Elektrische fietsen niet zonder gevaar: accu's spontaan in brand

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Afgelopen avond in RTL Nieuws
RTL Nieuws 18:00 uur https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendi ... s-1800-uur vanaf 6:16
Laatst gewijzigd door mboelis op 22 apr 2019, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Aan alles kleeft een risico.
Ik vind eerlijk gezegd het aantal ongelukken met batterijen behoorlijk laag. Heeeeeeeeel soms gebeurt er iets mee.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

(Vooralsnog) is er sprake van laag risico, maar hoge schade als het fout gaat.

Ik vind dat signalen dat er meer aandacht moet worden besteed aan de veiligheid omtrent het gebruik en opslag van Li-Ion accu's erg makkelijk wordt weggewuifd. Al geloof ik wel dat je met een aantal eenvoudige richtlijnen (die ook in het RTL item worden vermeld) een heel eind kan komen. Kleine moeite, groot plezier, ook voor de buren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
s-EVE
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 nov 2018, 20:11
Locatie: Midden NL
Merk SP: ST2

Ook gezien, maar het is al langer bekend dat die batterijen ellendig zijn. Als je je nog afvraagt waarom laptops etc. soms geweerd worden uit een vliegtuig? Zelfde reden.
Ook de reden dat je laptop (of vergelijkbaar) altijd met deftige stickers op de doos door DHL/PostNL wordt meegebracht.

Dat Amerikaanse merk dat bekend werd door z'n echt volledig electrische auto heeft 7.000 van die laptopbatterijtjes in de bodem liggen. Ook indrukwekkend, maar vergelijkbaar met wat je in het item van RTL zag, alleen dan met 7k van die dingen ipv 20-100 bij SPDs :)

https://www.telegraaf.nl/video/3478518/ ... -het-niets maar meestal loopt het met een sisser af: https://electrek.co/2018/06/16/tesla-mo ... stigating/
ST2-Wit, standaard, SP-houder, Ortlieb Office, Cratoni Commuter :ba Geen extra toeters, wel een extra bel!
Commute: ~35km midden NL - ruwweg Vianen <-> Geldermalsen - FM: Die uit de Betuwe
Raglan
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2019, 20:15

Vorige week is er hier nog een Dell laptop ontbrand. Door een snelle reflex van de zoon verder nauwelijks schade. Maar het zet je wel aan het denken. Dat batterijtje in die laptop is maar klein spul tov die blauwe stromerbatterij...
De kans op ellende is duidelijk niet 0.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Batterij in auto, batterij in scooter, batterij in fiets, batterij in laptop, batterij in tablet, batterij in mobieltje, batterij....

Het blijven chemische dingen waar energie in opgeslagen kan worden.

Ik denk (of misschien is denken niet het juiste werkwoord, maar is het slechts een gevoel) dat de kans dat je iets overkomt als je in een auto stapt of op een speed pedelec stapt, groter dan dat een accu tot ontbranding komt.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat denk ik ook, maar dat is toch geen reden om in ieder geval te probéren mensen bewust te maken van de risico's en een paar simpele richtlijnen in acht te nemen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

De FM had het over een gereviseerde batterij. Er komt nogal wat kijken bij het reviseren van een batterij.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gereviseerde accu's vind ik persoonlijk ook wel een dingetje ja...:

viewtopic.php?f=8&t=640&p=11276&hilit=a ... sie#p11217
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Risico = kans x gevolg.

De kans dat een accu ontbrand is (gelukkig) héél klein, het gevolg kan extreem groot zijn. Dus het risico is behoorlijk groot.

Hiermee wil ik niet zeggen dat we massaal in paniek moeten schieten, maar we moeten wel bewust zijn van dit risico en alert zijn op bepaalde zaken. Ik noem een paar dingen:
- de accu in de winter binnen, boven op de verwarming opladen (op de verwarming is niet zo'n goed idee; binnen is prima zolang je maar zorgt dat je je huis nog uitkunt als er iets gebeurt)
- de accu laten vallen
- de accu kortsluiten
en zo nog wat dingen.

Het eerste is gedrag, bij de laatste 2 moet je bewust zijn dat je kans dat het misgaat ineens flink toeneemt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie