De strijd om het fietspad.

Speed pedelecs in het nieuws.
Belgium
JeroenB
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door JeroenB »

pedelecer schreef:
20 dec 2019, 09:05
Een beetje meer verdraagzaamheid tov anderen in het verkeer, is een betere oplossing.
Daar ga ik 101% mee akkoord en is ook een mooie quote om de kerstperiode mee in te zetten :az
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:

Netherlands
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1215
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door WFVst5 »

:ba :ba :ba :ba :ba :ba :ba :ba :ba
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨

Gebruikersavatar Papua New Guinea
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2824
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door Tomasj »

pedelecer schreef:
20 dec 2019, 09:05

Dit is een nogal bekrompen kortzichtige reactie!
Deze wegen waren er vroeger ook al voor er speed pedelecs bestonden. Veelal zijn het noodzakelijke wegen voor de lanbouwers om te overleven. Deze wegen worden dikwijls gebruikt door auto's en fietsers omdat het ze bv. een drukke weg vermijden en tijd winnen. (sluipwegen). Misschien ook alle bruggen over kanalen met 1 rijvak ook verbieden voor voor zwaar verkeer.
Een beetje meer verdraagzaamheid tov anderen in het verkeer, is een betere oplossing.
Het is misschien een betere oplossing om degene die problemen hebben met zulke situaties , niet op deze plaatsen toe te laten!
Ps , ik woon in zulke omgeving. Voor mij meer als doodnormaal en ik gedraag me er ook naar. De lucht ruikt er zelfs regelmatig naar de landbouw. Velen zouden zeggen dat het stinkt, en dienen klachten, mijn advies, kom er dan niet wonen!
Tsja, ik rijd ook over dat soort wegen. Ik zou het toch anders formuleren. Die landbouwers hebben die wegen nodig, maar die wegen zijn er wel gekomen om dat ze gefinancierd zijn door de maatschappij, en zijn geen eigendom van die landbouwers. Wanneer de overheid er openbare wegen van maakt, is het gewoon logisch dat iedereen die mag gebruiken (zelf vind ik dit niet altijd logisch, auto-sluipverkeer moet er idd soms tegen gegaan worden bvb).

Laten we stellen dat 99% van het vervoer op die wegen zich correct gedraagt. Maar er zijn ook landbouwvoertuigen die er rijden alsof de weg hen toehoort (en zwakke weggebruikers gewoon van de weg drummen, terwijl die wegen vaak behoren tot het fietsnetwerk).

Hoffelijkheid moet van beide kanten komen. Hier was het duidelijk de fietser die zich als een kwal gedroeg, jammerlijk genoeg heb ik wel al enkele incidenten gehad met tractoren die me gewoon moedwillig van de baan reden (zonder te vertragen). Echt stoer.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Belgium
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Berichten: 654
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door allesstroomt »

Tomasj, en die wegen moddervet achterlaten na hun passage. Ik gebruik de veldwegen echter met heel grote dankbaarheid. De steenwegen in Limburg zijn te gevaarlijk voor fietsers, en ik vermijd ze voor 85 procent. De staat van de fietspaden is om te huilen.

Robot Santa
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door Robot Santa »

pedelecer schreef:
20 dec 2019, 09:05
Robot Santa schreef:
19 dec 2019, 15:33
Los van alles wat besproken is: de gemeente is ook fout. Dat is geen weg, dat is een omhoog gevallen fietspad. Ze zouden daar nooit vrachtwagens op moeten toelaten (wat ze zou dwingen om een andere route te voorzien).
Dit is een nogal bekrompen kortzichtige reactie!
Deze wegen waren er vroeger ook al voor er speed pedelecs bestonden. Veelal zijn het noodzakelijke wegen voor de lanbouwers om te overleven. Deze wegen worden dikwijls gebruikt door auto's en fietsers omdat het ze bv. een drukke weg vermijden en tijd winnen. (sluipwegen). Misschien ook alle bruggen over kanalen met 1 rijvak ook verbieden voor voor zwaar verkeer.
Een beetje meer verdraagzaamheid tov anderen in het verkeer, is een betere oplossing.
Het is misschien een betere oplossing om degene die problemen hebben met zulke situaties , niet op deze plaatsen toe te laten!
Ps , ik woon in zulke omgeving. Voor mij meer als doodnormaal en ik gedraag me er ook naar. De lucht ruikt er zelfs regelmatig naar de landbouw. Velen zouden zeggen dat het stinkt, en dienen klachten, mijn advies, kom er dan niet wonen!
Ik had me op dat moment niet gerealiseerd dat de vrachtwagen daar moest zijn. Dat betekend dat een alternatieve route voorzien voor de gemeente nogal lastig is. Maar dat betekend niet dat de gemeente goed bezig is.

Ik heb ook jaren op het platteland gewoond (in NL). Er waren bij het huis van mijn jeugd niet zoveel van deze super smalle wegen, maar wel veel wegen waar als twee auto's elkaar tegen komen dat ze beide met een wiel langs de weg moeten. Ik heb langzaam het verkeer zien veranderen van tractoren met 1 of 2 aanhangwagens naar vrachtwagens. Ook is het veel drukker geworden, ook op die wegen (waardoor steeds meer voertuigen elkaar tegen kwamen).
Die tractoren konden zonder problemen aan de kant zodra er een auto aan kwam. De grote wielen en lage overbrengingen zorgden er voor dat het altijd wel goed kwam.
De vrachtwagens hebben veel meer moeite met de zachte bermen. Dus was het aan de gemeente om er wat aan te doen. Dat hebben ze gedaan door de bermen te versterken met grasbetontegels (een soort betonnen roosters), waar goed over uitgeweken kan worden.

Dat heeft de gemeente hier niet of niet voldoende gedaan, de bermen zijn een beetje versterkt met puin maar dat heeft nog altijd het risico dat een vrachtwagen er doorheen zakt. Daarbij is het dan nog niet breed genoeg. Daardoor kan de vrachtwagen niet goed uitwijken als er een brede fiets of een auto aan was gekomen. In dit geval ging had het allemaal best gepast als de SP-er geen eikel was geweest, maar dit is niet de enige situatie die kan optreden.

Belgium
Ena1968
Expert
Expert
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door Ena1968 »

Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door Golvas »

Die zagen we hier al eerder opduiken Jos. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Belgium
jovdt
Veteraan
Veteraan
Berichten: 390
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door jovdt »

Tomasj schreef:
29 dec 2019, 08:53
pedelecer schreef:
20 dec 2019, 09:05

Dit is een nogal bekrompen kortzichtige reactie!
Deze wegen waren er vroeger ook al voor er speed pedelecs bestonden. Veelal zijn het noodzakelijke wegen voor de lanbouwers om te overleven. Deze wegen worden dikwijls gebruikt door auto's en fietsers omdat het ze bv. een drukke weg vermijden en tijd winnen. (sluipwegen). Misschien ook alle bruggen over kanalen met 1 rijvak ook verbieden voor voor zwaar verkeer.
Een beetje meer verdraagzaamheid tov anderen in het verkeer, is een betere oplossing.
Het is misschien een betere oplossing om degene die problemen hebben met zulke situaties , niet op deze plaatsen toe te laten!
Ps , ik woon in zulke omgeving. Voor mij meer als doodnormaal en ik gedraag me er ook naar. De lucht ruikt er zelfs regelmatig naar de landbouw. Velen zouden zeggen dat het stinkt, en dienen klachten, mijn advies, kom er dan niet wonen!
Tsja, ik rijd ook over dat soort wegen. Ik zou het toch anders formuleren. Die landbouwers hebben die wegen nodig, maar die wegen zijn er wel gekomen om dat ze gefinancierd zijn door de maatschappij, en zijn geen eigendom van die landbouwers. Wanneer de overheid er openbare wegen van maakt, is het gewoon logisch dat iedereen die mag gebruiken (zelf vind ik dit niet altijd logisch, auto-sluipverkeer moet er idd soms tegen gegaan worden bvb).

Laten we stellen dat 99% van het vervoer op die wegen zich correct gedraagt. Maar er zijn ook landbouwvoertuigen die er rijden alsof de weg hen toehoort (en zwakke weggebruikers gewoon van de weg drummen, terwijl die wegen vaak behoren tot het fietsnetwerk).

Hoffelijkheid moet van beide kanten komen. Hier was het duidelijk de fietser die zich als een kwal gedroeg, jammerlijk genoeg heb ik wel al enkele incidenten gehad met tractoren die me gewoon moedwillig van de baan reden (zonder te vertragen). Echt stoer.
+1
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...

Belgium
Ena1968
Expert
Expert
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door Ena1968 »

Golvas schreef:
08 dec 2020, 19:51
Die zagen we hier al eerder opduiken Jos. ;)
Meh, wats up joh. Limburgers zijn nu eenmaal trager. Sorry voor de herhaling 😁😁👍
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: De strijd om het fietspad.

Bericht door Golvas »

Ena1968 schreef:
09 dec 2020, 17:58
Limburgers zijn nu eenmaal trager.
Maar daarom niet minder leuk ... :ay
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Plaats reactie