Politie van Schoten meet snelheid van... fietsers

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tomasj schreef: 08 aug 2019, 09:00 Ik houd me op dat stuk dus niet aan de 30km/h. Maar ik vertraag wel indien het wat drukker wordt of mensen dien voorbij te gaan. En ik gebruik mijn fietsbel wanneer ik iemand voorbij ga.
Ik kom al maanden 's morgens op een illegaal stukje een paar mensen tegen, hond uitlaten.
Gas terug, vaak is het geluid van het freewheel al genoeg, een "goedemorgen" over en weer en gas er weer op. Hoe moeilijk kan het zijn.
En eerlijk = eerlijk: soms DENK ik dat ik rustig doe na een stuk knallen met 45+ en dan zie ik toch mijn schrik dat ik toch met 33-35km/u aan het inhalen ben.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Helemaal eens ik heb ook geen zin in geneuzel maar wil vooral laten zien en merken dat je ook normaal en sociaal aan het verkeer kunt deelnemen met vriendelijkheid en rekening houden met elkaar kom je verder dan met aso-gedrag die paar minuten gaan het echt niet goedmaken........
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Ik passeer er ook regelmatig en heb de borden ook zien staan. Puur gevoelsmatig rij je dat stuk sowieso rustiger. Het is daar altijd drukker, veel wandelaars met honden, oudjes te been. Ik heb alleszins niet de neiging om daar maximaal gas te geven. In plaats van borden kunnen ze misschien beter nog wat extra ganzen uitzetten daar. Daar ben ik als de dood voor, aangezien die zelfs niet wijken voor een toeter ;-)

Maar ik sta toch echt versteld van hoe "belerend" de andere weggebruikers t.o.v. SP's zijn, vooral richting het Antwerpse neemt het alleen maar toe. Puur omwille daarvan verkies ik zelfs een ander traject om van Turnhout naar Edegem te forenzen (Turnhout - Vispluk - Viersel - Boechout - Edegem). Het is qua borden en signalisatie bij momenten echt een soepke, de wegkwaliteit is sommige stukken abominabel, maar ik voel me er een stuk veiliger en minder geviseerd dan op de jaagpaden.

Het feit ook dat wij als SP in max 50 zone de keuze hebben om ook op de rijbaan te rijden, is iets waar ik al meermaals gesticulaties en vingergewijs voor heb gekregen. Nochtans doen we niets verkeerds en volgen we gewoon de regels.

Ik heb me al vaak afgevraagd of we geen "Waze" (route) of "MAPS" (kaart) voor SP's kunnen maken (ref: viewtopic.php?t=1228). Waar we enerzijds zeer actueel op een kaart gemakkelijk kunnen nakijken of we er in de eerste plaats mogen rijden, zo ja waar en met welke maximum snelheden. Op die manier zouden we veel optimalere trajecten kunnen zoeken (route), dan wat er dit moment voorhanden is. Nu doet iedereen het voor zichzelf, doch veranderen de plaatselijke borden om de zoveel maanden.
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Addow schreef: 09 aug 2019, 12:45 Ik heb me al vaak afgevraagd of we geen "Waze" (route) of "MAPS" (kaart) voor SP's kunnen maken (ref: viewtopic.php?t=1228). Waar we enerzijds zeer actueel op een kaart gemakkelijk kunnen nakijken of we er in de eerste plaats mogen rijden, zo ja waar en met welke maximum snelheden. Op die manier zouden we veel optimalere trajecten kunnen zoeken (route), dan wat er dit moment voorhanden is. Nu doet iedereen het voor zichzelf, doch veranderen de plaatselijke borden om de zoveel maanden.
Ik/we zou(den) dit wel eens kunnen proberen aan te kaarten bij Routeyou.
Je kan daar op mappen aangeven of ze geschikt zijn om te wandelen, fietsen, MTB, racefiets of motorfiets.
Ze zouden een categorie kunnen toevoegen, zodat we zelf allemaal onze streek zouden kunnen inkleuren met wegen die geschikt zijn voor speed-pedelec of niet...
Misschien happen ze wel toe, er zijn minstens 30000 speedpedelecs in B en NL tesamen...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
geertdirickx
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2018, 21:44
Locatie: Herentals
Merk SP: Stromer
Km-stand: 6500

norw schreef: 07 aug 2019, 22:04
Ik had wel opgevangen dat er nog sprake van zou zijn om op dat jaagpad speed pedelecs toe te laten. Geen idee waar dat van afhangt, hopen maar...
Reeds in 2108 was Schoten vragende partij om de nodige borden te plaatsen zodat de SP'ers gebruik kunnen maken van het jaagpad. Maar dit moet gebeuren door de Vlaamse Waterwegen.
Gemeente Schoten is in ieder geval voorstander van pedelecs op de jaagpaden.
Gebruikersavatar
Addow
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 aug 2019, 15:41
Locatie: Ravels, BE

Nog een aanvullend stukje proza uit een verslag van de gemeente Schoten. Het is niet dat ze van slechte wil zijn :ay
Gemeente Schoten: 5de Verslag van de gemeenteraad van 31 mei 2018 schreef: Snelle fietsen en het jaagpad.

Na de recente publicaties en actie van de politie in Schoten betreft vervolgingsbeleid fietsers is het ons meer dan duidelijk dat de wetgeving betreft de snelle fietsen in gebreke blijft en dat optreden tegen bepaalde overtredingen dus niet evident is en eerder het fietsen ontmoedigt dan bevordert.

Zo mogen volgens de wet de zogenaamde pedelecs, die tot 45 km/uur kunnen, niet op het jaagpad op het kanaal Dessel-Schoten mogen rijden, terwijl dit langs het Albertkanaal wel mag. Men doet hier in de wet alsof die dan ook niet trager “kunnen” rijden. Dergelijke wetgeving zouden we ook eens graag toegepast willen zien op auto’s. Volgens de gevolgde redenering zou een auto die in een zone 30 komt, moeten afgesteld zijn op maximum 30km / uur of hij mag die zone niet in. Wie laat er zijn auto begrenzen? Te gek toch. Het ideaal zou natuurlijk zijn dat alle voertuigen zodra ze in een zone komen met een bepaalde snelheidslimiet automatisch in die zone dan niet sneller kunnen rijden dan de toegelaten snelheid. Dit is echter voorlopig nog toekomstmuziek.

Het gevolg van deze wetgeving is dat fietsers met een pedelec dus niet meer op het jaagpad mogen en zich maar tussen de auto’s moeten begeven. Dit is voor ons een brug te ver. We willen het fietsen aanmoedigen in het kader van onze klimaatinspanningen en dan beginnen we zo. Een compleet fout signaal dus.

Dit vooral omdat een wielertoerist die met een beetje wind mee ook wel eens 40km/uur haalt wel op het jaagpad mag en dat brommertjes die zogezegd afgesteld zijn op 25km/uur hier ook mogen rijden.

Zou het niet beter zijn dat we op die stukken van het jaagpad waar ook veel wandelaars zijn, bv het gedeelte voor Bloemendaal, een maximum snelheid voor fietsers konden instellen. Op dit gedeelte is 25km/uur meer dan voldoende.

Straffer nog is dat er een snelheidsbeperking op de jaagpaden bestaat volgens de overheidsdienst waterwegen en zeekanaal en men maximum 30km/u mag op de jaagpaden. Dat staat schijnbaar sinds 1935 in het scheepvaartreglement. Dit is ons inziens natuurlijk ook volledig achterhaalde wetgeving. Het zou gewoon mogelijk moeten zijn dat plaatselijke besturen op drukke plaatsen extra snelheidsbeperkingen opleggen op de jaagpaden en dit afhankelijk van het risico.

Dus in plaats van nu pedelecs van het jaagpad te gooien en te verbaliseren, starten we als gemeente beter een bewustmakingscampagne dat 30km/uur op het jaagpad de maximum is en zetten we op die gedeeltes van het jaagpad waar veel wandelaars zijn beter enkele borden waarin we de fietsers aanmanen om trager te rijden. Ook vragen we als gemeente aan de hogere overheid om snelheidsbeperkingen op sommige delen van het jaagpad te mogen invoeren (als het al niet mag).

In afwachting van deze acties stellen wij voor om deze snelle fietsen niet te viseren maar hun aan te matigen om voorzichtiger te rijden. Doen we dat met autobestuurders dan ook niet?

Neemt akte:
- van volgend antwoord van korpschef Dirk Lemmens:
1) Misschien eerst even verduidelijken dat de snelle fietsen, de zogenaamde “speedpedelecs” volgens het technisch reglement bromfietsen zijn. (max. 45 km/u) Bromfietsen klasse B mogen eveneens niet op het jaagpad.

Het is wel de bedoeling van de wetgever om op “fietssnelwegen” deze speedpedelecs toe te laten.

Zowel het jaagpad naast het kanaal Schoten-Dessel (F15), als het jaagpad naast het Albertkanaal (F5) werden bij MB van 15 maart 2018 aangeduid als fietssnelweg, wat betekent dat hier ook speedpedelecs1 zouden mogen rijden, indien deze jaagpaden voorzien zijn van de correcte verkeersborden. Deze opdracht werd reeds vorig jaar aan de administratie gegeven, doch dit is nog steeds niet gerealiseerd voor het kanaal Schoten-Dessel, wel op het jaagpad naast het Albertkanaal. Dus, zolang de jaagpaden niet voorzien zijn van de correcte verkeersborden mogen hier in principe de speedpedelecs nog niet rijden.

Ze worden door onze diensten echter niet geverbaliseerd, indien ze voorzien zijn van een correcte nummerplaat. Het is de wegbeheerder, zijnde de Vlaamse Waterwegen NV die gaan beslissen welke verkeersborden op de jaagpaden zullen geplaatst worden. (desgevallend kan daar inderdaad de snelheid beperkt worden tot vb. 25 km/u, zoals het raadslid voorstelt).

(de vraag stelt dan wel of dit met de huidige apparatuur zal kunnen gecontroleerd worden)

Mogen speedpedelecs op het fietspad rijden?

De snelle elektrische fietsers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht. De wegbeheerder kan via speciale onderborden de plaatselijke situatie wijzigen.

...

Bron: https://www.schoten.be/sites/default/fi ... erslag.pdf
Tomasj schreef: 09 aug 2019, 13:33 Ik/we zou(den) dit wel eens kunnen proberen aan te kaarten bij Routeyou.
Je kan daar op mappen aangeven of ze geschikt zijn om te wandelen, fietsen, MTB, racefiets of motorfiets.
Ze zouden een categorie kunnen toevoegen, zodat we zelf allemaal onze streek zouden kunnen inkleuren met wegen die geschikt zijn voor speed-pedelec of niet...
Misschien happen ze wel toe, er zijn minstens 30000 speedpedelecs in B en NL tesamen...
We kunnen het altijd proberen. @Tomasj++

Ik ga ook eens in mijn digitale pen kruipen naar Strava toe. Bij hen markeren we onze trajecten immers zelf met e-bike en eventueel met de "Forenzen"-tag. Zij weten dus als geen ander welke routes populairder zijn voor een bepaald type traject. Nu schieten ze bij Strava niet al te snel wakker... misschien bij RouteYou sneller :roll:
:bike: ST3 - “Stromboli” - sinds 5 juli 2019
Deep Black - Sport XL - 983 Wh
59 km Ravels - Edegem | 28 km Ravels - Malle
Plaats reactie