Belgenmop ?

mrstrom

Waarom heet het dan fietssnelweg? als je maar op 2/3 van je snelheid mag rijden?
Ik ken de situatie niet in Belgie, maar als het fietssnelweg heet, zie ik brede rode banen voor me. Met genoeg ruimte om in te halen, ook als er een tegenligger komt. Breed genoeg om met 2en naast elkaar te fietsen en de tegenligger kan dat dan ook. Uiteraard geen paaltjes (waar ze in Nederland helaas gek op zijn), middenbermen en andere katapulterende obstakels.
Dan is 45km/u toch ook geen bezwaar, zeker buiten de bebouwde kom?

Dan heb je een fiets van 5k-8k gekocht en ga je geknepen rijden....voelt erg zonde.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

mrstrom schreef: 22 okt 2019, 08:57 Waarom heet het dan fietssnelweg? als je maar op 2/3 van je snelheid mag rijden?
Ik ken de situatie niet in Belgie, maar als het fietssnelweg heet, zie ik brede rode banen voor me. Met genoeg ruimte om in te halen, ook als er een tegenligger komt. Breed genoeg om met 2en naast elkaar te fietsen en de tegenligger kan dat dan ook. Uiteraard geen paaltjes (waar ze in Nederland helaas gek op zijn), middenbermen en andere katapulterende obstakels.
Dan is 45km/u toch ook geen bezwaar, zeker buiten de bebouwde kom?

Dan heb je een fiets van 5k-8k gekocht en ga je geknepen rijden....voelt erg zonde.
"Een fietssnelweg is een fietsroute die bij voorkeur bestaat uit wegen die voorbehouden zijn voor fietsverkeer. Op fietssnelwegen wordt een gewenste snelheid van 25km/u gehanteerd. Hierbij is het de bedoeling dat een fietser op de fietssnelweg deze gemiddelde snelheid kan behalen, verplichte stops (bv. verkeerslichten, verlenen van voorrang, ….) inbegrepen."

Een stromer is geen fiets. Het is een motorfiets met een speciaal statuut, maar dat maakt het nog geen fiets.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Mij hebben ze altijd gezegd dat je op een motorfiets niet moet trappen. En dat MOET je op een Stromer toch wel. Allez, als de sensor tenminste niet blijft hangen en je in scootermodus zit.😁
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ena1968 schreef: 22 okt 2019, 12:20 Mij hebben ze altijd gezegd dat je op een motorfiets niet moet trappen.
En volgens mij moet je op een fiets geen nummerplaat hangen. De officiële benaming voor een speed-pedelec is in Belgi¨¨e motorfiets klasse P, lijkt me dus wel duidelijk dat het een motorfiets is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
bvv
Pro
Pro
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2019, 18:46

Tomasj schreef: 22 okt 2019, 12:36 En volgens mij moet je op een fiets geen nummerplaat hangen. De officiële benaming voor een speed-pedelec is in Belgi¨¨e motorfiets klasse P, lijkt me dus wel duidelijk dat het een motorfiets is.
Absoluut geen motorfiets. Bromfiets klasse P. Ander mocht je niet eens op het fietspad... Maar ben het met je eens dat het geen fiets in.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

mrstrom schreef: 22 okt 2019, 08:57 Ik ken de situatie niet in Belgie, maar als het fietssnelweg heet, zie ik brede rode banen voor me. Met genoeg ruimte om in te halen, ook als er een tegenligger komt. Breed genoeg om met 2en naast elkaar te fietsen en de tegenligger kan dat dan ook. Uiteraard geen paaltjes (waar ze in Nederland helaas gek op zijn), middenbermen en andere katapulterende obstakels.
Dan is 45km/u toch ook geen bezwaar, zeker buiten de bebouwde kom?
Op sommige plaatsen is dit inderdaad zo, vooral op nieuw aangelegde stukken fietssnelweg zoals de F43 tussen Hamme en Temse, of zoals de F28 van Wolvertem tot Grimbergen op de foto hieronder.

Afbeelding

Helaas hebben we ook oude fietspaden die omgedoopt zijn tot fietssnelweg met de belofte ze op te waarderen, zoals de F27, maar tot op vandaag nog steeds te smal, grotendeels onverlicht en bezaaid met putten en bulten zijn.

Op die nieuwere stukken kan je vlot en veilig 45 rijden, op die oudere paden is dat niet zo'n goed idee...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Tomasj schreef: 22 okt 2019, 12:36
Ena1968 schreef: 22 okt 2019, 12:20 Mij hebben ze altijd gezegd dat je op een motorfiets niet moet trappen.
En volgens mij moet je op een fiets geen nummerplaat hangen. De officiële benaming voor een speed-pedelec is in Belgi¨¨e motorfiets klasse P, lijkt me dus wel duidelijk dat het een motorfiets is.
Ik snapte je punt wel, maar er is al zoveel onbegrip over SP's.
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Coyote
Pro
Pro
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 aug 2019, 18:13


Indien de youtube link niet werkt zoek dan....... kijk uit: de speed pedelec!
Belgisch filmpje
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
mrstrom

JeroenDG schreef: 22 okt 2019, 13:47


Afbeelding

Bij ons is dit gewoon een wat breed fietspad zonder belijning en zouden er buiten de bebouwde kom, brommers en SPers op[ mogen op max. van 45km/u. Uiteraard moet je ander verkeer netjes en veilig en met gepaste snelheid passeren.
Plaats reactie