debat over de plaats van de SP in het verkeer

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dat soort mensen kijkt elke dag op hun ID kaart om te zien hoe ze hun naam foutloos moeten schrijven
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik val in herhaling, maar een deel van de reacties zijn een gevolg van negatieve ervaringen met speed-pedelecs. Ervaringen met speed-pedelec rijders die denken dat hun gemiddelde snelheid het allerbelangrijkste is, en als a-sociale klootzakken over fietspaden razen, inhalen zonder bellen, fietsers voorbijrazen op smalle fietspaden zonder snelheid aan te passen, etc....
Fietspaden, zelf in Nederland, zijn niet altijd ontworpen om 45km/h te rijden, en zeker niet om tegen 45km/h anderen voorbij te rijden. Pas je snelheid aan, en breng anderen niet in gevaar, fietsers hebben recht op een veilig fietspad.

Beschouw het fietspad dus als iets waar je als speed-pedelec rijder te gast bent, en waar je wel eens van verbannen zou kunnen worden indien je respectloos gedraagt.

Ik pik één voorbeeld uit de reacties die ik lees in het rioolblad van Vlaanderen, aka Het Nieuwsblad: wie haalt het op een speed-pedelec in zijn hoofd om een kleuter op de fiets tegen hoge snelheid voorbije te razen? Daar heb je in geen enkele situatie en op geen enkel ogenblik het recht op.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor een groot deel ben ik het eens Tomasj, maar daarnaast is het ook voor een groot deel het uitvergroten van die ervaringen door allerlei media waardoor het een groepsmening wordt.

Maar het probleem is echt: sommigen gedragen zich echt als asociale debielen. Die groep verpest het voor de rest.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 11 mei 2019, 10:09 Beschouw het fietspad dus als iets waar je als speed-pedelec rijder te gast bent
Hear hear.

Uiteindelijk zal de maximum snelheid van 45km/u (dat technische gegeven, niet hoe hard we werkelijk cruisen) i.c.m. enkele nare ongevallen ervoor zorgen dat SP'ers op veel plekken van het fietspad af moeten vrees ik. De infrastructuur is op te weinig plekken berekend op pakweg drie snelheden (slome scholieren, e-bikes en Speed Pedelecs) en dan trekken wij met de snelste fiets, kenteken en helmplicht domweg aan het kortste eind.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Moet altijd terugdenken aan de brommertijd toen deze nog op elk fietspad waren toegelaten. Weet dat er toen heel wat een stuk harder reden als 50 km/u, de mijne incluis ;)
Voordeel was dat je een bak herrie maakte en de fietser je van een kilometer al hoorde aankomen; daarop werd dan ook geanticipeerd. Met de relatief nieuwe electrische aandrijving, hoor je de speed-pedelec vrijwel niet aankomen.

Ik verwacht de komende jaren ontwikkelingen (accu, prijs, techniek, KM-vergoeding, lease-constructies in NL/BE), waardoor steeds meer snelle speed-pedelecs, maar ook een gemiddeld jongere leeftijd.

De huidige infrastructuur; zoals bijv. inductielussen, stoplichten, kruisingen, af- en opritten, het wegennet en de fietspaden, voldoen veelal niet.
Het zou mijn voorkeur zijn om zeer brede brom-/fietspaden (fiets-snelwegen) te ontwikkelen, met een langzaam en snel deel. Bijvoorbeeld met een middenstrook voorzien van een andere kleur asfalt, of een ander soort aanduiding, waar de snellere fietsers terecht kunnen.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

J3R schreef: 11 mei 2019, 11:28 Het zou mijn voorkeur zijn om zeer brede brom-/fietspaden (fiets-snelwegen) te ontwikkelen, met een langzaam en snel deel. Bijvoorbeeld met een middenstrook voorzien van een andere kleur asfalt, of een ander soort aanduiding, waar de snellere fietsers terecht kunnen.
Ja, dat zou echt geweldig zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik vrees dat van dat alles heel weinig in huis zal komen, gezien ze overal op beknibbelen. En de verkeersinfrastructuur in de meeste steden een janboel is. Voorlopig is gezond verstand het enige dat tot veiligheid kan leiden. Het zijn niet enkel de brainloze SP'ers die met te hoge snelheden overal langs razen, maar ook de amateur wielrenners gaan hierin niet vrij uit.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En zoals enkelen van ons gisteren overduidelijk geleerd hebben doet ook de weldenkende mens domme dingen.

Ik dacht dat ik goed anticipeerde op het verkeer, maar heb toch hier een daar wat feedback mogen ontvangen dat ik bepaalde situaties een heel stuk beter kan aanpakken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik vermoed ook dat over enkele jaren speed-pedelecs niet helemaal stil meer zullen zijn, maar een geluid zullen moeten maken. Net zoals elektrische auto's
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

al 3 pagina’s debat over een debat
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie