Verkeer Amsterdam 0 emissie 2030

jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Daniel1975 schreef: 03 mei 2019, 20:44
Past dit ondoordachtte plan dan wel weer naadloos tussen.
Ik snap je frustratie. Persoonlijk ervaar ik dit soort proefballonetjes dan ook meer als een richtingaanwijzer.

Op het journaal hoorde ik dat meer dan 70% van de auto’s in Amsterdam tweedehands is en er gewoon niet genoeg tweedehands elektrische auto’s beschikbaar zijn. Dat er het opladen van al die auto’s op dit moment onmogelijk is (veel te weinig laadplaatsen, onvoldoende capaciteit van het elektriciteitsnet).

Maar; gisteren werd ook gezegd dat de gemiddelde levensverwachting van een Amsterdammer een jaar minder is dan de rest van de Nederlandse bevolking.

Dus ja; de huidige aankondiging klinkt als ondoordacht. Maar misschien, moeten we wel heel anders gaan kijken. Toen ik ruim 30 jaar geleden in Amersfoort ging wonen was het centrum van Amersfoort een grote parkeerplaats; nu hebben we andere inzichten en is de keuze die de toenmalige burgemeester Brouwer gemaakt heeft om het centrum anders te gebruiken een goed plan; toen vond iedereen (nou ja de bewoners, bezoekers, winkeliers etc) het een slecht plan. Nu is iedereen blij met de gemaakte keuze.

Als je het ziet als een richtingaanwijzer; daar willen we naar toe; dan is het, imho, een goede uitspraak; hoe en wanneer dat is iets wat we vervolgens moeten gaan verzinnen...
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

De hele electro auto hype is momenteel een lachertje; hoe gaan we dat hele wagenpark on hemelsnaam opladen?
Er zijn behoorlijk wat gebieden in NL waar het electriciteitsnet serieus op de limiet zit. Afgelopen winter vloog bijv in regio Zaltbommel de glastuinbouw-apparatuur meerdere malen rond 07.30 op storing ivm te grote dippen op het net. Alle huishoudens gebruiken dan stroom, kantoren gaan open, scholen, etc. Laat staan dat er een bataljon Tesla’s oid opgeladen moet worden.
Hebben de ballonnenblazers daar al over nagedacht? Of alle auto’s in een gemiddelde dichtbevolkte vinexwijk? Dat kunnen de kabels niet aan.
En nogmaals wil ik onderstrepen dat ik persoonlijk écht zie dat het anders moet. Alleen is het momenteel een klimaat van quick wins willen scoren in de media ipv doordachtte plannen presenteren.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En daar zijn dan dus de mensen met goede ideeën:

https://vandebron.nl/elektrisch-rijden/slim-laden

Nu nog beperkt, maar technologisch echt wel interessant. En in de toekomst dus wellicht ook teruglevering vanuit de auto's aan het net voor nog meer balancing, maar dat vereist weer andere techniek.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Deze kende ik al ja. Mooi en feitelijk heel logisch concept.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Vandaag een mooi artikel over Simon Rozendaal, klimaatcolumnist van Elsevier, in de Gelderlander.
Hij propageert met een logisch verhaal andere oplossingen voor de energietransitie en CO2 reductie dan zonne- en windenergie

Gisteren met vrienden in de aardgasauto naar de parkeergarage onder het rijks gereden voor een avond met Rembrandt.

Blijft grappig om het contrast tussen de tweepersoons elektrische karretjes en Range Rovers te zien.

Amsterdam heeft best een uitdaging voor de aankomende jaren
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie