Waarschuwing voor brandgevaar accu's door recyclingbedrijf

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zag dit item nog niet op het forum voorbij komen.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~af06e339/
Er is ook een nieuwsuur item aan gewijd vorige week.


Hoe voorkom je een brand met je fietsaccu?

De meeste fietsaccu’s gaan ongeveer vier tot vijf jaar mee. Om branden met de elektrische fiets te voorkomen heeft branchevereniging BOVAG een richtlijn opgesteld voor consumenten en verkopers. Met die richtlijn hoopt de vereniging op meer bewustwording over de gevaren van een lithium-accu. Vijf tips:

1. Lees van tevoren de handleiding en specifieke tips voor uw accu.

2. Gebruik alleen de originele oplader, imitatie-opladers kunnen de accu beschadigen, ook al hebben deze soms dezelfde specificaties.

3. Gebruikt u de accu weinig? Laad hem dan regelmatig bij. Een lithium-ion-accu loopt bijvoorbeeld langzaam leeg en bij een te lage spanning kan de accu beschadigen

4. Als u de accu lange tijd niet gebruikt, bewaar deze dan met 60% vulling. Loopt de accu tussentijds leeg? Laad dan weer kort bij tot maximaal 60%.

5. Laad de accu op bij kamertemperatuur, maar nooit ‘s nachts.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Allemaal leuk en aardig. Maar die tips zijn voor mij elk geval niet allemaal werkbaar. Ik zal toch echt s nachts accu’s (bijv iPhone, maar ook die van mijn stromer) moeten opladen...
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het 's nachts opladen heeft niets met het laden op zich te maken, enkel dat het laden niet "bewaakt" is en er niet tijdig ingegrepen kan worden. Maar als het fout gaat gaat het zo snel dat ook al ben je wakker en zit je naast de fiets dat je geen seconde te verliezen hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=IAAxeXhmQuE
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een erg ongenuanceerd artikel, ook nog eens erg sensationeel geschreven. Je zou er bijna van “in paniek” raken.

“Onderzoeksbureau Panteia ontdekte dat ieder gezin gemiddeld 113 batterijen in huis heeft. Daarvan zitten er 73 in allerlei huishoudelijke apparaten, de rest is nieuw of ligt te verstoffen op zolder. Dat komt neer op totaal 850 miljoen batterijen. Een deel daarvan is een lithium-accu...”

“,,Wij zien het minstens één keer per maand misgaan in onze regio”, zegt Robert Spijkerman van de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). ,,Dan moet je vooral denken aan fietsaccu-branden, branden met smartphones en hoverboards.”...

“Het Verbond van Verzekeraars maakt zich inmiddels in toenemende mate zorgen, bevestigt woordvoerder Oscar van Elferen“...


Stel dat het deel lithium-accu’s slechts 5% van het totaal is, dan hebben we het al over een kleine 40 miljoen lithium ion batterijen!!! Dan valt het naar mijn bescheiden mening wel nee.

Het aantal verkeersdoden op jaarbasis ligt al jaren op zo’n 600-700 stuks. Het aantal geregistreerde ongelukken waarvoor een proces verbaal is opgemaakt ligt veel hoger: 100.000 per jaar.

Het aantal doden door een val in en rond het huis ligt op een ruime 3.600 stuks per jaar in 2016.

Het aantal ernstige verkeersgewonden ligt op zo’n 20.000 per jaar.

De kans dat je iets ernstigs in het verkeer of rond het huis overkomt, is vele malen groter.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 19 aug 2019, 19:06 Allemaal leuk en aardig. Maar die tips zijn voor mij elk geval niet allemaal werkbaar. Ik zal toch echt s nachts accu’s (bijv iPhone, maar ook die van mijn stromer) moeten opladen...
Waarom?

Ik gooi mijn Stromer meteen aan de lader als ik op mijn werk kom (of kwam) en meteen weer als ik thuis kom. Dan ben ik echt nog wel een paar uur wakker. Telefoon gaat hier aan de lader terwijl ik mijn avondeten kook en opeet (of op het werk via USB aan de lap, of op de terugweg aan de USB in de auto). Die is dus ook weer vol voordat ik naar bed ga.

Maargoed, voorafgaand aan de hele Li Ion accu's koos ik er ook al voor om apparaten niet 's nachts of als ik (lang) de deur uit ben te laten draaien. Wasmachine, oven, afwasmachine, die draaien allemaal alleen als ik thuis ben. Apparaten gaan hier ook niet op stand-by, maar uit als ik weg ben.

De kans dát er iets mis gaat mag dan klein zijn, maar áls het mis gaat dan is het ook meteen goed mis. Ik vind het persoonlijk een kleine moeite om hier rekening mee te houden. Ik zie het als een goede gewoonte waar ik verder nauwelijks meer bij stil sta.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 19 aug 2019, 20:45 Een erg ongenuanceerd artikel, ook nog eens erg sensationeel geschreven. Je zou er bijna van “in paniek” raken.
Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen. Kennelijk gaat het nog niet vaak genoeg mis.

Er is sowieso geen reden tot paniek. Het zou al genoeg zijn als mensen hun gezond verstand zouden gebruiken. Maar dat gebeurt te weinig en mede daarom treden verzekeraars, brandweerlieden en andere deskundigen nu in de publiciteit. Voorbeelden van gebrek aan verstand komen voldoende in het artikel aan bod, zoals beschadigde accu's terug aan de e-bike frotten, onbetrouwbare China-meuk waar kinderen mee ravotten onbewaakt opladen etc.

Ik zie hier tegenwoordig twee karretjes op drie wielen door de straten sjezen, met daarop kinderen die dik onder de 10 jaar zijn. Die bakkies gaan best snel, maar vooruit dan maar. Niet mijn probleem, ik ben hun ouder niet. Soms zitten er 2 of 3 kinderen op, terwijl het karretje één stoeltje heeft, ook niet mijn probleem.

Maar onlangs hebben die kleintjes ontdekt dat het ontzettend leuk is om zo hard mogelijk op een stoeprand af te rijden, er nét op tijd af te springen en de karretjes op de stoeprand te laten crashen. Mooi man. Maar ik ben blij dat die krengen niet 's nachts in de garage bij MIJN buren aan de lader hangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
quacktop
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:22
Locatie: De Kempen

Stromerfred schreef: 19 aug 2019, 19:06 Allemaal leuk en aardig. Maar die tips zijn voor mij elk geval niet allemaal werkbaar. Ik zal toch echt s nachts accu’s (bijv iPhone, maar ook die van mijn stromer) moeten opladen...
Ik heb mijn lader van Stromer aan een geschakeld stopcontact hangen van mijn smart home. Die gaat 's nachts uit, maar is wel aan vanaf dat ik thuis kom. Dus tijd zat om op te laden.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Stromeur schreef: 19 aug 2019, 21:17 Waarom?

Ik gooi mijn Stromer meteen aan de lader als ik op mijn werk kom (of kwam) en meteen weer als ik thuis kom. Dan ben ik echt nog wel een paar uur wakker.
Ik kan niet voor Stromerfred spreken, maar ik herken mezelf toch in deze situatie.
Het komt regelmatig wel eens voor dat ik pas ergens tussen 20u en 22u thuis kom en dus de Stromer aan de lader kan hangen....
Wanneer dan de volgende dag de wekker al om 5u gaat, ga ik echt niet wakker blijven tot die klaar is met laden :bn:
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Precies Jeroen, ga dan om 2200-2300 uur slapen. Geen tijd te wachten op het laden. Heb goede brandmelders hangen zullen we maar zeggen.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan is inderdaad een afgesloten ruimte met brandmelder de beste optie. Zou ik ook voor kiezen in zo'n geval.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie