Waarschuwing voor brandgevaar accu's door recyclingbedrijf

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Henry schreef: 19 aug 2019, 20:45 De kans dat je iets ernstigs in het verkeer of rond het huis overkomt, is vele malen groter.
Het is m.i. wat vreemd om de kans op een brand in huis te vergelijken met de kans op het krijgen van een ongeval.
Het effect van een brand is namelijk in z'n geheel anders dan van het krijgen van een ongeval.

Volgens mij is het artikel als een waarschuwing bedoeld en kan iedereen er uit pikken wat hij belangrijk vindt.

Het doel van het artikel is bij te dragen aan bewustzijn en voorkomen van ellende dat m.i. positief is.
Een deel van de forumgebruikers zit in ploegendienst en voor hen kan het zeker lastig zijn om niet, zoals wordt geadviseerd, tijdens hun slaap te laden.
Bewustzijn alleen is dus niet voldoende. Er moet dus ook handelingsperspectief zijn om risico te verminderen.
Plaatsen van een brandmelder en aanschaffen van een poederblusser kan dan geen kwaad.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Wellicht is het een optie om een brand veilig laadpunt te maken door te laden in een metalen kast waar een automatische brandblusser in hangt (bijvoorbeeld https://www.brandblusserxl.nl/automatis ... oeder-1-kg) en/of een aantal zakken blusballen (bijvoorbeeld https://extron.pichler.de/FIREBALLS-Fir ... es-5-Liter , zijn gewoon bij Conrad te bestellen).
Als je ergens goedkoop een metalen kast vandaan haalt (wellicht een 2e hands winkel) dan hoeft het verder niet duur te zijn.

Ik heb mijn huidige LiPo verlichtings accu ook in die blusballen liggen als ik laad, maar dat is een iets risicovollere setup (de accus hebben geen interne beveiliging, dat moet van de lader komen. Ook zijn lader en accu niet van hetzelfde merk en heb ik al een lader gehad waarbij een van de beveiligingen tegen overladen kapot is gegaan waardoor de lader niet meer goed stopte met laden als de accu vol was, wat brand kan veroorzaken. Gelukkig viel het me op dat hij iedere keer na 2 uur stopte op de tijdslimiet in plaats van eerder als dat op de accu spanning. Bij een officiele accu met bijbehorende lader is dat risico beperkter.)
Plaats reactie