De strijd om het fietspad.

Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Stromeur schreef: 09 dec 2019, 21:14 Dat is hier dus ook zo. Ik begrijp uit online discussie over dit voorval dat mensen zeggen dat de wet "onduidelijk" is, want deze "zou ook gelden voor kruisen". Hoe dat kan, terwijl daarover niks in de wet staat is mij werkelijk een raadsel.
De wet die bepaalt hoe men moet inhalen en de hierboven gelinkte wet die omgaat met kruisen vermelden geen van beiden iets van deze minimale afstand tegenover fietsers.
Dit komt uit een apart stuk wettekst over het "Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen", maar daar wordt nergens vermelding gemaakt van kruisen of inhalen.

Ik denk dus dat daar wel enigszins verwarring mogelijk is...

Los van het feit of dit dan wel of niet geld bij inhalen en/of kruisen zou iedereen met een beetje gezond verstand toch moeten snappen dat je die minimale afstand niet kan afdwingen tov stilstaande voertuigen :bu:
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Prachtig filmpje, wat een creatievelingen lopen er toch rond. :cool2: :cool2: :cool2:
(let op: Het geluid staat helaas standaard uit, dus even het geluid aanzetten voor een optimale ervaring)

https://www.facebook.com/plugins/video. ... &width=560
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

+10 :cool2:
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Los van alles wat besproken is: de gemeente is ook fout. Dat is geen weg, dat is een omhoog gevallen fietspad. Ze zouden daar nooit vrachtwagens op moeten toelaten (wat ze zou dwingen om een andere route te voorzien).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Robot Santa schreef: 19 dec 2019, 15:33 Los van alles wat besproken is: de gemeente is ook fout. Dat is geen weg, dat is een omhoog gevallen fietspad. Ze zouden daar nooit vrachtwagens op moeten toelaten (wat ze zou dwingen om een andere route te voorzien).
Dat is waar, maar totdat de situatie deftig is geregeld moeten verkeersdeelnemers zich gewoon fatsoenlijk gedragen. Dat ging hier -ietwat eenzijdig- nogal mis.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

FreddyH schreef: 19 dec 2019, 16:20
Robot Santa schreef: 19 dec 2019, 15:33 Los van alles wat besproken is: de gemeente is ook fout. Dat is geen weg, dat is een omhoog gevallen fietspad. Ze zouden daar nooit vrachtwagens op moeten toelaten (wat ze zou dwingen om een andere route te voorzien).
Dat is waar, maar totdat de situatie deftig is geregeld moeten verkeersdeelnemers zich gewoon fatsoenlijk gedragen. Dat ging hier -ietwat eenzijdig- nogal mis.
Ben ik het helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Zolang er geen bord met hoogte, breedte, gewicht beperking of verbod voor vrachtauto’s staat mag elke vrachtauto daar rijden. Ook dankzij de navigatiesystemen, daarmee word je over wegen geleid waar je met gezond verstand en een kaart vroeger nooit voor zou kiezen als chauffeur. En als je dat wel deed waren er geen eikels op een Stromer. Nu wel en chauffeurs met witte platen. Dan beleef je nog een wat op een forum.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Misschien moest de vrachtwagen gewoon bij de boeren daar leveren of ophalen...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De plek waar de vrachtwagen moest lossen lag als ik het goed begreep aan deze weg. (Medewerkers bij de losplaats hebben het hele voorval zien gebeuren.) In dat geval had de chauffeur dus geen keus. En inderdaad: als het niet verboden is om daar te rijden, deed hij niks verkeerd. Niet door daar te zijn en niet door hoe hij die draak op zijn Stromer bejegende.

Waar ik woon is dit soort wegen schering en inslag, inderdaad vooral bij boerderijen. Ook geen pretje als je daar een trekker tegen komt, dus ik mijd zulke wegen en geef als ik ze toch tegen kom het landbouwverkeer altijd de ruimte.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Robot Santa schreef: 19 dec 2019, 15:33 Los van alles wat besproken is: de gemeente is ook fout. Dat is geen weg, dat is een omhoog gevallen fietspad. Ze zouden daar nooit vrachtwagens op moeten toelaten (wat ze zou dwingen om een andere route te voorzien).
Dit is een nogal bekrompen kortzichtige reactie!
Deze wegen waren er vroeger ook al voor er speed pedelecs bestonden. Veelal zijn het noodzakelijke wegen voor de lanbouwers om te overleven. Deze wegen worden dikwijls gebruikt door auto's en fietsers omdat het ze bv. een drukke weg vermijden en tijd winnen. (sluipwegen). Misschien ook alle bruggen over kanalen met 1 rijvak ook verbieden voor voor zwaar verkeer.
Een beetje meer verdraagzaamheid tov anderen in het verkeer, is een betere oplossing.
Het is misschien een betere oplossing om degene die problemen hebben met zulke situaties , niet op deze plaatsen toe te laten!
Ps , ik woon in zulke omgeving. Voor mij meer als doodnormaal en ik gedraag me er ook naar. De lucht ruikt er zelfs regelmatig naar de landbouw. Velen zouden zeggen dat het stinkt, en dienen klachten, mijn advies, kom er dan niet wonen!
Plaats reactie