https://www.gva.be/cnt/dmf20190807_0454 ... n-fietsers
alsof een speedpedelec enkel maar 45 kan rijden.. ik snap niet dat het verboden is, een auto kan toch ook minstens 120 en mag zonder probleem in een zone 30, een speedpedelec mag dat niet...
-- artikel voor de niet abonnees --
Schoten -
De lokale politie van Schoten mat deze zomer de snelheid van fietsers op de jaagpaden langs het kanaal Dessel-Schoten, al werd er niet geverbaliseerd. “Eindelijk”, aldus buurtbewoners, die de snelheidsterreur beu zijn. Ook de Fietsersbond reageert opvallend positief.
De snelheidsmetingen gebeurden met het zogenaamde spookbord. Dat is een elektronisch bord waarop telkens een ander cijfer oplicht: de snelheid van wie de sensoren passeert die een tiental meter voor het bord opgesteld staan. De spookborden worden normaal alleen ingezet om de snelheid van automobilisten te controleren en weer te geven. Dat ze ook voor vlugge fietsers ingezet worden, is een primeur.
“Ook voor fietsers zijn er wel degelijk grenzen”, aldus politiewoordvoerder Kristel Wouters. “Op de jaagpaden mogen die maar 30 per uur rijden. Dat bepaalt artikel 93 van het Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk. In de bebouwde kom, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid zelfs beperkt tot 10 kilometer per uur. Deze regelgeving is echter niet algemeen bekend.”
De snelheidsmetingen in Schoten werden niet geregistreerd. Het is dus niet duidelijk welke topsnelheden er gehaald werden. Boetes werden al helemaal niet uitgeschreven. De actie had een louter sensibiliserend karakter. “We willen alle fietsers bewust maken van hun snelheid”, aldus Wouters. “We zijn met verschillende partijen, waaronder wegbeheerder De Vlaamse Waterweg, aan het bekijken welke bijhorende maatregelen we eventueel kunnen en/of moeten nemen. Niet eenvoudig. Aangezien jaagpaden niet tot de openbare weg behoren, is de bevoegdheid van de gemeente Schoten en politie hier beperkt.”
Borden
De actie van de politie komt niet uit de lucht vallen. Al enkele maanden voeren bewoners van de Alfons Verdijckstraat, vlak naast de vaart, actie tegen de snelheidsduivels op twee wielen: getrainde wielertoeristen, elektrische fietsen en zeker ook de speed pedelecs. Die laatste categorie mag officieel zelfs niet rijden op het jaagpad langs het kanaal Dessel-Schoten omdat de juiste signalisatie er ontbreekt en het pad ook nog niet helemaal klaar is voor de snelste fietsers, die tot 45 per uur halen.
Uitgerekend deze week kwam een ambtenaar van De Vlaamse Waterweg de zelfgemaakte verkeersborden weghalen die Jean Eyletters geplant had langs het jaagpad. Die herinnerden de fietsers die zijn woning passeerden aan de regels. “We hadden eerder burgemeester Maarten De Veuster (N-VA, red.) bezocht, maar die vertelde ons dat hij niet veel kon ondernemen. Dan hebben we zelf maar borden gezet”, vertelt Jean. “Dankzij de creativiteit van mijn schoonzoon Wim zien ze er heel echt uit. Sommige fietsers vertraagden echt of gingen op straat rijden, maar hier geldt sinds enige tijd ook een snelheidsbeperking tot 30 per uur. (lacht) Die man van De Vlaamse Waterweg wilde ze mee naar Hasselt nemen. Ik heb de borden gelukkig mogen houden, maar ze opstellen mag niet meer.”
Fietsersbond
De Fietsersbond reageert verrassend positief op de actie van de Schotense politie. “Fietsers staan niet boven de wet en ook zij moeten zich houden aan de snelheidslimieten”, zegt woordvoerder Wies Callens. “Die grens van 30 per uur op het smalle jaagpad is er niet voor niks. Anders breng je de andere gebruikers in gevaar. Ik vind het zelfs toe te juichen dat fietsers dankzij zo’n politieactie zicht krijgen op hun snelheid, want dat besef is er nu inderdaad vaak niet. Maar dit is anderzijds geen pleidooi voor een heksenjacht op snelle fietsers langs de kanalen. De automobilisten die in een zone 30 vele sneller rijden, zijn nog altijd met veel meer en gedragen zich daarmee veel gevaarlijker. Dan maar eerst daartegen optreden.”
Politie van Schoten meet snelheid van... fietsers
- BartBandit
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 14 jan 2019, 21:17
- Locatie: Antwerpen
alsof we geen 30 per uur kunnen rijden?Die laatste categorie mag officieel zelfs niet rijden op het jaagpad langs het kanaal Dessel-Schoten omdat de juiste signalisatie er ontbreekt en het pad ook nog niet helemaal klaar is voor de snelste fietsers, die tot 45 per uur halen.
Kunnen ze niet gewoon zeggen 30max en klaar?
De max snelheid van mijn auto is 242 km/h. Niemand die een probleem heeft dat ik daar mee door een zone 30 rijdt... Maar een speedpedelec, dat is echt wel te gevaarlijk hoor!
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Expert
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
- Locatie: Dordrecht
- Merk SP: Stromer ST3
Bijzondere wetgeving ben benieuwd of we dit in Nederland ook hebben. Vooral de 10km/h in bochten me slecht zicht vindt ik bijzonder.
Aangezien fietsen standaard niet uitgerust zijn met een fietscomputer is het ook vrij lastig inschatten of je de juiste snelheid hebt.
Aangezien fietsen standaard niet uitgerust zijn met een fietscomputer is het ook vrij lastig inschatten of je de juiste snelheid hebt.
Stromer ST3 2020 Deep Black
Bodyfloat
Bodyfloat
Ik had de actie van de buurtbewoners al een tijdje terug opgemerkt.
Op de jaagpaden (op alle wegen) door de gemeenten moet je je zeker aanpassen. Alleen is dit ook onderdeel van een ‘fietssnelweg’, waar je alleen met een een klasse P fiets (nog?) niet op mag. Als er nog veiligealternatieven waren om richting Brecht, Rijkevorsel, Beerse... te trappen, zou ik die zelfs nog willen overwegen. Maar tot nu toe heb ik ze niet gevonden, tenzij met de wagen de file wat langer te maken op de snelwegen in de buurt.... (of door diezelfde gemeente, waar ik met mijn autootje dat ook wel iets van een 200 km/u kan, wel door de woonwijken mag...).
Ik had wel opgevangen dat er nog sprake van zou zijn om op dat jaagpad speed pedelecs toe te laten. Geen idee waar dat van afhangt, hopen maar... Als het officieel wordt toegelaten, verdwijnt mogelijk de reflex van een aantal medeburgers om zelf politie-agentje te spelen en overal bordjes te plaatsen (of gebaren te maken, uitschelden,...)
Op de jaagpaden (op alle wegen) door de gemeenten moet je je zeker aanpassen. Alleen is dit ook onderdeel van een ‘fietssnelweg’, waar je alleen met een een klasse P fiets (nog?) niet op mag. Als er nog veiligealternatieven waren om richting Brecht, Rijkevorsel, Beerse... te trappen, zou ik die zelfs nog willen overwegen. Maar tot nu toe heb ik ze niet gevonden, tenzij met de wagen de file wat langer te maken op de snelwegen in de buurt.... (of door diezelfde gemeente, waar ik met mijn autootje dat ook wel iets van een 200 km/u kan, wel door de woonwijken mag...).
Ik had wel opgevangen dat er nog sprake van zou zijn om op dat jaagpad speed pedelecs toe te laten. Geen idee waar dat van afhangt, hopen maar... Als het officieel wordt toegelaten, verdwijnt mogelijk de reflex van een aantal medeburgers om zelf politie-agentje te spelen en overal bordjes te plaatsen (of gebaren te maken, uitschelden,...)
Ik rij er dagelijks op en heb de zelfgemaakte borden en snelheidsmeting ook wel zien staan.
Zelf rij ik op dit jaagpad op het stuk “bebouwde kom” echt maar max 30 en vraag me wel eens af of ik de enige ben, want de Stromers, andere speed pedelecs en opgevoerde e bike’s gaan me me vlot voorbij.
Het gaat over een stukje van +- 3km schat ik, op spitsuren kan dit een erg druk stukje zijn. Fietsers, joggers, wandelaars met of zonder hond en meer dan 1 visser die er met zijn hengel in de kant zit moeten met elkander dit jaagpad delen.
Maar het is blijkbaar toch niet zo gemakkelijk om met andere gebruikers rekening te houden. Ik kan me ergens wel vinden in het geklaag van de omwonenden.
Zelf rij ik op dit jaagpad op het stuk “bebouwde kom” echt maar max 30 en vraag me wel eens af of ik de enige ben, want de Stromers, andere speed pedelecs en opgevoerde e bike’s gaan me me vlot voorbij.
Het gaat over een stukje van +- 3km schat ik, op spitsuren kan dit een erg druk stukje zijn. Fietsers, joggers, wandelaars met of zonder hond en meer dan 1 visser die er met zijn hengel in de kant zit moeten met elkander dit jaagpad delen.
Maar het is blijkbaar toch niet zo gemakkelijk om met andere gebruikers rekening te houden. Ik kan me ergens wel vinden in het geklaag van de omwonenden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Verwarring in de kolonie
Vanaf nu mogen elektrische fietsen ook op jaagpaden langs Vlaamse waterwegen
10 dingen die je nog niet wist over het jaagpad
Etc, etc
Vanaf nu mogen elektrische fietsen ook op jaagpaden langs Vlaamse waterwegen
10 dingen die je nog niet wist over het jaagpad
Etc, etc
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Ja, speed pedelecs zijn toegelaten op de jaagpaden, maar enkel indien de aangepaste borden er al hangen.
Wat op veel plaatsen nog niet zo is...
BRON
Wat op veel plaatsen nog niet zo is...
BRON
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Is voor veel mensen zeer moeilijk, heb ik de indruk.
Ik rijd zelf 20 km over jaagpad, maar dat is vrij breed en eerder rustig.
Ik houd me op dat stuk dus niet aan de 30km/h. Maar ik vertraag wel indien het wat drukker wordt of mensen dien voorbij te gaan. En ik gebruik mijn fietsbel wanneer ik iemand voorbij ga.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)