Politie en Stromer

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 02 jul 2019, 08:46 Politie heeft een vrijstelling en hoeft zich niet aan de verkeersregels te houden. De agenten zijn daar speciaal voor opgeleid, of dat waar is betwijfel ik, maar goed.
Ja. dat is waar, daar zijn ze speciaal voor opgeleid. En daar moeten ze ook periodiek voor op herhaling.

Als er al iets aan die opleidingen, de herhaling ervan, of aan de kwaliteiten van noodhulpers zelf schort, dan is dat omdat er al jaren hard is bezuinigd op het politie-apparaat. Een startende noodhulper krijgt zo weinig betaald dat-ie net zo goed burgers kan gaan flippen bij de Mac, al net zo'n k*tbaan, maar daar heb je een stuk minder stress van.

Dat er van alles schort aan de organisatie van het politie-apparaat dat vind ik ook, maar de gemiddelde agent op straat kan daar weinig aan doen. Die kiezen bewust voor dit vak, niet omdat het nou zo dik betaalt of nog zoveel respect afdwingt.
Henry schreef: 02 jul 2019, 10:29 Eind van het liedje: zij mogen het wel en jij niet.
Precies.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Dit is vlak bij ons opgenomen, let wel dat daar al zeker een week zo'n Rijkswaterstaat matrix-bord (je ziet het in het filmpje nog) staat met 'vanaf 1 juli niet meer met de telefoon ... wij controleren'. Als je dan nog steeds dit doet, doe je het vooral omdat je aandacht van de agenten wilt of bij de media op de foto wilt :)

https://www.google.com/maps/@52.0265357 ... bfov%3D100
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 02 jul 2019, 19:49
mrstrom schreef: 02 jul 2019, 08:46 Politie heeft een vrijstelling en hoeft zich niet aan de verkeersregels te houden. De agenten zijn daar speciaal voor opgeleid, of dat waar is betwijfel ik, maar goed.
Ja. dat is waar, daar zijn ze speciaal voor opgeleid. En daar moeten ze ook periodiek voor op herhaling.

Als er al iets aan die opleidingen, de herhaling ervan, of aan de kwaliteiten van noodhulpers zelf schort, dan is dat omdat er al jaren hard is bezuinigd op het politie-apparaat. Een startende noodhulper krijgt zo weinig betaald dat-ie net zo goed burgers kan gaan flippen bij de Mac, al net zo'n k*tbaan, maar daar heb je een stuk minder stress van.

Dat er van alles schort aan de organisatie van het politie-apparaat dat vind ik ook, maar de gemiddelde agent op straat kan daar weinig aan doen. Die kiezen bewust voor dit vak, niet omdat het nou zo dik betaalt of nog zoveel respect afdwingt.
Henry schreef: 02 jul 2019, 10:29 Eind van het liedje: zij mogen het wel en jij niet.
Precies.
Ze staan niet boven de wet, je moet enkel de wet kennen en je kan ze zo een antwoord bieden. Als het moet vraag je een patrouille van een aanpalende zone/gemeente/stad, dat recht heb je. Die moeten een afzonderlijke PV opmaken en het parket beslist uiteindelijk. Ik heb zo mijn gelijk gehaald (politierechtbank) want was in mijn recht. Dat de agenten daarvoor ooit een opmerking/berisping/... gehad hebben weet ik niet, maakt mij ook niet uit.
Een agent is ondertussen een knelpuntenberoep, wat buiten de briefing valt is velen agenten onbekend. Het toelatingsniveau bestaat nog enkel op papier, de realiteit is wat anders en dat merk je als ze je tegen houden...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 02 jul 2019, 21:28 Ze staan niet boven de wet, je moet enkel de wet kennen en je kan ze zo een antwoord bieden.
Helemaal waar. Alleen binnen de wet heeft de politie meer mogelijkheden dan burgers, en terecht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

FreddyH schreef: 01 jul 2019, 23:47 Wat ik bedoel te zeggen is dat ze straks waarschijnlijk gewoon op het fietspad gaan rijden omdat ze vanaf de weg niet goed kunnen kijken of weet ik veel wat.

Net als dat ze iig in Eindhoven nu met auto's en motoren vaak veel te hard rijden, door rood rijden, midden op het trottoir parkeren bij een snackbar om even eten te halen, etc. Dit alles uiteraard zonder zwaailichten en sirene. Om helemaal schijtziek van te worden.
Goh wat zit jij vol frustratie zeg ik snap dat je geen 'insider" bent overigens met boodschappen halen moeten zij zich ook gewoon aan de regels houden; zoiets als voorbeeldfunctie en je rijdt met reclame. Die uitzonderingspositie mogen zij alleen gebruiken ter afwending van direct gevaar voor burger en collegae of als er noodzaak toe is, dit nooit zonder overleg/mededeling met de MK. De tijd dat je met O&A signalen naar overval of rotjochies rijdt is een beetje achterhaalt en niet zo handig denk ik. Mij is ook wel eens verweten dat wij met blusvoertuig geen gebruik maken van een parkeerplaats de reden is dat wij bunnen 1 minuut na een melding uitruk moeten statussen immers elke seconde telt als de jongens dan aan het winkelen zijn dumpen zij de boodschappenwagen bij de kassa en kun je na de klus verder winkelen als er gelegenheid is we betalen alles zelf en ja "het is in de baas zijn tijd" dus van jouw en mijn belastingcenten ;p ;p
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 02 jul 2019, 23:18 en je rijdt met reclame
En hoe.. alles wat hulpverleners met een opvallend voertuig doen (politiewagen, ambu, brandweerwagen) ligt onder een vergrootglas. Dat weten ze maar al te goed.

Laatst stond hier een ambu op het parkeerterrein van de lokale Jumbo. Nu eens niet omdat er een oudere in de zaak onwel was geworden, maar omdat het ambulancepersoneel even snel lunch ging halen, ver na lunchtijd vanwege een reeks aaneengesloten meldingen en ver van hun standplaats. (Dat weet ik omdat ik één van de twee op die ambu ken.) Je had het commentaar op de parkeerplaats eens moeten horen.

Een oordeel is snel geveld.

Als iemand vindt dat-ie benadeeld wordt door het handelen van een hulpverlener, dan zijn er klachtenprocedures. Het handigst is om jezelf van die procedures op de hoogte te stellen en daar gebruik van te maken.(En dan mogen mensen best eerst bij zichzelf te rade gaan of ze daadwerkelijk zelf benadeeld wérden toen ze ergens een politiewagen door rood zagen rijden, of dat ze dit alleen maar zo vóelden. Vaak is het dat laatste.)

Ik ben mede hierom trouwens groot voorstander van bodycams voor alle hulpverleners, dan snijdt dat mes tenminste weer eerlijk aan twee kanten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Anyway: die Stromers op het filmpje waren gehuurd, dus nog niet in opvallende lak gezet. Ik ben benieuwd of het er nog eens van gaat komen in NL. Ik verwacht van wel. Net per definitie een Stromer, maar wel SP's voor de politie. (Trefecta en defensie praten ook niet voor niks al een tijdje met elkaar.)

viewtopic.php?f=5&t=53&hilit=gemodifice ... t=10#p1300
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Mijn jongste is politieman aan de kust in een zomers, vrij drukke omgeving; daar worden de Bikers sowieso gevraagd hoe zij over SP denken......lichte offroad motoren verdienen daar (nog) de voorkeur, buitenwijken en snelweg de dikke motoren. Vooral als de feest- en vroemlustigen massaal uitrukken naar het circuit en wijde omgeving.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een lichte off road motor is ook veel handiger; meer vermogen, diverse terreinen te berijden, grote actieradius.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maar ook minder "groen": meer herrie, meer vieze uitlaatgassen. De politie is overheid, kan zijn dat die (op termijn) toch wat anders willen uitstralen, zeker in de overbevolkte grote binnensteden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie