EU-ministers tekenen intentieverklaring voor groene mobiliteit

Lomito

Lekker gratuit weer. Ga eerst maar eens dat roulatiecircus tussen Straatsburg en Brussel groen mobiliseren door te pendelen op de fiets. Daarna praten we verder. :bu:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

"...Ook opvallend: de ministers bepleiten de gezondheidsvoordelen van actieve mobiliteit voortaan mee te tellen in de berekeningen en plannen voor nieuwe transportinfrastructuur. Dat kan meer centen betekenen voor infrastructuur voor fietsers en voetgangers, want die projecten zouden makkelijker voorrang krijgen op nieuwe parkings, wegen en andere opties die vooral aan koning auto tegemoetkomen..."
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Kunnen ze gelijk beginnen met allerlei aanpassingen in de wet te maken zodat de SP een volwaardig fiets wordt en niet half fiets, half bromfiets of is het 1/3 fiets, 2/3 bromfiets...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Tony Mb schreef: 04 nov 2018, 09:29 Kunnen ze gelijk beginnen met allerlei aanpassingen in de wet te maken zodat de SP een volwaardig fiets wordt en niet half fiets, half bromfiets of is het 1/3 fiets, 2/3 bromfiets...
Ik hoop dat ze dit niet doen. Een speedpedelec is geen fiets, maar een motorfiets.
Het voorstel van fietsberaad vind ik wel OK. Dat voorziet dat de plek waar je rijdt afhangt van de snelheid die je rijdt
Dus binnen de bebouwde kom > 35 km/h -> verplicht op de rijbaan, onder de 35 km/h toegelaten op de weg
In zone 30 : speed-pedelec verplicht op de weg.
Buiten bebouwde kom :speed ped op fietspad.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 04 nov 2018, 10:02 Ik hoop dat ze dit niet doen. Een speedpedelec is geen fiets, maar een motorfiets.
Het voorstel van fietsberaad vind ik wel OK. Dat voorziet dat de plek waar je rijdt afhangt van de snelheid die je rijdt
Dus binnen de bebouwde kom > 35 km/h -> verplicht op de rijbaan, onder de 35 km/h toegelaten op de weg
In zone 30 : speed-pedelec verplicht op de weg.
Buiten bebouwde kom :speed ped op fietspad.
Goed voorstel. Als fietser moet je je dan wel in het achterhoofd houden dat 35-40 km/h een beetje een no-go zone is. Vanaf 40 km/h wordt je hier op de rijbaan getollereerd, vanaf 45 wordt je zelfs met rust gelaten. Onder de 40... wordt niet gewaardeerd door de meeste automobilisten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Wat mij betreft is een SP wel degelijk een fiets.
Het ziet er uit als een fiets, en het beweegt zich voort als een fiets.
En als je niets doet blijf je gewoon staan, net zoals een fiets.
Hoe hard je ermee rijdt bepaal je zelf door harder of minder hard te trappen, net zoals op een fiets.
Nu heeft een SP natuurlijk een motor maar dat maakt het nog geen motorfiets al is deze benaming volledig sluitend :ck:
Als ze dus aangepaste wetgeving maken heb ik dus liever dat ze van een fiets uitgaan en niet van een bromfiets/motorfiets. Dat maakt het alleen maar duidelijker, je mag/moet je als een fiets gedragen behalve als het anders vermeld staat...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Golvas

Tony Mb schreef: 04 nov 2018, 19:35 als je niets doet blijf je gewoon staan, net zoals een fiets.
Je vergeet de boostfunctie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die is er sinds 2018 officieel af. (Ja, hij zit in het servicemenu, maar dat is bedoeld voor de dealer en Stromer, niet voor ons. Ook al loeren wij daar wel in.) Op papier bestaat de boost-functie niet meer voor eindgebruikers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Verborgen of niet: de boostfunctie is ook anno 2018 nog altijd aanwezig.
Plaats reactie