Elektrische fietsen niet zonder gevaar: accu's spontaan in brand

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

FreddyH schreef: 22 apr 2019, 22:45 - de accu laten vallen
gedrag, bij de laatste 2 moet je bewust zijn dat je kans dat het misgaat ineens flink toeneemt.
Op de RTL website staat te lezen:
Heb je je apparaat of batterij per ongeluk laten vallen? Laat deze dan controleren door de fietsenmaker op beschadigingen en laat de beschadigde onderdelen onmiddellijk vervangen.
.
Ik betwijfel of een FM in staat is te controleren of de accu inwendig is beschadigd. Alleen uitwendige beschadigingen zijn waar te nemen en hij zal de accu echt niet gaan demonteren. Of zelfs Stromer dat kan of zal doen betwijfel ik.
Het mogelijke advies van de FM / Stromer naar mijn inschatting: bij twijfel vervangen.
Interessante case, want als je een keer het asfalt hebt gekust en je Stromer en jij hebben een klap gemaakt, dan ben ik benieuwd of je bij een all-risk verzekering naast alle zichtbare schade ook de accu kunt claimen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou na een val de accu door de dealer naar Stromer laten opsturen voor onderzoek (en van de dealer een leen-accu of leen-Stromer vragen, dat doet de mijne wel). Op voorhand zou ik de verzekering vragen of zij de eventuele kosten van dit traject willen vergoeden.

Als Stromer concludeert dat de accu schade heeft: accu claimen bij de verzekering.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zonder ze allemaal persoonlijk te kennen, durf ik de stelling wel aan dat een FM dat (op dit moment) niet kan vaststellen. Ik geef een elektricien (bij wijze van spreken) een grotere kans.

Ik verwacht dat er apparatuur op de markt zal verschijnen waarmee je dit wel kan vaststellen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De FM's waar ik geweest ben daarvan schat ik in dat ze niet kunnen beoordelen wat de status is van een accu. Gezien de policy van Stromer op andere onderdelen (motor en zo) waarbij ze alleen vervangen en niet repareren, verwacht ik dat ook bij Stromer geen kennis aanwezig is om de accu te beoordelen op schade.

Mijn inschatting is dat je de meeste kans op een eerlijk oordeel maakt bij een revisie bedrijf, maar dat kost je sowieso je Stromer garantie dus dat is ook geen optie.

Los van dit alles: als je fiets omvalt dan komen er een stuk minder heftige krachten op je accu dan wanneer je je accu zelf direct laat vallen. Dus het is een beetje afhankelijk van hoe je fiets valt hoe ik ermee omga: bij een onderuit schuiver: bijna geen impact op de accu. Bij een fiets die bij stilstand omvalt is de impact op de accu ook gering (door frame/stuur/banden wordt veel opgevangen). Het zijn vooral de momenten van flinke G krachten waar je een risico hebt op interne schade in de cel of (bijna) losgebroken kabels.

Laat je je accu zelf vallen (op iets hards) of heb je een flinke smak gemaakt met je fiets (aanrijding oid waarmee je fiets met hogere snelheid ergens tegenaan knalt oid): wees dan heel voorzichtig met die accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je kan niet alle cellen duidelijk zien, bv of ze opgezwollen zijn. Accu op die manier nazien heeft weinig zin. Beste is meten.
Bv : opladen van leeg naar vol met Wh meter ertussen, kan je zo kopen voor in het stopcontact. Als je dit regelmatig doet ken je bij benadering de energie van de accu. Stel dat 1 cel van een 5P combinatie stuk is heeft de accu plots 20% minder energie en dat zie je dan duidelijk. Degeneratie ifv gebruik en tijd gaat niet met 20% omlaag, hoogstens enkele procenten/jaar. Bij twijfel na een valpartij de accu ergens opslaan waar brand snel wordt gedetecteerd en brand weinig kans heeft om uit te breiden, bv in een metalen kist en een zak (droog) zand er naast voor als het brand. Ook in die omgeving de laad test uitvoeren om te zien hoeveel energie de accu nog heeft en zo fouten te detecteren.
Maar het hoeft niet altijd een probleem met de cellen te zijn. Ik heb al "balancing wires" gezien die door trillen, dus niet vallen, doorgesleten zijn (isolatie) en zo kortsluiting veroorzaken. Dat draadje wordt gloeiend heet alsook de cel(len) in kortsluiting. Dat wordt niet door de BMS uitgeschakeld want dat zit voor de BMS dus dat blijft gaan tot er iets kapot is. In het beste geval doet het draadje dienst als zekering en is de accu stuk want de BMS ziet wel dat er iets niet klopt en schakelt de verbruiker (fiets) uit. In het slechtste geval heb je brand.
Plaats reactie