Speed Pedelecer overleden na aanrijding met auto op snelfietspad

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op het Rijn Waalpad werd vanmiddag om 13.00 uur een fietser aangereden door een auto.
De fietser is met ernstig letsel naar het ziekenhuis vervoerd. Veel sterkte aan het slachtoffer gewenst.
De oorzaak lijkt negeren van de stopplicht bij oversteken van het snelfietspad.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/fiet ... ~a9f8e134/
Laatst gewijzigd door Stromend op 23 apr 2019, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Stromend schreef: 23 apr 2019, 14:12 De oorzaak lijkt negeren van de stopplicht bij oversteken van het snelfietspad.
Ik las je tekst stopplicht verkeerd; ik las stop-licht in plaats van stop-plicht; was even ernstig in de war.

Ernstige zaak; ik hoop dat het goed komt met het slachtoffer,
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromend schreef: 23 apr 2019, 14:12Op het Rijn Waalpad werd vanmiddag om 13.00 uur een fietser aangereden door een auto. De fietser is met ernstig letsel naar het ziekenhuis vervoerd. Veel sterkte aan het slachtoffer gewenst....
De tekst van De Gelderlander is inmiddels aangepast, de fietser is helaas aan zijn verwondingen overleden.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Dit geeft weer aan hoe kwetsbaar je bent t.o.v. een auto....
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Uit de beelden en het verhaal uit ‘t Radboud dat ik nu hoor blijkt het om een Speed Pedelec te gaan.
Er gaat hier een verhaal dat de persoon geen helm gedragen zou hebben hoor ik van mensen die in het ziekenhuis waren.
Is dit de eerste overleden SP’er op een fietspad in NL?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Erg triest; het zou gaan om een 66 jarige man uit Bemmel, veel sterkte voor de nabestaanden (en ook de bestuurder van de auto). Als ik het filmpje bekijk, dan vrees ik dat de fietser over het hoofd is gezien.

Het gaat inderdaad om een Speed-pedelec; zie artikel:
https://www.gelrenieuws.nl/2019/04/fiet ... rnhem.html
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Triest idd. Sterkte voor vrienden, familie en de automobilist.

Lijkt een vervelende opeenstapeling van menselijke foutjes/gedrag te zijn:
Automobilist geen voorrang verleend? Hoewel het een snelfietspad is, zijn speed pedelecs (net zoals brommers) daar niet toegestaan? Geen helm?
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

pvg schreef: 23 apr 2019, 22:03 Hoewel het een snelfietspad is, zijn speed pedelecs (net zoals brommers) daar niet toegestaan?
Op het filmpje bij 0:40 zie ik een bord voor een fietspad zonder bromfiets, het bordje met Attentie etc. eronder kan ik niet lezen. Ook niet op Google Streetview https://goo.gl/maps/v4L6KXpg1ksWXwQw6

Het is erg voor het slachtoffer en de nabestaanden. Maar ook voor de automobilist.

Een snelfietspad waar SP’s niet op mogen rijden missen hun doel, tenzij het Attentie bordje wel SP’s toestaat. Dat zie we dus niet. Wel staan op het asfalt de afbeelding van een fiets en voetganger. Hmm, voetgangers horen niet op een snelfietspad, die horen ook niet op de snelweg.

Uit oogpunt van de automobilist: je moet daar stoppen voor het 8-kantige stopbord met daaronder aangegeven dat er fietsers van beide kanten kunnen komen. Als je fietsers verwacht met een gangetje van 16 km/uur, moet je dan ook rekening houden met een SP die aan komt jakkeren met 45 km/uur? Dat is 3x zo snel. Bij een 80 km weg verwacht je ook geen auto die 180 km/uur rijdt. Daar stel je je niet op in als je het niet verwacht.
Kortom, ik zo’n snelfietspad als deze met dit soort kruisingen is levensgevaarlijk om daar met een SP met hoge snelheid overheen te rijden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

mboelis schreef: 23 apr 2019, 22:55
pvg schreef: 23 apr 2019, 22:03 Hoewel het een snelfietspad is, zijn speed pedelecs (net zoals brommers) daar niet toegestaan?
Op het filmpje bij 0:40 zie ik een bord voor een fietspad zonder bromfiets, het bordje met Attentie etc. eronder kan ik niet lezen. Ook niet op Google Streetview https://goo.gl/maps/v4L6KXpg1ksWXwQw6

Een snelfietspad waar SP’s niet op mogen rijden missen hun doel, tenzij het Attentie bordje wel SP’s toestaat. Dat zie we dus niet. Wel staan op het asfalt de afbeelding van een fiets en voetganger. Hmm, voetgangers horen niet op een snelfietspad, die horen ook niet op de snelweg.
Volgens mij staat er op het onderbord: "Attentie fietsers en voetgangers delen dit pad".
En volgens een kranten-artikel (2017) zouden delen van het RijnWaalpad wel gebruikt mogen worden door een Speed-pedelec. Hoe de situatie nu is en/of daar op die specifieke locatie geen idee.

"Te smal
Dan zijn er nog de fietssnelwegen, zoals het RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen. Hoewel uitermate geschikt voor de speed-pedelec, mag die daar op sommige stukken niet rijden. Omdat het pad bijvoorbeeld te smal is. Samen met gemeenten gaat de provincie naar een oplossing kijken."
https://www.gelderlander.nl/arnhem/snel ... ~ad257b8c/
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het snelfietspad Rijn Waal ligt er nu zo’n 4 jaar. De Speed Pedelec was daar tot 1-1-2017 gewoon toegestaan. Nadat de SP vanaf dat moment volgens de voertuigenwet een brommer is mag deze hier niet meer op het Rijn Waalpad rijden.
Er loopt bij de wegbeheerder (provincie Gelderland) een procedure om de SP (deels) toe te laten.

Kruisen van auto’s over een fietspad blijft risicovol. Door de snelheid waarmee een SP nadert zal de beoordeling van een automobilist en de berijder van de SP een wezenlijke bijdrage leveren aan verhogen van dit risico.

Vele fietskilometers gaat dit goed tot er een moment komt waarop het lot beide partijen ongunstig gezind is en het helaas zoals hier fataal kan zijn.

De drie gelijkvloerse kruispunten van het Rijn Waalpad met lokale wegen buiten de kom van Arnhem zijn bekende gevaarlijke kruispunten.

Nabestaanden van het slachtoffer wens ik veel kracht en sterkte bij hun verlies.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie