Zie artikel.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/190703 ... wegen.html
Utrecht krijgt "snelle fietspaden"
Super, spijtig dat er promotie wordt gemaakt met een fietser zonder helm, ook al zou die maar 25km/h rijden.porter schreef: ↑10 apr 2019, 17:09 Zie artikel.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/190703 ... wegen.html
Met de auto draag je een gordel, helm plicht voor moto's, beide ongeacht de snelheid, ook al sta je stil in de file... gordel en helm... gewoonte van maken.
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Had ook gezien naar Woerden en toekomst ook naar Hilversum, toppie!
Al geniet ik wel van de koeienlucht en bos op het moment.....
Al geniet ik wel van de koeienlucht en bos op het moment.....
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Terwijl er nog steeds geen wetenschappelijke duidelijkheid is of een helm dragen je veiligheid als fietser verhoogd. Wat een aantal studies wel hebben bewezen is dat automobilisten minder afstand nemen van een fietser met helm op dan ééntje zonder helm op.
Helmplicht voor fietsers is voor mij alleen OK wanneer je ook voetgangers en automobilisten verplicht een helm te dragen. Die hebben daar dan ook baat bij.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Je moet niet hebben dat automobilisten door de helm denken dat ze Max Verstappen of Stoffel Vandoorne zijn...
Ik snap niet waarom je van mening bent dat een helmplicht voor voetgangers en de automobilisten ook goed zou zijn.
Ik snap niet waarom je van mening bent dat een helmplicht voor voetgangers en de automobilisten ook goed zou zijn.
Laatst gewijzigd door Henry op 10 apr 2019, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dit is een stockfoto van voor de periode dat de helmplicht voor speed pedelecs werd ingevoerd. Die foto is al enkele jaren in omloop en hij wordt te pas, en momenteel vooral te onpas, door de media van stal gehaald helaas.
Aan de andere kant: het artikel gaat over fietspaden, niet over speed pedelecs en de foto zal vooral bedoeld zijn om het zoeven (van fietsers en e-bikers) over deze snelfietspaden te illustreren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Die kunnen ook vallen. en verder zorg je ervoor dat niemand de fiets laat staan omdat hij een fietshelm moet opzetten, in de wagen, de bus, de trein of te voet moet het ook.
Minder fietsers op de weg = minder veilig voor de fietsers.
Helmplicht voor fietsers = minder fietsers op de weg
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Als morgen de gordelplicht wegvalt draag ik nog steeds mijn gordel = gewoonte en ik zie wel degelijk het nut hiervan.Tomasj schreef: ↑10 apr 2019, 19:33Terwijl er nog steeds geen wetenschappelijke duidelijkheid is of een helm dragen je veiligheid als fietser verhoogd. Wat een aantal studies wel hebben bewezen is dat automobilisten minder afstand nemen van een fietser met helm op dan ééntje zonder helm op.
Helmplicht voor fietsers is voor mij alleen OK wanneer je ook voetgangers en automobilisten verplicht een helm te dragen. Die hebben daar dan ook baat bij.
Als morgen de helmplicht voor motoren wegvalt zal ik nog steeds een helm dragen = gewoonte en ik zie wel degelijk het nut hiervan.
Of hiervoor nu wetenschappelijk bewijs is of niet = gewoonte en de overtuiging dat het in geval van een ongeluk wel degelijk bijdraagt om de gevolgen in ernst te beperken.
Beste is zwakke weggebruikers scheiden van het snelle/zware verkeer. Als ze elkaar niet tegenkomen zal er weinig fout lopen, de "snelle fietspaden" zijn een prima voorstel. Helmplicht voor fietsers, buiten de SP'ers, is (nog) niet verplicht en het nut ervan staat iedereen vrij dat te interpreteren naar zijn/haar inzicht. No hard feelings. Maar van een overheid had ik wel wat anders verwacht.
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
de woorden speed en pedelec komen nergens in de tekst voor, het gaat over de elektrische fiets. Op een fietspad mag je zelfs niet rijden met een SP.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van wennen. Degene die niet gewend is om een helm op te zetten, zal dit als ongewenst ervaren. Vroeger hoefde je bij het skiën ook geen helm op. Ga nu maar eens kijken tijdens de wintersport. Je bent een uitzondering als je zonder helm verschijnt. Daar komt nog eens bij dat door ernstig hersenletsel de echte "die-hards" in rap tempo zullen afnemen.
De vraag is denk ik of fietsers zich roekelozer zullen gaan gedragen met helm. Ik denk het niet. Asfalt of stenen zijn keihard. Voor de rest draag je nauwelijks bescherming. Gebroken ribben, armen, heupen en benen vormen bij een val nog steeds een reëel risico.
Het scheiden van zwakke van sterke verkeersdeelnemers neemt het risico van hersenbeschadiging als gevolg van een valpartij niet weg. Doordat ouderen (jawel, de Westerse wereld vergrijst in rap tempo) door de e-bike een snelheid kunnen ontwikkelen die veel sneller is dan goed voor hun is, veel minder goed hun val kunnen breken, zal een helmplicht zeker het aantal ongevallen met hersenbeschadiging reduceren. Tenminste, daar ben ik van overtuigd.
De vraag is denk ik of fietsers zich roekelozer zullen gaan gedragen met helm. Ik denk het niet. Asfalt of stenen zijn keihard. Voor de rest draag je nauwelijks bescherming. Gebroken ribben, armen, heupen en benen vormen bij een val nog steeds een reëel risico.
Het scheiden van zwakke van sterke verkeersdeelnemers neemt het risico van hersenbeschadiging als gevolg van een valpartij niet weg. Doordat ouderen (jawel, de Westerse wereld vergrijst in rap tempo) door de e-bike een snelheid kunnen ontwikkelen die veel sneller is dan goed voor hun is, veel minder goed hun val kunnen breken, zal een helmplicht zeker het aantal ongevallen met hersenbeschadiging reduceren. Tenminste, daar ben ik van overtuigd.
Witte ST3 van maart 2019