Gemeente Schoten: 5de Verslag van de gemeenteraad van 31 mei 2018 schreef:
Snelle fietsen en het jaagpad.
Na de recente publicaties en actie van de politie in Schoten betreft vervolgingsbeleid fietsers is het ons meer dan duidelijk dat de wetgeving betreft de snelle fietsen in gebreke blijft en dat optreden tegen bepaalde overtredingen dus niet evident is en eerder het fietsen ontmoedigt dan bevordert.
Zo mogen volgens de wet de zogenaamde pedelecs, die tot 45 km/uur kunnen, niet op het jaagpad op het kanaal Dessel-Schoten mogen rijden, terwijl dit langs het Albertkanaal wel mag. Men doet hier in de wet alsof die dan ook niet trager “kunnen” rijden. Dergelijke wetgeving zouden we ook eens graag toegepast willen zien op auto’s. Volgens de gevolgde redenering zou een auto die in een zone 30 komt, moeten afgesteld zijn op maximum 30km / uur of hij mag die zone niet in. Wie laat er zijn auto begrenzen? Te gek toch. Het ideaal zou natuurlijk zijn dat alle voertuigen zodra ze in een zone komen met een bepaalde snelheidslimiet automatisch in die zone dan niet sneller kunnen rijden dan de toegelaten snelheid. Dit is echter voorlopig nog toekomstmuziek.
Het gevolg van deze wetgeving is dat fietsers met een pedelec dus niet meer op het jaagpad mogen en zich maar tussen de auto’s moeten begeven. Dit is voor ons een brug te ver. We willen het fietsen aanmoedigen in het kader van onze klimaatinspanningen en dan beginnen we zo. Een compleet fout signaal dus.
Dit vooral omdat een wielertoerist die met een beetje wind mee ook wel eens 40km/uur haalt wel op het jaagpad mag en dat brommertjes die zogezegd afgesteld zijn op 25km/uur hier ook mogen rijden.
Zou het niet beter zijn dat we op die stukken van het jaagpad waar ook veel wandelaars zijn, bv het gedeelte voor Bloemendaal, een maximum snelheid voor fietsers konden instellen. Op dit gedeelte is 25km/uur meer dan voldoende.
Straffer nog is dat er een snelheidsbeperking op de jaagpaden bestaat volgens de overheidsdienst waterwegen en zeekanaal en men maximum 30km/u mag op de jaagpaden. Dat staat schijnbaar sinds 1935 in het scheepvaartreglement. Dit is ons inziens natuurlijk ook volledig achterhaalde wetgeving. Het zou gewoon mogelijk moeten zijn dat plaatselijke besturen op drukke plaatsen extra snelheidsbeperkingen opleggen op de jaagpaden en dit afhankelijk van het risico.
Dus in plaats van nu pedelecs van het jaagpad te gooien en te verbaliseren, starten we als gemeente beter een bewustmakingscampagne dat 30km/uur op het jaagpad de maximum is en zetten we op die gedeeltes van het jaagpad waar veel wandelaars zijn beter enkele borden waarin we de fietsers aanmanen om trager te rijden. Ook vragen we als gemeente aan de hogere overheid om snelheidsbeperkingen op sommige delen van het jaagpad te mogen invoeren (als het al niet mag).
In afwachting van deze acties stellen wij voor om deze snelle fietsen niet te viseren maar hun aan te matigen om voorzichtiger te rijden. Doen we dat met autobestuurders dan ook niet?
Neemt akte:
- van volgend antwoord van korpschef Dirk Lemmens:
1) Misschien eerst even verduidelijken dat de snelle fietsen, de zogenaamde “speedpedelecs” volgens het technisch reglement bromfietsen zijn. (max. 45 km/u) Bromfietsen klasse B mogen eveneens niet op het jaagpad.
Het is wel de bedoeling van de wetgever om op “fietssnelwegen” deze speedpedelecs toe te laten.
Zowel het jaagpad naast het kanaal Schoten-Dessel (F15), als het jaagpad naast het Albertkanaal (F5) werden bij MB van 15 maart 2018 aangeduid als fietssnelweg, wat betekent dat hier ook speedpedelecs1 zouden mogen rijden, indien deze jaagpaden voorzien zijn van de correcte verkeersborden. Deze opdracht werd reeds vorig jaar aan de administratie gegeven, doch dit is nog steeds niet gerealiseerd voor het kanaal Schoten-Dessel, wel op het jaagpad naast het Albertkanaal. Dus, zolang de jaagpaden niet voorzien zijn van de correcte verkeersborden mogen hier in principe de speedpedelecs nog niet rijden.
Ze worden door onze diensten echter niet geverbaliseerd, indien ze voorzien zijn van een correcte nummerplaat. Het is de wegbeheerder, zijnde de Vlaamse Waterwegen NV die gaan beslissen welke verkeersborden op de jaagpaden zullen geplaatst worden. (desgevallend kan daar inderdaad de snelheid beperkt worden tot vb. 25 km/u, zoals het raadslid voorstelt).
(de vraag stelt dan wel of dit met de huidige apparatuur zal kunnen gecontroleerd worden)
Mogen speedpedelecs op het fietspad rijden?
De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen.
...
Bron:
https://www.schoten.be/sites/default/fi ... erslag.pdf