Illegaal opdrijven van elektrische fietsen - VRT Nieuws

Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Je mag officieel niet harder dan 25 km/u met een 'normale' e-bike, maar met de opvoerset kan het wel.
Volgens mij maakt het niet uit of je zelf meer inspanning verricht en dan harder fietst dan de maximaal toegestane snelheid of met een getunede fiets harder gaat dan de maximaal toegestane snelheid.
In beide gevallen rijdt je te hard en kan je (bij een flits controle) een boete tegemoet zien.
Als de e-bike opgevoerd is kan je ergens op de fiets wel iets zien waardoor dat mogelijk is gemaakt en dat is dus verboden.
Mocht de e-bike van 25 km/u opgevoerd zijn heb je wel te maken met je verzekering, kenteken, helm etc. die je niet hebt.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
RudydG
Expert
Expert
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2019, 19:22

Stromeur schreef: 22 jun 2019, 11:51 Wat een mafklapper.

Je zal maar iemand anders aanrijden en verwonden. Je WA-verzekering gaat dat niet betalen als je op een illegaal opgevoerde e-bike rijdt, met een snelheid die ook nog eens vér boven de max van een legale SP ligt, dus dan ben je failliet. Om nog maar te zwijgen over de - terechte - schuldgevoelens.

Maarja, het berouw zal wel weer komen na de zonde :bh:
Precies, en is ook de reden waarom ik aan de SP gegaan ben. Mijn zelf gemaakte pedelec, ging vlot en sneller dan de ST1X. Misschien was ie zelfs beter, maar dat doet er allemaal niet toe. Bij een ernstig ongeval ben je de klos. En inderdaad, failliet en schuldig. Punt.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Trafficleader schreef: 22 jun 2019, 20:55 Je mag officieel niet harder dan 25 km/u met een 'normale' e-bike, maar met de opvoerset kan het wel.
Volgens mij maakt het niet uit of je zelf meer inspanning verricht en dan harder fietst dan de maximaal toegestane snelheid of met een getunede fiets harder gaat dan de maximaal toegestane snelheid.
In beide gevallen rijdt je te hard en kan je (bij een flits controle) een boete tegemoet zien.
Als de e-bike opgevoerd is kan je ergens op de fiets wel iets zien waardoor dat mogelijk is gemaakt en dat is dus verboden.
Mocht de e-bike van 25 km/u opgevoerd zijn heb je wel te maken met je verzekering, kenteken, helm etc. die je niet hebt.
Je mag wel degelijk sneller dan 25 of zelfs 45 maar niet met ondersteuning. Een snelheidsbeperking moet wel gerespecteerd worden, bv zone 30, fietsstraat, woonerf, jaagpad, ...
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik denk dat dat voor fietsen + reguliere e-bikes zo is, want zonder nummerplaat.

Je zou kunnen stellen dat een fiets of e-bike zich alleen aan de geldende snelheidsbeperking hoeft te houden. Waarbij bijv. 80km/h buiten de bebouwde kom natuurlijk nooit gehaald wordt.

Maar een speed-pedelec is denk ik een ander verhaal want een nummerplaat en in NL iig. formeel een brommer. Daar geld buiten de bbk een universele snelheidslimiet voor 45km/h voor. Viel me al op dat de ST3 waarop ik een week testreed vorige maand bij trappen je boven die snelheid ook echt tegen houdt. Enige manier om harder te gaan is een flinke heuvel opzoeken (woon in Arnhem Noord dus die heb je hier) en je daar vanaf te laten suizen. Op het moment dat ik bijtrapte voelde ik de fiets remmen op de motor. Alleen bij het stilhouden van de trappers ging ik harder tot ~55-60km/h...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Je mag wel degelijk sneller dan 25 of zelfs 45 maar niet met ondersteuning. Een snelheidsbeperking moet wel gerespecteerd worden, bv zone 30, fietsstraat, woonerf, jaagpad, ...
Klopt, een e-bike mag maximaal ondersteund worden tot 25 km/u en volgens de VVN:
[/Maximumsnelheid

Een (elektrische) fiets heeft geen specifieke maximumsnelheid. Uiteraard bent u wel verplicht om u als bestuurder aan de geldende maximumsnelheid te houden.
Bij elektrische fietsen houdt de trapondersteuning op bij zo’n 25 km/uur.
quote]
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Plaats reactie