Re: De speed pedelec ten onrechte op het strafbankje...
Geplaatst: 17 okt 2019, 16:08
Voor sommigen (in Nederland in elk geval) wordt het interessant volgend jaar als de fiets bij de lease + lage bijtelling valt.
Mensen met rond de 10km tot 15km woon-werk afstand kunnen ervoor kiezen om de reiskosten vergoeding te laten zitten, en i.p.v. via de zaak iets als een ST3 te leasen. Je werkgever moet ook akkoord gaan natuurlijk .
Via de bijtelling betaal je daar dan effectief maar 10,- tot 15,- per maand aan, maar je hebt wel een ST3 onder je kont, ook voor privé gebruik.
Voor de wat meer enthousiastere fietser is 10km ook makkelijk te doen op een normale fiets (of normale e-bike), maar voor de meeste mensen is 10km a 15km toch al snel een afstand waar ze de auto of het OV voor pakken. Dan zou een lease-SP best een leuk alternatief zijn lijkt me.
Alleen voor iemand zoals ik die 60km per dag fietst, is een Stromer-van-de-zaak gewoon absoluut niet interessant. Ik zou mijn reiskosten er voor op moeten geven en dan de bijtelling erbij krijgen. Terwijl voor het bedrag wat ik per maand aan reiskosten vergoeding krijg ik veel liever zelf de fiets + het onderhoud betaal, dan hou ik nog geld over na 3 jaar.
Het voelt een beetje stom dat voor deze afstand - die de meeste mensen met de auto willen doen - de nieuwe lease-regels eigenlijk helemaal niet gunstig zijn voor iemand zoals ik die bereid is dat te gaan fietsen.
Ik zou het best snappen als er regels komen dat de maximale vergoeding van 0,19ct per km (tenminste, volgens de belastingregels dan) opgerekt worden als het met de fiets of een elektrisch vervoersmiddel is (of een andere 'groene' oplossing). Dan is het nog steeds aan mijn werkgever of hij dat wil geven of niet, maar dan is de mogelijkheid er tenminste wel.
Mijn werkgever is best eco-minded en wou me graag ergens helpen of aanmoedigen om de beslissing te nemen om een SP te gebruiken voor woon-werk... maar belastingtechnisch was er gewoon geen mogelijkheid. Wat ik zeg, voelt gewoon beetje stom en als gemiste kans.
Mensen met rond de 10km tot 15km woon-werk afstand kunnen ervoor kiezen om de reiskosten vergoeding te laten zitten, en i.p.v. via de zaak iets als een ST3 te leasen. Je werkgever moet ook akkoord gaan natuurlijk .
Via de bijtelling betaal je daar dan effectief maar 10,- tot 15,- per maand aan, maar je hebt wel een ST3 onder je kont, ook voor privé gebruik.
Voor de wat meer enthousiastere fietser is 10km ook makkelijk te doen op een normale fiets (of normale e-bike), maar voor de meeste mensen is 10km a 15km toch al snel een afstand waar ze de auto of het OV voor pakken. Dan zou een lease-SP best een leuk alternatief zijn lijkt me.
Alleen voor iemand zoals ik die 60km per dag fietst, is een Stromer-van-de-zaak gewoon absoluut niet interessant. Ik zou mijn reiskosten er voor op moeten geven en dan de bijtelling erbij krijgen. Terwijl voor het bedrag wat ik per maand aan reiskosten vergoeding krijg ik veel liever zelf de fiets + het onderhoud betaal, dan hou ik nog geld over na 3 jaar.
Het voelt een beetje stom dat voor deze afstand - die de meeste mensen met de auto willen doen - de nieuwe lease-regels eigenlijk helemaal niet gunstig zijn voor iemand zoals ik die bereid is dat te gaan fietsen.
Ik zou het best snappen als er regels komen dat de maximale vergoeding van 0,19ct per km (tenminste, volgens de belastingregels dan) opgerekt worden als het met de fiets of een elektrisch vervoersmiddel is (of een andere 'groene' oplossing). Dan is het nog steeds aan mijn werkgever of hij dat wil geven of niet, maar dan is de mogelijkheid er tenminste wel.
Mijn werkgever is best eco-minded en wou me graag ergens helpen of aanmoedigen om de beslissing te nemen om een SP te gebruiken voor woon-werk... maar belastingtechnisch was er gewoon geen mogelijkheid. Wat ik zeg, voelt gewoon beetje stom en als gemiste kans.