De strijd om het fietspad.

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 08 dec 2019, 17:36 Ik denk zelfs dat hij een andere route zal rijden en gewisseld is van jas, helm en bril.
Ik denk dat de belettering van zijn batterijklep ondertussen ook verdwenen is ... :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Golvas schreef: 08 dec 2019, 17:56
mboelis schreef: 08 dec 2019, 17:36 Ik denk zelfs dat hij een andere route zal rijden en gewisseld is van jas, helm en bril.
Ik denk dat de belettering van zijn batterijklep ondertussen ook verdwenen is ... :mrgreen:
:lol: :cool2:
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Grappig is ook dat hij denkt de wet aan zijn kant te hebben, maar de verplichting om anderhalve meter afstand te houden van fietsers en motorfietsen geldt alleen wanneer je ze inhaalt, niet wanneer je ze kruist :roll:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Niet dat ik de man in dat filmpje gelijk geef, maar ik wil er wel juist even op wijzen dat de wet niet vermeld dat dit enkel geld voor het inhalen.

De relevante wettekst kan je hier vinden als je zelf even wil kijken.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
ocra

Ik heb het filmpje een paar keer gekeken maar die man moet echt al een kut dag hebben gehad. Mocht hij nou echt problemen hebben met het passeren dan kon hij 100 meter terug op een oprit staan en de vrachtwagen voorbij laten gaan.
JeroenDG schreef: 09 dec 2019, 07:12 Niet dat ik de man in dat filmpje gelijk geef, maar ik wil er wel juist even op wijzen dat de wet niet vermeld dat dit enkel geld voor het inhalen.

De relevante wettekst kan je hier vinden als je zelf even wil kijken.
Een wettekst uit 1975 .....

Maargoed de regels lijken me fysiek onmogelijk en als de chauffeur al bij voorbaat gestopt was (dat weten we natuurlijk niet) om hem te laten passeren zou ik vrolijk de chauffeur bedanken !
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

ocramarco schreef: 09 dec 2019, 08:23 Een wettekst uit 1975 .....

Maargoed de regels lijken me fysiek onmogelijk en als de chauffeur al bij voorbaat gestopt was (dat weten we natuurlijk niet) om hem te laten passeren zou ik vrolijk de chauffeur bedanken !
Die wet is misschien wel van 1975, maar het is tot op heden wel de huidige geldende wet.
Ze werd halfweg dit jaar trouwens nog aangepast, de afstand werd tot 1,5 verhoogd buiten de bebouwde kom (Staatsblad 21/05/2019)

Maar inderdaad, de vrachtwagen is gestopt dus hij kon gewoon zijn weg voort zetten.
Wanneer je de wettekst leest ivm kruisen op de openbare weg lijkt de vrachtwagenchauffeur correct gehandeld te hebben.
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
ocra

Doelde er niet op dat het niet geldig zou zijn ( daar heb je zeker gelijk in!) maar meer dat zulke teksten wellicht niet helemaal meer van deze tijd zijn. er staat nogal dwingende niet tijdloze regeltjes in.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenDG schreef: 09 dec 2019, 09:49 Maar inderdaad, de vrachtwagen is gestopt dus hij kon gewoon zijn weg voort zetten.
Wanneer je de wettekst leest ivm kruisen op de openbare weg lijkt de vrachtwagenchauffeur correct gehandeld te hebben.
Inderdaad.

Maar zeker een jaar lang hebben Belgen op dit forum ook de wet m.b.t. het aankruisen van één enkel vakje op een DIV-formulier ter discussie gesteld. Kennelijk is er "iets" in de Belgische cultuur waardoor een kraakheldere wet die onlogisch of onrechtvaardig wordt gevonden spontaan verandert in "onduidelijk" en meteen erachteraan naar "de wet is anders".

Dat is hier dus ook zo. Ik begrijp uit online discussie over dit voorval dat mensen zeggen dat de wet "onduidelijk" is, want deze "zou ook gelden voor kruisen". Hoe dat kan, terwijl daarover niks in de wet staat is mij werkelijk een raadsel. In 1975 waren er ook al landweggetjes, vrachtwagens, fietsers en brommers.

De wet is helder. De man op de SP zat fout, op inhoud en natuurlijk al helemaal in zijn gedrag. (Zelfs al had-ie wettelijk gelijk gehad, in alle redelijkheid en billijkheid had hij dat niet, want hij kon gewoon passeren maar eiste dat de chauffeur zijn zware vrachtwagen in de zachte berm zou laten zakken, en hij gedraagt zich ook nog eens als een agressieve racist.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Naar aanleiding van het incident wordt de wet aangepast, om duidelijk te maken dat die afstand alleen geldt voor kruisen. Vraag me niet waarom.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zal een Belg noooooit waarom vragen (alleen: HOE DAN?) :bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie