Artikel over opvoeren ebikes

pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

mrstrom schreef: 03 mei 2019, 12:11 Jij zegt dat de gewone e-bikes dan ook een helm moeten ( op zich heel verstandig hoor). Denk je niet dat deze groep dan een goedkopere ebike koopt en later tuned?
Er zullen vanzelf goedkopere speed pedelecs komen en dan is er geen reden meer om voor een opgevoerde e-bike met beperkingen (250W) en risico’s (bekeuring) te kiezen. Stromer blijft de “Apple” onder de speed pedelecs, maar de “Huawai” speed pedelec komt ook.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

pvg schreef: 03 mei 2019, 12:24
Er zullen vanzelf goedkopere speed pedelecs komen en dan is er geen reden meer om voor een opgevoerde e-bike met beperkingen (250W) en risico’s (bekeuring) te kiezen. Stromer blijft de “Apple” onder de speed pedelecs, maar de “Huawai” speed pedelec komt ook.
Deze huawai speed pedelec is er al (veel modellen kosten slechts een fractie meer dan de middenmoot gewone ebikes) en toch laten heel veel mensen hun ebike opdrijven. Het zal voor hen altijd leuker en makkelijker zijn zonder alle rompslomp qua verzekeringen, help, nummerplaat, inschrijving,... te kunnen doen wat een speedpedelec kan doen.
Volgens mij is het dus geen financiële issue...
ST3 black 983wh
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

tsja... het is te eenvoudig om op te voeren en het gebeurt hier in Nederland net zo veel als in Duitsland en Belgie. Enig verschil is dat ze nu op z'n nederlands gaan onderzoeken of dat zo is.. Ik zie ze hier dagelijks voorbij komen.
- Helmplicht? Goed idee, maar daar haal je die opgevoerde ebikes niet mee van de weg.
- Verzekeringsplcht? Een verzekeringsplicht mogelijk wel. Als je dan wat overkomt ben je gewoon de sjaak.
- Handhaving? Is lastig omdat je aan de buitenkant niets kan zien en op de rollenbank geeft de fiets toch niet meer vermogen dan hij hoort te geven. Misschien iets met verzegelen van de aansturingselementen? Dat moet niet zo ingewikkeld zijn.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Mark78 schreef: 03 mei 2019, 14:08 Verzekeringsplcht? Een verzekeringsplicht mogelijk wel. Als je dan wat overkomt ben je gewoon de sjaak.
Dat is toch nu ook al minimum even erg als ze iets tegenkomen zonder verzekering met een opgevoerde ebike?

De remedie met de verzegelde aandrijving lijkt me wel wat. Maar dan kunnen fietsmakers niet meer werken aan de motor zonder het zegel te verbreken... En als zij het zegel opnieuw mogen aanbrengen zitten we weer even ver als nu...
ST3 black 983wh
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Precies de combinatie van die maatregelen kan het oplossen: helmplicht+verzekeringsplicht/kenteken+handhaven. Het probleem is niet dat mensen hun e-bike opvoeren. Het probleem is wel dat men zonder helm en onverzekerd te hard rijdt. Dat is het verschil tussen een opgevoerde e-bike en een goedkope speed pedelec wat opvoeren interessant maakt.

Het ontbreken van de helmplicht bij snorscooters heeft deze populair gemaakt met ook daar het probleem van opvoeren. (Verkopers vragen zelfs standaard tot hoeveel je je snorscooter wilt laten opvoeren! Op 3 adressen geweest voor mijn dochter en bij alle 3 deze vraag.) Met helmplicht zouden alle voordelen tov een brommer weg zijn.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Bram Roose schreef: 03 mei 2019, 14:27
Mark78 schreef: 03 mei 2019, 14:08 Verzekeringsplcht? Een verzekeringsplicht mogelijk wel. Als je dan wat overkomt ben je gewoon de sjaak.
Dat is toch nu ook al minimum even erg als ze iets tegenkomen zonder verzekering met een opgevoerde ebike?

De remedie met de verzegelde aandrijving lijkt me wel wat. Maar dan kunnen fietsmakers niet meer werken aan de motor zonder het zegel te verbreken... En als zij het zegel opnieuw mogen aanbrengen zitten we weer even ver als nu...
Een zegel mogen plaatsen kan je eisen aan stellen. Lijkt me niet al te ingewikkeld. Invoeren kost wel wat natuurlijk, overgangsrecht zal er ook wel voor nodig zijn...
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Fietsen Vergauwe
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:22
Locatie: Sint-Laureins, België

Een groot probleem is ook dat deze 'opvoermiddelen' enorm makkelijk te verkrijgen zijn op internet. Je kan zo een ding perfect legaal kopen op een (niet nader te noemen) site. Met 2 klikken heb je hem besteld en je hebt hem morgen in de bus...

Bij ons ook al regelmatig mensen over de vloer gehad met de vraag om zo iets wat ze zelf online gekocht hebben op hun fiets te zetten... (wat we vanzelfsprekend niet doen)
Stromer Dealer in Sint-Laureins, België.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Nu is het opvoeren van een e-bike in de meeste gevallen technisch ook niet moeilijk: deel de snelheidspulsen door 2 en je kunt 2x zo hard. Stromer heeft dit vooralsnog goed dicht zitten: de commutatiesensoren in de motor dienen voor de goede werking van de motor en als snelheidssensor. Hier kun je dus niets aan veranderen, want dan zou de motor niet meer werken. Bij een Stromer zou je dus de software moeten aanpassen en ook daar is vooralsnog weinig aan te sleutelen. Een Stromer is wat dat betreft meer te vergelijken met een auto, maar ook daar worden uiteindelijk hacks gevonden om software features aan te zetten (bijv follow-me-home verlichting of video afspelen tijdens rijden...).
Het blijft technisch een kat en muis spel en verder is het vraag en aanbod. Ik denk dat het in dit geval het best is om de vraag weg te nemen en te zorgen dat het niet interessant is om een e-bike op te voeren.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De term "opvoeren" is wat ongelukkig gekozen : de fiets wordt niet opgevoerd (in tegenstelling tot bij auto's blijft het vermogen en het koppel blijft immers hetzelfde), enkel de begrenzing van de ondersteuning wordt gemanipuleerd.

Verzegelen zal dit niet uit de wereld helpen, het verbieden van de verkoop van deze kitjes ook niet.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

her en der verschijnen nu opinies over het gevaar van elektrische fietsen en speedbikes.... :roll: .

Goed dat de Vlaamse Fietsersbond dat anders ziet : https://www.fietsersbond.be/nieuws/waar ... wegen-niet
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie