink afsnijd dan is het door een agent waargenomen, dus is er wel een zaak.

Op zich ga ik er volledig in mee dat een agent extra goed beschermd moet zijn om zijn rol fatsoenlijk uit te kunnen voeren, maar tegelijkertijd baal ook ik ervan dat wij iets teveel aan ons lot worden overgelaten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Daniel1975 schreef: 31 okt 2019, 12:40
Stromend schreef: 31 okt 2019, 11:28 en waar wij dit vrijwel dagelijks meemaken
Ik weet niet waar jij fietst, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelden agressie meemaak. Stromer nu ruim een jaar en het aantal incidenten is op 1 hand te tellen.
Nou ik ben vorige week op een wegversmalling met het verkeersbord met zwart en rode pijl door een mercedes net niet bewust aangereden. Hij trok op toen ik (in de richting van de zwarte pijl) in de wegversmalling fietste. Met een noodstop en uitwijk manouvre kon ook dit bijna ongeluk worden voorkomen. Heb de man bijna via zijn geopende raam naar buiten getrokken om hem mee te slepen naar de agent die 100 meter verder op stond te controleren. Dat is gewoon in provinciestadje Zutphen.
Mij is het dus in de laatste 2 maanden nu 3 keer overkomen dat ik maar ter nauwernood een ernstig ongeluk wist te vermijden.
Ik fiets zeer defensief en heb daar al 3 jaar ongevalvrij mee doorstaan en mijn laatste botsing was toen ik met mijn brommer 38 jaar geleden een fietser rechts inhaalde, maar asociaal rijgedrag van anderen kun je niet geheel voorzien.

Overigens ben ik blij voor jou Daniel1975 dat jouw dit zelden overkomt. Het kan dus kennelijk.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromend schreef: 31 okt 2019, 13:10 Hij trok op toen ik (in de richting van de zwarte pijl) in de wegversmalling fietste. Met een noodstop en uitwijk manouvre kon ook dit bijna ongeluk worden voorkomen.
Dit zijn ook hele nare situaties. Zelfde met een weg van dik 2 auto's breed waar aan de andere kant een auto geparkeerd staat. Jouw weghelft is vrij dus jij hebt voorrang, maar de kans dat de auto aan de andere kant voor je stopt is bijzonder klein. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat je wel aan de kant gaat (in de hoop dat het past) of ze willen op een lompe manier duidelijk maken dat je daar niet thuishoort.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

FreddyH schreef: 31 okt 2019, 14:12
Stromend schreef: 31 okt 2019, 13:10 Hij trok op toen ik (in de richting van de zwarte pijl) in de wegversmalling fietste. Met een noodstop en uitwijk manouvre kon ook dit bijna ongeluk worden voorkomen.
Dit zijn ook hele nare situaties. Zelfde met een weg van dik 2 auto's breed waar aan de andere kant een auto geparkeerd staat. Jouw weghelft is vrij dus jij hebt voorrang, maar de kans dat de auto aan de andere kant voor je stopt is bijzonder klein. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat je wel aan de kant gaat (in de hoop dat het past) of ze willen op een lompe manier duidelijk maken dat je daar niet thuishoort.
Deze heb ik ook dagelijks om mijn woonwerkroute 4 maal. Hier heb ik me al aangeleerd verstandig gebruik te maken van het trottoir. :mrgreen:
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

FreddyH schreef: 31 okt 2019, 14:12 Zelfde met een weg van dik 2 auto's breed waar aan de andere kant een auto geparkeerd staat. Jouw weghelft is vrij dus jij hebt voorrang, maar de kans dat de auto aan de andere kant voor je stopt is bijzonder klein.
Dit dus.....
Waarschijnlijk fatsoensinflatie in mijn hoofd, maar ik ga er al vanuit dat het zo werkt. Met de auto durf ik dan nog wel eens mijn punt te maken (idem bij negeren van voorrangsregels op een rotonde), maar met de fiets laat ik dat wel uit mijn hoofd. Dat is eigenlijk ook gewoon een vorm van defensief rijden. Ik kan mij er dood aan ergeren (doe ik ook), maar ook bij neerleggen. Kan het toch niet veranderen.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Van het ergeren aan dit soort situaties heb ik geen last maar wel van de bijna-dood ervaringen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie