E-biker heeft grotere kans op ongeval

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Laatste alinea:
Uit onderzoek blijkt dat e-fietsers eerder van de zijkant worden aangereden. Dat lijkt er op te wijzen dat medeweggebruikers de snelheid van e-bikes onvoldoende inschatten.

Dat zegt met name wat over de medeweggebruikers. Ff met je koekblik voor de e-fietser oversteken lukt dus niet meer, je hebt ‘m eerder voor je dan je verwacht. De tijd van de voortsukkelende fietser is voorbij.

Ik merk dat auto’s mij nog wel eens 100m voordat ze naar rechts willen afslaan inhalen. Dan moet ik hard in de remmen door het gedrag van zo’n klojo.
Ook als ik op een bromfietspad rijd moet ik soms remmen voor afslaand verkeer terwijl ik voorrang heb. Ook dan schatten ze mijn snelheid verkeerd in.

Kortom, flink anticiperen is noodzakelijk en liever een keer extra afremmen dan een klapper.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat zegt inderdaad heel veel over het inschattingsvermogen van veel automobilisten, maar daarmee dus ook over het anticiperingsvermogen van de gemiddelde e-biker. Ga er gewoon vanuit dat de automobilist je NIET ZIET. Als die automobilist zijn/haar ogen al van de smartphone af kan houden dan heb je momenteel al mazzel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Vorige week ook een geschrokken automobilist in de ogen gekeken omdat hij dacht wel eventjes voor mij langs de kruising over kon steken. Ik had op het kruispunt voorrang en met z'n tweeën op het "moment suprême" vol in de remmen. De automobilist omdat hij merkte dat ik sneller bij het kruispunt was dan dat hij vooraf gedacht/ingeschat had, ik omdat ik ondanks dat ik volgens de verkeerssituatie voorrang had, die voorrang niet hoe dan ook wilde hebben. We kwamen trouwens beiden op tijd tot stilstand, waarna ik zonder risico het kruispunt kon oversteken.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb als automobilist best lang moeten wennen aan 25 km/u e-bikes, met name als het om ouderen gaat. Eerder was het zo dat als ik wilde afslaan, en ik zag in mijn binnenspiegel een fietser met grijze haren aankomen, dan wist ik: is een oudere, fietst traag, kan ik mákkelijk voorlangs. Daar heb ik me toen de e-bike in opkomst kwam regelmatig flink in vergist, gelukkig zonder brokken omdat ik altijd mijn gemak houd in de auto.

Als ik mijn wijkje uitrijd met de auto is het wekelijks raak met e-bikers: de betegelde straten uit mijn wijkje komen uit op een geasfalteerde weg, maar het zijn allemaal gelijkwaardige kruisingen, visueel gemaakt door grote bestrate cirkels op de kruisingen. 200m verder ligt een seniorencomplex dus het wemelt hier van de ouderen op e-bikes en scootmobiels. Het aantal keren dat ik in de auto in de afgelopen vijf jaar voorrang van hen kreeg als zij van links kwamen is serieus op één hand te tellen.

Het gros van de niet-oudere weggebruikers verleent trouwens ook geen voorrang op die kruisingen, maar hebben nog wel het reactievermogen om op tijd te stoppen. Dat kun je met een oudere die vol gas op een e-bike aan komt zetten vergeten; ze zien me niet of te laat, én ze remmen niet of te laat.

Onderstaande maakt trouwens ik fervent voorstander ben van helmplicht op e-bikes, ongeacht iemands leeftijd:
E-bikers raken twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond.’' Vooral hoofdletsel en letsel aan armen en benen komt vaker voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een helm beschermt alleen het hoofd, maar de zekerheid op een goede afloop krijg je niet! Je kunt immers van alles en nog wat breken bij een ongeval. Als speed pedelecer of e-biker heb je verrekte weinig bescherming. We moeten dus vooral niet denken dat we met een goedgekeurde helm zo goed als onschendbaar zijn. Recente ongelukken met dodelijke afloop bewijzen dit.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 21 jul 2019, 22:31 Een helm beschermt alleen het hoofd, maar de zekerheid op een goede afloop krijg je niet!
Een helm is inderdaad geen excuus voor roekeloos rijgedrag. Net als dat light chips niet goed zijn voor de lijn als je er vervolgens dubbel zoveel van eet.

Maar een helm vermindert wel het risico op schade aan je hoofd. Wel helm is daarmee beter dan niet helm.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Eens! :D

...maar soms heb ik ernstige twijfels over de waarde die sommige mensen hechten aan het kunnen rijden van 45 (echte!!) km/uur als ze op zoek zijn naar een speed pedelec. O wee als de speed pedelec slechts 42 km/uur haalt of als die speed pedelec bij tegenwind de 42 km/uur niet meer haalt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ook eens.

Toen ik net mijn Stromer had moest en zou ik zoveel mogelijk 45km/u jakkeren. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Op lange, rechte stukken lege weg is dat ook wel lekker, die kilometers opvreten. Maar in alle andere situaties interesseert het me geen biet meer :D

En van mensen die eisen dat een Stromer ook nog een halve km/u harder gaat omdat de SP van de collega dat kan snap ik al helemaal niks. De wettelijke grens ligt bij 45 echte kilometers per uur, de rest is "nice to have" en gerommel in de marge.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Helemaal eens, rij heel vaak lekker 40-43 alleen voor de wind en na 18.00uur naar huis nog wel 48 en dan alleen als het kan. Voorkomen is beter dan genezen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie