Politie en Stromer

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Hun Stromer heeft zo te zien wel een nummerplaat en spiegel. Ik verwacht ook wel de reflectoren op de voorvork. Daar kunnen velen van ons nog wat van leren. :az
Witte ST3 van maart 2019
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Achja, de politie mag idd. met een motor of zelfs auto overal in rijden en ja, zeker ook zonder signalering. Die stille BMW boxers zijn daar ook erg geschikt voor. Dus een speed-pedelec is dan toch helemaal prima m.i....
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
mrstrom

Volgens mij ook een prima uitbreiding voor de politie. Ook om de opgevoerde E fietsen eruit te halen, nu ik er meer op let zie ik er veel meer van.

Politie heeft een vrijstelling en hoeft zich niet aan de verkeersregels te houden. De agenten zijn daar speciaal voor opgeleid, of dat waar is betwijfel ik, maar goed.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tja, het woord opleiding kun je al snel in de mond nemen om anderen juist de mond te snoeren...
Ook kun je vragen stellen over de vermeende aanwezige kwaliteiten waar deze agenten wel over beschikken en overtreders niet.
Eind van het liedje: zij mogen het wel en jij niet.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb altijd begrepen dat een agent alleen door rood mag als hij zowel zwaailichten als sirene aan heeft staan, is dat niet meer waar?

En bij een broodjeszaak op de stoep parkeren in even een broodje te eten is ook toegestaan? Waar staat dat in de wet?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Rood licht idd. ja daar moet een waarschuiwingssignaal gevoerd worden omdat daar duidelijk moet zijn dat het signaal van de verkeersregelinstallatie even ondergeschikt is voor het overige verkeer. Maar van paden en wegen af rijden dat mag men hoe dan ook, net zoals een file voorbij rijden op de vluchtstrook zonder signaal met beperkte snelheid.

Politiewagen voor de broodjeszaak parkeren lijkt mij ook logisch. Agenten moeten ook lunchen en als er een oproep binnen komt dient men meteen weg te kunnen rijden. Net zoals de bedrijfsbrandweer bij een instituut waarbij ik werkte waar flink wat gevaarlijke stoffen werden gebruikt. Die kwamen altijd met een zware brandweerwagen naar de kantine vlak om de hoek lunchen. Het was geen optie dat ze dan eerst terug naar de kazerne 300m verderop zouden moeten sprinten als er iets was.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Is niet juist. Van iemand die bij de politie heeft gewerkt, bestaat er ook zoiets als een “stil alarm”. Ze kunnen op die manier misschien de boeven nog pakken door zonder licht- en geluidssignalen naar de locatie te rijden. Uiteraard door rood licht e.d. Ik zeg: “Is er een politieman/-vrouw hier in de zaal?”.
Witte ST3 van maart 2019
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Stil alarm is naar mijn weten alleen lichtsignalen...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, inderdaad wel de lichtsignalen. Daar zat ik fout. Dit is namelijk erg verwarrend.

In het verleden had ik bijna een botsing had met een politiewagen die van links kwam en door rood licht reed met alleen lichtsignalen.
Als het op een botsing was uitgedraaid, dan had de agent nog in zijn recht gestaan omdat hij reageerde net een stil alarm (aldus de persoon die ik ken met een politie achtergrond).
Heeeeeeeeeeeel vreemd!
Witte ST3 van maart 2019
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Als ik me niet vergis is het in BE zo :
- prioritair voertuig heeft altijd voorrang, mag door het rood rijden met max 30km/h
- prioritair wil zeggen blauwe lichten + sirene

Een voertuig met enkel blauwe lichten is dus niet prioritair en heeft niet automatisch voorrang en mag niet door het rood. Je moet er zelfs niet voor aan de kant of voorrang verlenen. Als ze echter zien dat er "opstopping" is en ze hun sirene aanzetten MOET je aan de kant/weg vrijmaken/voorrang verlenen.
Plaats reactie