België: Verwarring rond ‘speed pedelecs’: op rijbaan of fietspad?

Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Deze foto is hier 500m van de deur genomen, ik heb ook de situatie al aangeklaagd.
Dit is een straat die tegelijkertijd in twee gemeentes vernieuwd is.Perfect fietspad in beide richtingen. Zolang je in Aartselaar fietst mag je op het fietspad, vanaf je in Schelle komt moet je op de rijbaan. Dit is niet de enige straat die in Schelle vernieuwd is, alle nieuwe fietspaden zijn verboden nu voor speed-pedelecs. Voor de vernieuwing stonden er bloembakken op de rijweg om de snelheid van auto's te minderen. Deze bloembakken zijn er nu niet meer en de functie is nu overgenomen door speed-pedelecs op de baan.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Wigwegstroom
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 jun 2018, 16:33

Over de plaats op de rijbaan. Dacht dat de regel was dat je zoveel mogelijk naar rechts moest, zolang het veilig is. Dus als de baan bezaaid is met vb putten enz. mag je meer in het midden rijden.
Volgens mij mag je ook 70cm afstand houden van geparkeerde auto's of de rand. Wat maakt dat (volgens een ludiek bericht van de fietsersbond vorige week) een straat smaller dan 5m een fietsstraat is omdat auto's niet mogen inhalen als ze geen 1m afstand kunnen laten met fietser :bj
Soersie
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:13

Dreiky schreef: 06 dec 2018, 17:55 Deze foto is hier 500m van de deur genomen, ik heb ook de situatie al aangeklaagd.
Dit is een straat die tegelijkertijd in twee gemeentes vernieuwd is.Perfect fietspad in beide richtingen. Zolang je in Aartselaar fietst mag je op het fietspad, vanaf je in Schelle komt moet je op de rijbaan. Dit is niet de enige straat die in Schelle vernieuwd is, alle nieuwe fietspaden zijn verboden nu voor speed-pedelecs. Voor de vernieuwing stonden er bloembakken op de rijweg om de snelheid van auto's te minderen. Deze bloembakken zijn er nu niet meer en de functie is nu overgenomen door speed-pedelecs op de baan.
ook van schelle? ik woon in de bloemenwijk en rij dagelijks met men st2 over die baan dus,als het rustig is op het fietspad rij ik daar gewoon wat het veiligste is ondanks het niet mag,als er veel andere fietsers zijn kies ik dan weer de rijbaan om de zwakste weggebruikers niet te hinderen...

tis dubbel en vooral voor automobilisten die onwetend zijn in dit verhaal is dit moeilijk!

Als de trajectcontrole eindelijk actief is zal het hopelijk veiliger worden en vliegen ze ons niet voorbij tegen 80/90 of sneller...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Indien er ooit een agent me tegenhoudt omdat ik niet op 't fietspad rijd zal ik eerst verwijzen naar artikel 9.1.2 van de wegcode.
En indien hij dan begint te discussiëren en zegt dat ik niemand in gevaar breng op het fietspad, zal ik hem verwijzen naar de lezers van Het Laatste Nieuws, die er duidelijk allemaal zeker van zijn dat de speed-pedelec onverantwoord gevaarlijk :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie